Skandinaviens ledande gitarrportal

Inspelning av kontrabas del 2

Av Erik Nordström
 
Många kontrabasar är utrustade med en inbyggd mikrofon (bild 1) som gör det enkelt att ansluta kontrabasen till en förstärkare. Den inbyggda mikrofonen kan också spelas in med hjälp av en D.I box (bild 2).  D.I boxen omvandlar signalen från kontrabasens inbyggda mikrofon så att du kan ansluta den till en mikrofonförstärkare och spela in den.
Det finns en viss risk att du blir ordentligt besviken när du hör klangen från den inbyggda mikrofonen i dina monitorer. De flesta mikrofoner av den här typen ger för det mesta en steril och plastig klang som inte påminner mycket om hur kontrabasen låter akustiskt. Mitt förslag är ändå att spela in den inbyggda mikrofonen om en sådan finns. Den tydliga kärnan som mikrofonen trots allt brukar ge kan bli en värdefull ingrediens för det färdiga basljudet. Dra upp signalen från D.I boxen i lyssningen tillsammans med de mikrofoner du använder. Pröva att fasvända D.I signalen om den får kontrabasen att låta tunt och basfattigt i kombination med mikrofonerna. 
Signalen från D.I boxen är också lämplig att använda till olika plugins om du spelar in datorbaserat. 
Om en förstärkare används kan du även placera en eller flera mikrofoner framför den (bild 3). Försök om möjligt att inte ha för stark volym på förstärkaren. Risk för rundgång finns alltid när akustiska instrument koppas till förstärkare. Låt helst inte förstärkaren överrösta kontrabasens naturliga volym alltför mycket. Om du vill ha starkare volym på förstärkaren i alla fall är ett alternativ att sätta en skärm mellan kontrabasen och förstärkaren. Ett annat är att ställa förstärkaren i ett separat rum eller att stänga in den med skärmar. Syftet med dessa åtgärder är att öka separationen mellan kontrabasen och förstärkaren. Du vinner alltid på att få kontrabasen inspelad utan alltför mycket läckage från förstärkaren.
 
Inbyggd mikrofon 
 
Inspelning av kontrabas med inbyggd mikrofon via D.I box.
 
Bild 3. 
 
Ljudtekniker vid Skywalker Ranch använder klassikern Shure SM57 som siktar rakt på den punkt där greppbrädan slutar. Den ger en mycket tydlig klang på kontrabasen med ett aning tunnare basregister. Om du vill ha mer bas kan du placera ut en till mikrofon som hör mer bas och komplettera ljudet med den.
 
Shure SM57
 
Den ensamma mikrofonen fungerar väl i de flesta fall men eftersom dagens inspelningsutrustningar har ett överflöd av kanaler så finns det ingen anledning att inte använda flera mikrofoner och spela in kontrabasen i stereo.
På bild 5 har jag placerat två småmembrans-kondensatormikrofoner som siktar mot greppbrädans slut. Mikrofonerna panoreras max vänster – höger och ger en spännande stereobild av basen. Om du använder småmembrans-kondensatormikrofoner på det här sättet är det är nästan garanti på att det kommer att låta för tunt och basfattigt. Därför behövs ytterligare en mikrofon för att komplettera ljudet och därigenom få mer bas (bild 6).
 
Två Neumann KM140
 
Två Neumann KM140 för stereoljud och en Thuresson CM402 för mer bas.
 
 
Om du inte gillar att fylla i basen med en annan mikrofon kan du använda kondensatormikrofoner med större membran. Mikrofoner med större membran ger för det mesta mer bas. På bild 7 använder jag två kondensatormikrofoner med större membran. Båda är inställda på njure som karaktäristik och är placerade för XY-stereo. Mikrofonparets centrum tar sikte mot greppbrädans slut.
 
Två Thuresson CM402 för XY stereo.
 
