Skandinaviens ledande gitarrportal

Yamaha A1M & Yamaha AC3R

Av Peter Almqvist

Bang for your buck, mesta möjliga för pengarna är Yamahas slogan när man nu introducerar en helt ny serie akustiska gitarrer.
En av snackisarna på årets NAMM Show var Yamahas sprillans nya akustiska gitarrserie A- series. Efter framgångarna med sin akustiska APX-serie kan man tänka sig att förväntningarna var stora, det gäller att introducera något helt nytt om man ska hänga kvar som en av världens ledande gitarrtillverkare. 
Yamahas produktchef Armando Vega berättar att intentionen med den nya serien varit att skapa en riktigt pålitlig arbetshäst med en attraktiv prislapp. Designen är helt ny och skiljer sig markant från exempelvis APX, FG och L serien. Mest iögonfallande är det nya huvudet men man har också satsat på en ny halsprofil och greppbräda, detta efter att ha lyssnat på feedback från sina kunder. 
Serien innehåller totalt åtta gitarrer. De första fyra hittar vi i A1-serien, A1M, AC1M, A1R samt AC1R. M står för mahogny, R för rosewood och C för concertmodel. Alla modeller i denna serie har solitt granlock och sidor av laminerad mahogny eller rosewood. Övriga fyra modeller i serien heter A3M, AC3M, A3R samt AC3R och är helt och håller byggda av solitt trä. Samtliga modeller har cutaway och är försedda med Yamahas egna mikrofonsystem SRT, Studio Response Technology. I den dyrare A3serien får man dessutom tillgång till tre olika klassiska ”highend” mikrofoner med hjälp av Yamahas modelleringsteknik.
Yamaha A1M. Klassisk dreadnought med lock av solid gran, sidor och botten av laminerad mahogny. Under locket döljer sig en klassisk X-bracing utan någon som helst skallopering. Hals av mahogny med Yamahas nya ”open pore” finish som ska ge en känsla av att halsen redan är inspelad. Greppbrädan är gjord av rosewood och har tjugotvå band, försedd med ytterst diskreta bandmarkeringar i form av små punkter. Med den nya halsprofilen har Yamahas konstruktörer satsat på att göra en genomgående tunn hals, från översadel upp till inpassningen vid fjortonde bandets cutaway. Halsbredden vid första bandet är 43 millimeter medan bredden vi tolfte bandet ligger på 52 millimeter. Generellt är de här måtten något av en standard på akustiska stålsträngade av idag. Stallet är tillverkat av ebenholts med undersadel av benkomposit. 
Enligt Yamahas produktchef Aramando Vega har man ökat på avståndet mellan strängarna nere vid stallet men jag har inte lyckats hitta några exakta specifikationer på avståndet. Färgen är natur med högglanspolerad finish. A1M är försedd med Yamahas egna piezomikrofon, System 66 Analog. Systemet är placerat i övre sargen där batterifacket också återfinns. Bland kontrollerna återfinns volym, tre bands eq samt Yamahas egen frekvenskontroll AMT, Adjustable Midrange Frequency som också är tänkt att kunna användas för att få bort oönskad återkoppling vid höga volymer. Inputjacket är kombinerat med axelbandsknoppen, den andra axelbandsknoppen är placerad på halsklacken.
Spelkänsla och ljud. Open pore finish kallar Yamaha sin nya halsfinish. Den är tänkt att ge en känsla av en redan inspelad gitarr och det fungerar rätt bra tycker jag. Speciellt det ena exemplaret gav en känsla av en hals som greppats ett flertal gånger och gav dessutom mycket träkänsla. Det är kanske inte alla som gillar matta halsar men på en akustisk tycker jag att det känns helt rätt. Halsprofilen är också helt ny och är superslim kan jag konstatera. Samma lättspelade känsla som på Taylor och Martins nya Performance Serie. Det som kommer mer och mer från de stora byggarna är att man tar ner halsens densitet från första band upp till halsklacken, tidigare har halsarna ofta stabbat till sig när man kommer till de övre regionerna. Halsen på Yamaha A1M är dessutom skönt avrundad utan några som helst vassa kanter. Kan också konstatera att den var en av de rakaste asienhalsar jag sätt på länge. Testgitarren hade en behaglig stränghöjd, strax under vad man brukar kalla en låg stränghöjd, ändå fanns här ingen tendens av skorr. 
Det är riktigt bra tryck i diskanten utan att tonen sviktar, däremot något vek i basen, lite för mycket strängljud och jag saknar den riktiga kontakten med resten av klanglådan. 
Slutomdöme. Det akustiska ljudet är ok men bäst tycker jag att det blir när man kopplar in mikrofonen på A1M, då lyfter den verkligen. Yamaha har alltid haft excellenta mikrofonsystem och det gäller även här, dessutom enkelt och lättjobbat med bara de viktigaste kontrollerna. Tonen är varm, dynamisk och skapar en akustisk karaktär. Systemet är inte speciellt rundgångskänsligt, jag hade nästan fullt ställ på min AER Compact 60 utan att det rundade. Det finns också en väl fungerande gitarrstämmare inbyggd i förförstärkaren. 
Yamaha AC3R. Concert Size Style kallar Yamaha formen på AC3. Den introducerades i början av 2010 och formen lär länge ha efterfrågats av Yamahas gitarrkunder. Hårdvaran består av solitt granlock, försedd med icke skalloperad X-bracing. Sidor och botten av solid rosewood. Mahognyhals med tjugotvåbands greppbräda av solid ebenholts. Halsen är lackad med Yamahas ”open pore” finish. Stall av ebenholts samt kromad sluten mekanik. Mensuren är 650 millimeter med en halsbredd på 43 respektive 52 millimeter. Finishen är högglanspolerad natur. 
AC3R är utrustad med Yamahas nya mikrofonsystem kallat Studio Response Technology S.R.T. Systemet introducerades på förra årets Franfurtmässa och är Yamahas största satsning när det gäller att få fram ny teknik för förstärkning av elektroakustiska gitarrer. I marknadsföringen pratar man om ”Bringing Back Lost Ambience”. Med hjälp av moduleringsteknik säger man sig kunna återskapa fyra element som går förlorade vid traditionell piezouppmikning. De fyra elementen är resonansen från strängar och klanglåda, ambience (rumsljud), karaktäristiken från vintagemikrofoner typ Neuman samt de tekniker som professionell uppmikning kan erbjuda. 
Uppmikningen sker med en piezokristall placerad under stallbenet. Från förförstärkaren kan man sedan mixa ljudet med de modulerade sounden. Här finns tre olika ”highend” mikrofoner att välja på Neumann U67, Neumann KM56 samt Royer R-122. Vidare finns möjlighet att välja mellan två mikrofonplaceringar, cirka 30 cm från gitarren samt en kombination av närbild och rumsmikrofon placerad ett par meter från gitarren. Slutligen finns här en resonanskontroll som reglerar mängden ”kroppsljud”. Utöver detta innehåller systemet anti-feedbackfilter, tuner samt trebands eq. En intressant detalj är att hela systemet drivs med två 1 och ½ volts batterier, dessa förstärks sedan upp till elva volt. Detta ska skapa mindre distorsion och ge en stabilare voltnivå ända fram till att batterierna är urladdade.
Spelkänsla och ljud. AC3R är en helsolid gitarr och det märks framförallt på det akustiska ljudet. Här finns ett djup i tonen som bärs upp av det massiva rosewoodträt. Resultatet blir en akustisk gitarr med en varm och balanserad ton. Den lite mindre formen som concertmodellen erbjuder är ett behagligt format som platsar skönt i knät. Kroppsformen i kombination med Yamahas nya halsprofil resulterar i en extremt lättspelad gitarr. För elgitarrister som vill ha en akustisk gitarr att lira virtuosa linjer på är det här ett självklart val, man sitter inte fast. Yamahas modelleringssystem är också en höjdare, högteknologiskt med användbara funktioner. Här finns alltså tre mikrofontyper att välja på, kan inte säga om det låter som en Neumanmikrofon men det låter bra, riktigt bra faktiskt. Jag har testat en del andra system med samma typ av teknik men då har min upplevelse varit att ljudet låter för processat och artificiellt. På AC3R låter det fortfarande akustisk gitarr även när jag förirrar mig bland alla kontroller. Kanske inte den lägsta inlärningströskel jag varit med om men när man väl hittat sitt favoritsound så är det bara att köra. Resonanskontrollen som reglerar mängden kroppsljud är mycket användbar och gör att man kan skulptera ljudet efter de akustiska förutsättningarna.
Slutomdöme. AC3R gör skäl för Armando Vegas slogan, ”Bang for your buck”. 
Med ett förväntat ”streetprice” strax under niotusen kronor får man en fullödig gitarr som dessutom har alla förutsättningar att bli en riktig arbetshäst. Yamahas grundare Torakusu Yamaha utstöter garanterat ett kraftfullt hai från sin grav. För cirka sju år sedan testade jag Yamahas L-serie som var tänkt att bli en värdig utmanare till Martin och Taylor. Hur det gick med den saken vet jag inte men med den nya A-serien har Yamaha alla chanser att utmana sina amerikanska kollegor. För visst har man sneglat på sina vänner ”over there” speciellt Bob T, när man designat den nya serien, kolla bara in huvudet så förstår ni vad jag menar.
 
Fakta
Yamaha A1M
• Stålsträngad elektroakustisk gitarr
• Dreadnought
• Lock av solid sitkagran
• Sidor och botten av laminerad mahogny
• Hals av mahogny
• Greppbräda av rosewood
• 22 band
• Översadel av TUSQ
• Stallben av TUSQ
• Sluten kromad mekanik
• Mensur: 650 mm
• Halsbredd vid första bandet: 43 mm
• Halsbredd vid tolfte bandet: 52 mm
• Kroppsdjup: 100-115  mm
• Högglanspolerad finish
• Färg: natur 
• Mikrofon: System 66 Analog
• Pris: 7 000:- med etui
 
Yamaha AC3R
• Stålsträngad elektroakustisk gitarr
• Concertmodell
• Lock av solid sitkagran
• Sidor och botten av solid rosewood
• Hals av mahogny
• Greppbräda av solid ebenholts
• 22 band
• Översadel av TUSQ
• Stallben av TUSQ
• Sluten kromad mekanik
• Mensur: 650 mm
• Halsbredd vid första bandet: 43 mm
• Halsbredd vid tolfte bandet: 52 mm
• Kroppsdjup: 100-120  mm
• Högglanspolerad finish
• Färg: natur
• Mikrofon: System 63 SRT
• Pris: 9 900:- med etui
 
 
FUZZ 9/11

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner