banner Skandinaviens ledande gitarrportal

VGS Radioactive TD-Special V Pro

Av Mats Bryzell
 
Tyska VGS följer nu upp sin satsning på True Temperamentbestyckade elgitarrer med ännu en signaturmodell för den svenske gitarrstjärnan Tommy Denander. Denna gång dock utan Evertune-stall och en modell som fått namnet VGS Radioactive TD-Special V Pro.
 
Om vi börjar med att skärskåda själva konstruktionen så har gitarren en solid kropp av al med en AAA-class lönntopp, hals av lönn med en True Temperament-greppbräda av rosewood. Stallet är ett Schaller Vibrato 2000 och mekaniken, även denna, av märket Schaller, M6 Locking. 
 
 
Mikrofonerna är DiMarzio med en Injector singlecoil i halsläge, Area 67 singlecoil i mittläge och i stallposition; en Transition Humbucker.
Gitarren som är tillverkad i Tjeckien andas hög kvalitet och har en exklusiv, tillgänglig och lättspelad känsla. Schallerstallet fungerar klanderfritt och tillsammans med de låsbara stämskruvarna hålls stämning även vid rejält användande av svajet.
 
DiMarzio-mikrofoner
Det är framförallt två saker som utmärker denna gitarr; dels True Temperament-greppbrädan, med sina annorlunda band, och dels de tre DiMarzio-mikrofonerna.
Jobbar man som Tommy Denander mycket i studion med inspelningar vill man självklart utföra sina studiojobb på ett exakt och effektivt sätt. Till detta behövs, till att börja med, en gitarr som kan låta på flera sätt. Det har man tillgodosett genom att montera tre ganska olikt ljudande mikrofoner på gitarren – men som samtidigt är anpassade för att ge en enhetlig ljudbild trots allt. 
Humbuckern och de två singlecoil-mikarna styrs via en femvägsswitch, där humbuckern splittas i det nedre eggläget. Ljudbilden kan alltså växlas från humbuckerklanger till sprilligt singlecoil-ljud – och allt där emellan. Vad man hör vid både rena, moderat pop-dist och hårt överstyrda inställningar på förstärkaren är en mycket vid ljudpalett, perfekt för både live- och inspelningssituationer. De tre mikarna från DiMarzio spretar iväg åt varsina håll ljudmässigt men tillför ändå tillsammans en homogen ljudbild. Mycket bra och mycket användbart!
 
True Temperament
I spelsituationer, både live och i studio gäller det inte bara att ha grejer som låter bra, man vill även att gitarren skall stämma perfekt. Då talar jag inte enbart om att man skall vara noggrann med att stämma sin gitarr ordentligt, utan även det faktum att gitarren bör vara intonerad på bästa sätt och stämma över hela greppbrädan.
Krokiga band tänker du, hur kan det kännas att spela på?
Faktum är att om man inte tittar på banden märker man absolut inget alls av att banden inte är raka. Man sätter ju inte sina fingrar direkt på eller alldeles intill banden när man spelar på konventionella greppbrädor med raka band, och det sätt fingrarna "hamnar" mellan banden gör att det inte känns annorlunda på något vis med True Temperament. Inte heller vid bändning av strängarna upplevs någon skillnad, en heltonsbändning sker lika enkelt och steglöst som vanligt.
 
 
Intonering
För att inte gå in djupare på vad intonation innebär, kan jag säga att man i vanliga fall får kompensera strängarnas längd gentemot varandra för att uppnå en ”gyllene medelväg”, för att få alla toner på halsen att låta stämt. Detta på grund av att gitarren är ett tempererat instrument, där alla toner inte är exakt desamma, med sina övertoner, på halsen. 
Intonation gör man ju genom att flytta varje strängs sadelämne framåt eller bakåt. Man utgår från att stämma en öppen sträng och sedan lyssna på om tonen, på mitten av strängen – vid tolfte band, är högre eller lägre. Är tonen vid tolfte band högre (än den lösa strängen), är strängen, från tolfte band till stallet, en liten aning för kort varvid man flyttar sadeln en liten bit bakåt för att göra strängen något längre, tills den lösa strängens ton, och den från tolfte band låter likadant. Är tonen vid tolfte band för låg – gör man tvärtom, och flyttar sadelämnet framåt.
Detta förfarande (på varje sträng) kallas för att intonera gitarren, och är ganska lätt att göra själv, exempelvis med hjälp av en stämapparat.
Hur noga man nu än intonerar så stämmer dock aldrig gitarren helt exakt. Detta kan vi ofta höra genom att ta ett par vanliga enkla visackord, typ G-dur och D-dur. Oftast hör man en liten diskrepans i ackordens stämning – en ostämdhet. En van gitarrist lär sig med tid att kompensera detta med fingrarna (på en välintonerad gitarr). 
Vad beror detta på? Svaret är att alla band på greppbrädan är raka och att placeringen av dessa enbart utgör ett medelvärde för varje strängs ton vid ett speciellt läge.
Varje sträng är olika tjock och svänger på olika sätt och hastighet – så i stället för ett rakt band tvärs över greppbrädan borde man ha ett krokigt band där varje strängs exakta ton är kompenserad, framåt och bakåt på greppbrädan – precis samma temperering som man gör vid stallet när man intonerar – för varje band, för varje strängs ton på hela greppbrädan.
Just detta är vad True Temperament gör. Varje ton är uträknad och placerad exakt där den skall ligga på greppbrädan – för varje sträng!
 
Stämmer otroligt fint
Detta innebär att man faktiskt får en ”sann temperering” – True Temperament. Denna VGS-gitarr stämmer följaktligen otroligt fint över hela greppbrädan.
Det säger sig självt att man med en ”stämd” gitarr gör storverk, och det snabbt, speciellt viktigt i studiosammanhang där ett evigt kompensationsstämmande vid gitarrpålägg med olika voicings kan ta lång och dyrbar tid. Så jag förstår verkligen att Tommy Denander har valt True Temperament på sina signaturgitarrer.
Men, fördelarna med TT-halsen är kännbara i allt övrigt gitarrspel. Det stämmer verkligen!
 
 
Slutomdöme
VGS Radioactive TD-Special V Pro är en mycket trevlig och lättspelad gitarr med ett varierat ljudutbud. De tre DiMarziomikrofonerna har var för sig egna uttryck, med särskilda tonala skillnader, och rent ljudmässigt kan man säga att det går att hoppa mellan fullt, potent humbuckersound via Stratocasterliknande toner med mittmiken och Telecaster-kluck med halsmiken. Trots dessa skillnader är mikarna väl matchade och ger tillsammans ett enhetligt intryck.
Oavsett om denna gitarr hade haft en TT-greppbräda eller inte, hade betyget blivit högt. Men, nu finns det faktiskt en lösning på det intoneringsdilemma som så många gitarrister genom århundraden har kämpat med – och det är True Temperament Fretting System! Har du inte testat systemet innan tycker jag det är hög tid att göra så! Det här fungerar verkligen!
 
 
Fakta
VGS Radioactive TD-Special V Pro
• 6-strängad solid elgitarr 
• Kropp av al med lönntopp
• Hals av lönn 
• Mensur: 25.5”
• Greppbräda av rosewood
• Band: 22 st. True Temperament Thidell Formula1.
• Mikrofoner: DiMarzio Injector singlecoil i halsläge, Area 67 singlecoil i mittläge, Transition Humbucker i stallposition.
• Stall: Schaller Vibrato 2000
• Stämskuvar: Schaller M6 Locking
• Gigbag
• Pris: 24 000:-
 
 
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner banner banner banner

Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
FUZZ GUITAR SHOW 2018
MAY 26-27, GOTHENBURG