När du spelar in kontrabasen i stereo måste du se till att bassisten jobbar hårt på att inte vrida på kontrabasen i onödan. 
När kontrabasen ska spelas in tillsammans med andra finns det alltid ett läck från de övriga instrumenten att ta hänsyn till. Läckaget i sig behöver inte vara ett stort problem om vi tänker oss för. Till att börja med så är rundtagande mikrofoner är inte så lyckade i det här sammanhanget eftersom de kommer att ta upp mest läckage. I det här läget är den inbyggda mikrofonen tacksam att ha. Den hör minst läck. Komplettera ljudet från den inbyggda mikrofonen med det mer naturliga ljudet från en vanlig mikrofon.
Använd helst mikrofoner med njure som karaktäristik och placera kontrabasen så att dess mikrofon får vända sin baksida mot det håll som läckaget kommer ifrån. Läckaget kan reduceras ytterligare om du placerar en dämpande skärm mellan kontrabasen och den ljudkälla som står för det mesta läckaget som t ex trummor. 
Försök ändå att placera kontrabasen ganska nära de övriga instrumenten i stället för att flytta den längre bort. Även om ett ökat avstånd minskar nivån på läckaget så ger det andra mycket tydliga problem. Ljudet får alltför olika ankomsttider i de olika mikrofonerna och detta kan i sin tur ge dig ett större problem än vad läckaget gör.
Kontrabasens mikrofon hör kontrabasen tydligt men också till exempel trummorna på ett visst avstånd. Trummornas mikrofoner hör i sin tur trummorna tydligt men också kontrabasen på ett visst avstånd. Det tar alltså längre tid för trummornas ljud att nå fram till kontrabasens mikrofon än till sina egna mikrofoner på grund av avståndet mellan instrumenten.
När både trummornas och kontrabasens mikrofoner ligger uppe i mixen hör du trummornas tydliga direktljud i trummornas mikrofoner men du får också höra trummorna med en fördröjning i kontrabasens mikrofoner. 
Det här fenomenet kan ofta ge hela mixen en märklig rumsklang som inte alltid är så trevlig att ha med och det tillför i de flesta fall inte trummornas eller kontrabasens ljud något bra. 
Om du däremot tycker att det ger din inspelning en spännande och annorlunda klang så är det bara att köra på. Kom alltid ihåg att det finns ingenting som är förbjudet för att sätta din egen konstnärliga prägel på musiken. Laga inte det som inte är trasigt.
Jag tycker själv ändå att det kan låta betydligt bättre genom att ställa instrumenten nära varandra. Gör sedan vad du kan för att reducera läckaget. Placera instrumenten så att de flesta mikrofoner kan vända sin baksida mot läckaget hellre än att öka avståndet mellan instrumenten. 
När du sedan hittar en intressant blandning av kontrabasljud som ger dig en passande klang kan du adressera dina baskanaler till en eller två subgrupper på din mixer eller i ditt program. 
På dessa subgrupper kan du ofta förbättra ljudet på kontrabasen genom att använda ett högpassfilter (HPF) för att reducera det lägsta basregistret. Försök att hitta ett filter eller en plugin som inte skär för brant. Ett bra högpassfilter för kontrabas skär 6dB/oktav men det är mer vanligt att högpassfilter skär väldigt brant som 18dB/oktav. Med ett så brant filter får du hålla tungan rätt i mun så att du inte skär för mycket. 
Om du använder två subgrupper kan du köra högpassfilter på båda två. På subgrupp nummer två kan du också använda en kompressor för att få mer sustain i ljudet. Då har du en naturligt dynamisk kontrabas tillsammans med en som har mer sustain. 
Prova lite overdrive också. Det kan göra att kontrabasen hörs tydligt genom hela mixen utan att låta överstyrd. I bild 3 används en overdrivepedal för att ge basen ett uns skitigare ljud i förstärkaren. En mikrofonförstärkare som får en linesignal kopplad till mikrofoningången kan också ge en fin överstyrning.
Nu har du en del att välja på. Använd det du gillar och strunta i det som du inte gillar. Läs även artikeln från förra numret. Bjud hem din favoritkontrabasist och spela in med olika mikrofonkombinationer och placeringar och jämför sedan i lugn och ro. För anteckningar så att du kommer ihåg vad du gillade till nästa gång. Skaffa en digitalkamera och ta bilder. Använd din fantasi. Musikinspelning är alltid roligt. 
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner