banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Yamaha THR10

Av Mats Nermark

I förstärkarmodelleringens barndom låg Yamaha i framkanten med sin DG-serie. Sedan försvann de från marknaden. Nu är de tillbaka med nya spännande THR10.
När Yamaha började titta på ett nytt koncept slog de in på tankebanan att THR skulle bli en förstärkare som gitarristen kunde använda hemma. De tog fram ett antal situationer som en gitarrist upplever och såg till att lösa de frågor som kan uppstå. THR10 är en 5 watts förstärkare med ett stereoslutsteg och två 8 cm högtalare. Yupp, den är i stereo för att på ett bra sätt skall kunna återge de stereoeffekter som finns i THR10. Att den är stereo har ytterligare två fördelar. Eftersom det finns en Aux-ingång dit du kan koppla en iPod för att jamma med låtar och backing tracks eller liknande (med separat volymkontroll) så kan du lyssna korrekt i stereo. Utöver detta så fungerar THR10 som ett ljudkort till datorn via USB och då vill man ju också höra i stereo.
Rent gitarrförstärkarorienterade funktioner är fem olika förstärkarmodeller, en basförstärkarmodell samt en algoritm för akustisk gitarr och en modell med rak frekvenskurva (flat). För att få till grundljuden har den rattar för Gain, Master, Bass, Middle och Treble. I effektväg finns chorus, flanger och tremolo som man väljer via en ratt. Vidare finns delay med tap tempo och reverb. En stämapparat finns också.
Kopplar man THR10 till en Mac eller PC finns det ytterligare möjligheter att arbeta med ljudet. Där finns till exempel en kompressor och en noise gate. Man kan spara dessa ljud i THR10 i 5 olika minnesplatser. 
För den som vill spela in är THR10 riktigt intressant eftersom man får med en version av Cubase AI. THR10 kan skicka gitarrljudet via 2 stereokanaler över USB. En kanal med det modellerade ljudet och effekterna och en kanal med originalsignalen från gitarren så att man senare kan göra en reamping. Antingen via THR10 eller en annan produkt. Drivrutiner för Mac och PC finns.
En för ljudet totalt oviktig detalj men som ändå är rätt kul är att det sitter orange belysning som fejkar ljuset från ett par slutstegsrör. Det ser riktigt bra ut. När jag ändå är inne på utseendet vill jag också nämna att THR10 passerade min frus godkännande för vad som permanent kan stå i vardagsrummet.
THR10 drivs via medföljande batterieliminator eller batterier. 
Ljud och spelbarhet. Jag provade THR10 med en Stratocaster, en Telecaster och en Squier Esprit med två humbuckers och jag tycker att THR10 visade sig på styva linan redan från början. Detta är en relativt stark förstärkare för hemmabruk. Att ta med den till replokalen och tro att man kan köra med bandet kan man glömma men det finns styrka nog att störa både familjemedlemmar och lägenhetsgrannar. Då är det ju viktigt att THR10 låter bra vid lägre volymer och det gör den. Den känns dessutom oväntat bra i dynamiken. Kul! 
Jag tycker att alla fem förstärkarmodeller är lyckade med viss reservation i det praktiska användandet. Den rena modellen Clean sägs vara baserad på en Fender Blackface Deluxe Reverb och det kan jag tro för liksom sin förebild har inte denna modell speciellt mycket headroom, det vill säga att man inte kan krana på speciellt mycket Gain eller Master för då får man dist. Ett bra rent ljud fick jag fram med båda rattarna på cirka klockan 11 plus att jag fick vara försiktig med Treble. Över klockan 12 gav en obehaglig dist i övre mellanregistret. Höll jag mig till detta var ljudet varmt, fint och spelbart. Då var ljudet dock svagt och jag fann ofta att jag fick dra förstärkarvolymen på max för att få rätt volym. Lead ger en övertygande emulering av en äldre Marshall och där är det praktiskt tvärt om. För att få till en riktigt tjock och bra dist fick jag dra på både Gain och Master till ungefär klockan 3. Då lät det bra och Hendrix-licksen kom nästan av sig själva genom förstärkaren. Då var dock volymen så grymt stark i relation till det rena så jag fick dra ner förstärkarvolymen avsevärt. Detta är ju egentligen inget problem om man sitter hemma för då har man ju tid att byta ljud. De övriga modellerna tyckte jag också om med undantag av crunch som i mina öron inte lät lika övertygande som de andra.
