Publicerad: 2014-05-19 14:51:21
Neal Schons rigg
Av Janne Stark
Neal Schon gitarrist i Journey har påbörjat en egen revolutionerande resa. Från att ha haft en anläggning som liknade en mindre svensk musikaffär är nu hans rigg i princip baserad på en enda förstärkare.
Senast FUZZ intervjuade Neal Schon bestod hans rigg av en hottad Marshall Plexi, en Diezel, en Fender Cyber Twin och en Roland GT6 i stereo, allt genom sju olika lådor.
– Det var ganska enkelt för mig, men ett helsike för killen som skulle mixa, vilket gjorde att jag ofta var missnöjd med slutresultatet.
Inför den nyutkomna plattan, Eclipse, har han gjort en helomvändning gällande sin utrustning. Den gamla arsenalen förstärkare har snällt fått vika undan för en enda förstärkare, en Blackstar S1-100 vars högtalarlåda tas upp med ett par mikrofoner.
Men den produkt som formligen vänt hans värld upp och ner är en Axe-Fx Fractal Audio, vilken han live kör direkt in i PA-systemet.
Neals Axe-Fx Fractal Audio är en förstärkarsimulator i rackmodell, ”den bästa någonsin” enligt Neal, med en medföljande midistyrd fotkontroll, en MFC-101. Live använder han olika förprogrammerade patchar. En med harmonizer, en stereo med slap-echo, en med mono-slap och två olika reverb. Som förstärkare använder han en simulering av en gammal Plexi Marshall, som han säger låter ”som en riktig old school-stärkare”, även när han drar ner volymen.
– Man kan gräva sig ner eller kan man spela soft och ljudet blir precis som en riktig stärkare, och jag har ju gått igenom några, menar han. Blackstar-toppen beskriver han som en varm och ”brun” Marshall som man inte behöver skruva upp tills öronen blöder. Den har även en mjukhet och en punch som han älskar. Han gillade sin Diezel, men konstaterar att vid en jämförelse låter den lite för fuzzig och överstyrd.
Blackstartoppen har två kanaler, en renare kanal med Plexi-aktigt ljud och en överstyrd för solon. En ny modell med fyra kanaler finns också på agendan.
Neal har alltid varit sparsmakad när det gäller effektpedaler, så även nu. Han använder enbart en Jimi Hendrix wahwah.
– Jag körde alltid förut på en Jim Dunlop Buddy Guy, vilken skulle låta precis som Hendrix gamla wahwah, men när jag testade deras Jimi Hendrix-modell gillade jag den bättre. Buddy Guy-pedalen har mer aktiv elektronik, boost och sådant som verkar ta bort en del av tonen, menar han.
Den enda pedal han lade till i några låtar var en Brett Mason Hot Wired overdrive-pedal, vilken han dock aldrig använder live. Han beskriver den som en Ibanez Tube Screamer fast med lite mer gain. Neal använder den, som han säger, ”för att ge gitarren lite mer hår”.
Vad gäller gitarrer så har Neal sedan länge varit en förespråkare för Gibson och hade sin egen signaturmodell med Floyd Rose, Fernandes sustainer och en speciell avfasning vid halsinfästningen. Detta samarbete har dock kommit till ända.
– Jag hjälpte Gibson att uppdatera Les Paulmodellen men nu vill de släppa min gitarr utan mitt namn, och även i en billigare version med någon annans namn. Jag gillade inte alls det där och drog mig ur samarbetet, förklarar Neal och berättar att han på senaste NAMM-mässan inledde ett fruktsamt samarbete med Paul Reed Smith och PRS Guitars. Han var redan tidigare ett fan av Pauls gitarrer och köpte faktiskt hans femte gitarr när han spelade med Santana och Paul Reed Smith var färsk i branschen. Den nya modell som är på gång är en semiakustisk variant i stil med 335:an fast med singlecut, Floyd Rose och avfasningen vid halsinfästet. PRS har även kollat på Neals Gibson Les Paul signaturmodell som de kommer att göra en egen version av.
FUZZ 6/11
Sida 1 av 1
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se