Skandinaviens ledande gitarrportal

Voodoo Lab Sparkle Drive Mod & Giggity

Av Mats Nermark

Efter många års väntan släpper nu äntligen Voodoo Lab nya pedaler för gitarr. Här skall vi ta en närmare titt på den uppdaterade Sparkle Drive nu med tillägget Mod samt Giggity en som går under beteckningen Analog Mastering Preamp.
Voodo Lab Sparkle Drive Mod. Det nya med Sparkle Drive Mod är just Mod. Och det nya utseendet förstås. Sparkle Drive, som i grunden är en klon av en gammal Ibanez TS-808, kom för länge sedan och hade, den då rätt unika, egenskapen att kunna mixa in den rena signalen med den distade. Somliga fattade inte vitsen med detta och andra tog det till sig med hull och hår och fick en favoritpedal. Det var, och är, så att det i vissa sammanhang kan vara oerhört effektivt att mixa in en aning rent ljud i sin dist för att få lite mer definition och punch i anslaget. 
Eftersom dist innebär kompression finns här en möjlighet att få en attack som kommer fram bättre i ljudbilden oavsett om man spelar live eller i studion. Förutom denna mixkontroll som kallas Clean finns även Gain (mängd overdrive), Tone (tonkontroll) och Volume (utgångsvolym) och så den helt nya ratten MOD. Denna, till synes vanliga, ratt är en fyrvägsomkopplare som har de kryptiska beteckningarna ”•”, 1, 2 och 3. Detta kräver en förklaring och då kan man konsultera bruksanvisningen. MOD är en så kallad ”voicing switch” där ”•” står för Vintage vilket här innebär samma ljud som på den gamla Sparkle Drive som då är som en TS-808. 1 kallas för Lead där man får mer gain, mer botten i ljudet samt en mjukare diskant. Läge 2 är Rhythm som ger en dip i mellanregistret. Slutligen ger 3 High Gain en modernare dist där man får en mer påtaglig bas och väl definierad diskant.
Vill man ha en bra variant av en TS-808 så har jag alltid tyckt att Sparkle Drive varit ett gott alternativ till att hitta en gammal till ett högt pris. Nu när Mod har kommit är ju pedalen väldigt mycket mer flexibel. 
Ett problem som jag ibland upplever är att komma till ett gig med inhyrd backline. Då får man ofta en Fender Twin som inte är idealisk för att ta fram goa, varma distade ljud. Däremot är den ju grym på rena ljud och har bra headroom. Tyvärr är det också så att många OD- och distpedaler har svårt att låta bra i en Twin, men inte Sparkle Drive Mod. Här låter det fint och ännu bättre blir det med Mod satt till Lead. Då får man bra skjuts i ljudet och rockriffen står på kö för att spelas med auktoritet. 
När jag kranade på med Gain fick jag ett bra leadljud. Även med en rätt bright Telecaster med en inte allt för stark stallmik. Med en PRS McCarty blev det krämigt och gott. Rhythm krävde humbuckers för att jag skulle få till ett komp som bruksanvisningen beskriver som ”great for chunky rock power chords”. Än mer så för high gain där jag tyckte att hur jag än vred på rattarna så blev det för klent med traditionella singlecoilmikar. Men hade jag humbuckers med hyfsad output blev det bra. 
Mitt personliga intryck är att detta är en pedal för den som vill spela mer traditionell blues och rock och lite Indie och där passar den utmärkt. Vintage-läget beter sig som en TS-808 och en sådan tycker jag man skall ha för att täcka upp den typen av ljud. Lead är ett bra läge som tar över där Vintage slutar och ger en grund för lite tyngre och tuffare rock. Tänk Eagles lite tyngre låtar så får du en uppfattning om maxdisten för detta läge. För mer gain än så väljer jag andra pedaler.
Voodo Lab Giggity. Detta är något så unikt som en Analog Mastering Preamp för gitarr. När jag först hörde termen blev jag nyfiken och frågande, men när jag såg demon på NAMM för många år sedan förstod jag vad det var och jag har förpestat generalagentens vardag sedan dess i min iver att testa Giggity. 
Det första som skall konstateras är att detta inte är en OD eller distpedal och därför har Voodoo Lab valt att kalla ratten som styr gain för Loudness. Denna ratt styr ingångssignalens styrka vilket kan ge OD om man nu så önskar. Dock ingen massiv OD utan här handlar det om att ge signalen lite mer styrka så att man upplever gitarrljudet som fylligare. 
Vidare finns kontroller för Body och Air. Body styr övre bas och lägre mellanregister och Air styr diskant. Anledningen att de inte kallas för bas och diskant är att de styr lite mer komplexa filter än så. Master styr utgångsvolym och till sist ser vi en ratt som kallas ”Praise the sun or bark at the moon”. Bakom denna lika poetiska som kryptiska benämning finns en fyrvägsomkopplare för preampens karaktär. Steg 1 är Sun och det är den brightaste inställningen och när man stegar mot Moon blir preampen mörkare och mörkare i ljudbilden.
Giggity handlar om nyanser. Att massera sitt gitarrljud så det mår riktigt gott. Giggity gör inte så att en dålig gitarr låter bra. Däremot gör den så att en bra gitarr kan låta fantastiskt. Jag kopplade in en superstrat och ville få fram ett fylligt och varmt rent ljud med ett tydligt ”stratasprill” i diskanten som man använde på 80-talet. Med endast gitarren kom jag långt men inte ända fram. På med Giggity, välj Sun, upp med lite body och lite mer Air och en gnutta Loudness så var jag där. Spot on! En nästan makalös förvandling från bra till ”exakt så vill jag ha det”. Resultatet inte bara lät bättre, det kändes dessutom bättre att spela och satt väldigt mycket bättre i mixen. Fram med en stratatyp med en vintage klangmässigt rätt tunn singlecoil i stallposition. Med Giggity satt ett snäpp från Moon, Body på klockan 2, Air på klockan 9 och Loudness på klockan 11 fick jag en fantastiskt fin ton som funkade utmärkt att ha till mycket dist för ett tätt och mjukt men ändå distinkt leadljud. 
Jag hade ett spår på en inspelning som behövde en humbucker men den var lite för tjock och det var svårt att ratta på stärkare och parametrisk eq. På med Giggity och ta bort lite body och problemet var löst. Giggty fungerar utmärkt med andra pedaler och resultat blir väldigt annorlunda beroende om du har den före eller efter disten. Själv skulle jag vilja ha en både före och efter.
Fakta
Voodoo Lab Sparkle Drive Mod
Overdrivepedal
Kontroller: Mod, Gain, Tone, Clean & Volume
Strömförsörjning: 9 V batteri/eliminator
Pris: 1 595:-
 
Voodoo Lab Giggity
Analog Mastering Preamp för gitarr
Kontroller: Omkopplare för 4 olika ljud-karaktärer, Loudness, Body, Air & Master.
Strömförsörjning: 9 V batteri/eliminator
Pris: 1 595:-
 
FUZZ 9/12

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner