Olsson Club 40 Amp.
Av Jan ”Nusse” Dahlin
En av tankarna bakom Olsson Amps nya modell har varit att ta fram en lite nättare förstärkare, enkel att transportera men som trots formatet levererar ett mångsidigt ljud och en hygglig effekt. Det har resulterat i Olsson Club 40, en rörcombo på 40 watt med två kanaler, fjäderreverb och en tolvtummare. Den har flera egenskaper gemensamt med sina modellsyskon: den är handbyggd, har Mercurytransformatorer, högvärdiga, point-to-pointlödda komponenter, ett solitt sinkat furukabinett och en klassisk retrolook men den skiljer sig också från dem på några punkter. Låt mig återkomma till dem när vi pratar ljud, senare i testet.
Mångsidigt och finurligt
Kontrollerna är självklara på Club 40 precis som på övriga Olssonförstärkare men har man inte stött på eller provat dem tidigare finns ett par saker värda att nämna. Till exempel att förstärkarens två kanaler kan köras var för sig eller tillsammans. Volymkontroll ett sköter kanal 1 (normalkanalen) medan volymkontroll 2 styr kanal 2 som har en ljusare karaktär. Dessa kan alltså blandas till angenäm styrka och smak. Ett exempel: börjar man med att ställa in kanal 2 och men vill addera lite tyngd och värme till krispigheten är det bara att öka på volymen till kanal 1 och vips blir ljudet fetare med lite mer ”throat” över sig.
En annan sak värd att nämna är filterdelen: tonkontrollen gör precis vad den heter medan ratten märkt Deep cut endast tunnar ut basen, något som kan vara guld värt om man spelar nedstämt, spelar barytongitarr eller har alltför basbumliga mikar. Ratten märkt Dwell påverkar nivån på insignalen till reverbet – ju högre signal desto längre utklingningstid och twangigare ljud. (Med den ”ordinarie” reverbratten styrs hur mycket reverb som ska blandas med den torra signalen.)
Fler finurligheter är att Club 40 kan köras med antingen 6L6:or eller EL 34:or i slutsteget. Den som föredrar den lite råare och middigare tonen hos EL34:or kan alltså byta ut 6L6:orna mot sådana. (Eller beställa förstärkaren med dem redan från början.) Kom bara ihåg att bias måste justeras vid bytet – något som bör göras av en fackman!
Ytterligare en fiffig detalj är att man kan byta ut standardlikriktaren mot en rördito. För den som hör skillnaden kan det upplevas som att attacken blir lite mjukare, att förstärkaren ”duckar” en aning och komprimerar en smula.
Förutom utgång för fotpedalen som medföljer finns ett extra högtalarjack och en ohm-omkopplare. Både jack och omkopplare sitter skyddade under förstärkardelen, inuti kabinettet, så risken för att man ska knäcka en kontakt eller komma åt omkopplaren är minimal.
Ljud
Ljudet eller snarare ljuden är genomgående rika, fullödiga och ärliga mot din spelteknik. What you play is what you hear, typ. Men inte på något tråkigt eller kallt sätt, tvärtom. Tack vare den rika ljudbilden får man nästan känslan av att ljudet är tredimensionellt och när jag spelat en stund dök en tanke upp: ”Åh fan, är det så här min gitarr kan låta?” Den varma rörkänslan är uppenbar, svaret direkt och både strängseparation och kompression välbalanserade. Men som jag nämnde tidigare, på några punkter skiljer sig Club 40 en del från sina syskon. Trots ett ganska rejält headroom spricker den upp tidigare med en lite varmare och rundare ton: tänk svagt distad country med en knorrig Telecaster, till exempel. Öppnar man volymkranarna duktigt så ökar givetvis distorsionen men trots det lockar Club 40, i vilket fall mig, att spela lite renare och mer kontrollerat. Om inte annat så för känslan av att få njuta av gitarrens grundljud, lite mer oförfalskat. Till skillnad från vissa riksdagspartier är den dessutom ytterst öppen för inblandning utifrån; den tar emot och förvaltar både overdrive- och distpedaler på ett mycket sympatiskt sätt. Orsaken till det är utan tvekan det rika grundljudet som ger ett bra underlag längs även i mellanregistret, utan den där dippen som ibland berövar ditt ljud möjligheten att tränga igenom bandets ljudbild.
Slutomdöme
Olsson Club 40 är utan tvekan en pärla för dig som uppskattar ett varmt, ärligt och uttrycksfullt gitarrljud – ett ljud som hjälper dig att få fram nyanser, gitarrens karaktär och din spelteknik. Du kan visserligen få till rejält överstyrda mattor och flöjtlikt sjungande leadtoner med hjälp av overdrive- och distpedaler men det är ingen förstärkare som byggts för att dölja dina brister eller ett alltför hafsigt spel. Om du vill bättra på din spelteknik, utnyttja gitarrens karaktär och utveckla din dynamik är den bland de bästa förstärkare du kan hitta. (Möjligen undantaget en Dumble för flera hundra. Tusen!) Det är dessutom en förstärkare, som förutom några rör- och eventuella högtalarbyten, byggts för att hålla din livstid ut. Mot den bakgrunden är priset riktigt bra.
Fakta
• Rörförstärkare, handbyggd combo
• Förstegsrör: 1 x 12AT7 och 3 x ECC83 (12AX7)
• Slutstegsrör: 2 x 6L6GC eller 2 x EL34 (ca 40 respektive 35 watts effekt)
• Likriktare: Diod, kan ersättas med ett GZ34 rör
• Transformatorer speciallindande från Mercury Magnets
• Högtalare: 1 x12” Celestion Creamback 65W (entolvlåda i förstärkarens stl. tillval)
• 2,4 eller 8 ohm
• Levereras med pedal och mjuk huv
• Pris: 24 500:-
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se