Toontrack EZmix2
Av Mats Nermark
Att få det man spelar in att låta bra utan kunskap om ljudteknik verkar som något ouppnåeligt. Kanske fungerar det ändå med EXmix2.
Jag får ofta frågor om hur jag får mina inspelningar att låta bra, och eftersom ”bra” är en tolkningsfråga är det ju svårt att ge ett enhetligt svar. Ett tänkbart svar är nog att man skall ha en vision om hur man vill att det skall låta och sedan skaffa sig kunskap om hur man får mixen dithän. Då kan man avgöra vilka effekter/processorer man behöver och hur man skall ratta dem.
Toontrack har ett bra koncept för hur den som vet hur det skall låta men inte har en aning om hur man tar sig dit. Man har tagit fram en plug-in (VST, AU, RTAS) som även fungerar som stand-alone där man via en browser, med ett lättnavigerat användargränssnitt kan hitta ett preset som kan passa den musikaliska situation man just befinner sig i.
Nytt i EZmix2 som inte fanns i första versionen är effekter för att mastra sina låtar, nya reverbalgoritmer och förstärkar- och högtalarsimulering för elgitarr och bas.
Effekter. Toontrack har valt att samarbeta med italienska Overloud när det gäller effekterna. Det är uppenbart ett bra val eftersom jag tycker att större delen av effekterna håller hög klass. Overloud är mest kända för förstärkarsimuleringen i deras plug-in TH-1 men jag nämner gärna deras Breverb som en bra plug-in för reverb.
Följande effekter finns dolda i de preset som skickas med:
Compressor, Limiter, Gate, Frequency Gate, Transient Shaper, De-Esser:, Multi Band Compressor, Mastering Limiter, EQ, Filter, Aural Exciter, Distorsion, Special Distorsion, Big Muff Pi. Pure Metal distortion. Tape Simulator, Amplifiers, Cabinets, Overloud, Bitcrusher, Wah-Wah, Vibrato, Tremolo, Rotary Speaker, Octaver, Chorus, Flanger, Phaser, Stereo Enhancer, Reverb, Tape Delay och Filter Delay.
Det här är en bra uppsättning verktyg som kan göra stor nytta i alla studios oavsett musikalisk inriktning.
Handhavande. När man öppnar EXmix2 möts man av ett tredelat fönster. Överst till vänster finns en browser där man kan se alla presets. Vill man bara se ett visst antal för exempelvis trummor kan man filtrera i browsern så att bara presets som är ”taggade” med ordet ”drums” visas. Det finns flera olika filter och man kan använda flera samtidigt. Det finns också en ruta för frisökning.
När man ser ett preset som verkar intressant, klickar man på det och då händer två saker när valt preset aktiveras. I en ruta under browsern visas vilka parametrar du kan redigera och till höger om browsern ser man i grafisk form vilka effekter som är aktiva i detta preset.
Ett preset kan bestå av en eller flera effekter som är sammansatta och programmerade av en erfaren ljudtekniker. När dessa preset tas fram bestäms också om något i effektkedjan skall kunna redigeras. Då kan en eller flera parametrar kopplas till de två rattar som finns tillgängliga. I ett preset kan till exempel en ratt styra kompression och den andra eq. I ett annat preset kan en ratt styra excitern och limiter och den andra ingenting alls. Detta bestäms av programmeraren och skiljer sig från ett preset till nästa.
Ljud och användbarhet. EXmix2 är en intressant plug-in sett ur flera perspektiv. Först och främst är det ett enkelt sätt att nå bättre resultat i en inspelningssituation. Här finns presets för gitarr, bas, röst och flera andra instrument. Något som överraskade mig totalt var dynamiken och ljudkvaliteten i förstärkarsimuleringarna. Jag höll på med en funk när jag fick tillskickat mig EZmix2 och hittade ett preset som hette Clean 212 Reverb så jag stoppade in ytterligare en instans av EZmix2 som insert på samma spår i Studio One och valde en kompressor och tillsammans gav dessa två EZmix2 ett klassiskt funksound. I detta sammanhang noterade jag även att EZmix verkar kräva väldigt lite processorkraft vilket bara är goda nyheter oavsett vilket inspelningssystem man har. Det fanns många gitarrpreset med förstärkare i och riktade mot många olika spelstilar. Själv gillade jag dynamiken i ett preset som heter Guitar Amp Rock som svarade på ett sätt som jag ofta har svårt att hitta i välrenommerade produkter av liknande typ.
Reverb är ju en viktig del av produktionsprocessen så dessa gav jag en nyfiken titt. Jag måste säga att jag gillar reverben i EZmix2. När jag lyssnar på dem isolerade per spår låter det kanske inte som ett svindyrt reverb men när man lyssnar i en mix så blir det ibland bättre än många dyrare produkter. Speciellt förtjust blev jag i ett preset som heter Drum Room2. Det är ett rum som är ypperligt lämpat att skapa rumskänsla kring ett torrt inspelat trumset och kanske ännu bättre på trumljud genererade av en trumplug-in. En sak som ofta är lurig när man sitter i en hemstudio och spelar in en massa virtuella mjukvaruinstrument och en del live-spår är att ge låtarna en slags akustisk samhörighet för att få det att låta som om det är inspelat i samma studio. Här fungerade Drum Room2 helt suveränt. Jag la på det i lämplig mängd på samtliga instrument inklusive bastrumma och funkig slapbas och fick en känsla av gemensam miljö som tilltalar mig skarpt. Jag kommer att experimentera mycket med just detta och EZmix2 framöver.
Nu kanske en del erfarna personer fnyser lite åt EZmix2 för att nästan allt är låst som någon annan vill ha det med undantag av max två rattar. Själv så tycker jag att det är ett rätt kul sätt att få ett annat perspektiv än mitt eget. Jag upplevde vid ett par tillfällen när jag inte var riktigt nöjd med ett ljud, så provade jag några preset från EZmix2 och dessa ledde mig in i nya kreativa tankebanor där jag annars troligtvis inte hade hamnat.
Sedan vill jag uppmana att använda EZmix2 ”fel”, det vill säga; prova gärna ett preset designat för ett instrument på något helt annat. Vid ett tillfälle skulle jag lägga på en effekt på trummorna i en låt och glömde av att jag fortfarande befann mig på ett gitarrspår. När jag valde BiCrush Chorus Delay designat för trummor och fick höra kompgitarren genom detta gav det en helt ny dimension åt låten. Detta ett spännande botemedel vid idétorka.
Det är svårt att sätta pris på vad en bra inspelning kan vara värd och kreativitet är ju ovärderligt så utifrån detta får var och en bedöma prislappen som ligger på 1 199:-.
Mer på: www.toontrack.com
FUZZ 3/12
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se