Att spela bas genom två 8 cm högtalarelement ger naturligtvis ingen större upplevelse i de lägre registren men i ett par hyfsade hörlurar låter det bra. Den här modellen fyller sin uppgift bäst vid inspelning.
Förstärkarmodellen för akustiska gitarrer är helt OK och man skall absolut inte glömma av att detta kan vara ett bra alternativ för jazzljud där ljudidealen ofta är annorlunda.
Effekterna är vad jag förväntar mig av en digital produkt i den här prisklassen. Det låter som de skall och vare sig mer eller mindre. Till deras fördel kan sägas att de känns relativt neutrala i den positiva bemärkelsen att de passar i väldigt många olika sammanhang. Kontrollmöjligheterna från panelen på THR10 är mycket begränsade men då finns ju mjukvaran att tillgå.
Möjliga scenarier. Det första scenariot är givetvis att sitta hemma och spela. Då är ju ljudet A och O och här var det ju inga problem. Dynamiskt och lockande med ett fint stereoperspektiv. Att koppla in min iPhone och spela upp låtar och jamma var hur kul som helst. Vill jag absolut inte störa omgivningen kan jag koppla in ett par hörlurar. Då kopplas stereohögtalarna bort och signalen i hörlurarna förses med högtalarsimulering som är riktigt bra. Jag kopplade THR10 till min Mac och redigerade några ljud och på rena ljud tycker jag att kompressorn gjorde gott och med mycket Gain på Modern-modellen var det väldigt skönt att kunna ha en Noise Gate. Programmet är lätt att använda och är en klar tillgång.
Scenario nummer två kan vara att man vill spela in på sin dator och då kan man, som tidigare nämnt, spela in både den modellerade signalen och originalsignalen. Den modellerade signalen får då samma högtalarsimulering som man har i hörlursutgången. När man spelar in kan man styra volymen från datorn separat på THR10. Om man har en dator med jobbig latency så kan man ha medhörningen direkt från THR10 vid inspelning.
Eftersom den går att köra på batterier kan man ha med den i turnébussen. Eller varför inte ta med THR10 och en iPod och ta en tur på stan och köra några gatuspelningar.
Ett icke gitarrelaterat scenario är ju att använda THR10 som hemstereo. Eftersom frugan tycke den var snygg nog i vardagsrummet och jag har Spotify i telefonen använde jag medföljande sladd och provade detta några dagar. Ljudet var överraskande bra och att ha större delen av hela världens afroamerikanska musiktradition så här lättillgängligt var väldigt givande. Min ene son undrade om inte han kunde få ha THR10 som lyssningssystem till sin dator. THR10 är verkligen en flexibel liten arbetshäst.
Slutomdöme. Yamaha THR10 är en riktigt intressant produkt. Inte minst för att den visar att Yamaha är en aktör att ta på allvar inom digital förstärkarmodellering, men definitivt också för dess enorma flexibilitet. Den har bra dynamik vid svaga volymer och redigering via USB. Det finns många andra bra produkter i denna prisklass men här är det stereo och du får med ett jättebra etablerat sequencerprogram vilket gör THR10 till ett synnerligen intressant inspelningsystem. Designen är snygg och stereoljudet bra och det gör ju att jag kan ha den precis var som helst. 
Fakta
• Övnings/inspelningsförstärkare
• 5 watt
• 2x8 cm högtalare med Yamaha Extended Stereo Technology
• 2 st. gitarrförstärkarmodeller, 1 basförstärkarmodell, en modell för akustisk gitarr samt en Flat.
• Aux ingång med separat volymkontroll
• USB-kontakt
• Redigeringsprogram för PC/Mac
• Cubase AI för inspelning (Mac/PC)
• Pris: 3 500:-
FUZZ 1/12

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner banner banner banner

Countdown to Fuzz Guitar Show 2014
FUZZ GUITAR SHOW 2014
MAY 10-11, GOTHENBURG

bannerbanner