Skandinaviens ledande gitarrportal

VGS R-10 Rose & VGS BR-10 Belle Rose

Av Peter Almqvist
 
En akustisk gitarr med en extra akustisk kammare? FUZZ kikar närmare på de innovativa, akustiska VGS-modellerna R-10 Rose och BR-10 Belle Rose.
 
Tyska musikgrossisten GEWA presenterade för ett par år sedan det nya gitarrmärket VGS (Vision in Guitars). Som namnet antyder är det ett ambitiöst projekt där man satsar på att få med nya innovationer i gitarrbyggandet. Bland annat tillverkar man en True Temperament- och Evertunebestyckad elgitarr, VGS TD Special, som vi tidigare skrivit om i FUZZ. I samarbete med japanska gitarrkonstruktören Ichiro Katayama presenterar man nu en serie akustiska gitarrer försedda med något som kallas Katayama Acoustic Chamber. Ichiro Katayama har jobbat med gitarrer större delen av sitt liv och var under många år VD för Takamine, han har också jobbat med att designa mikrofonsystem för akustiska gitarrer.
 
VGS R-10 Rose
VGS har ett digert program. När det gäller akustiska gitarrer erbjuder man ett tiotal modeller, de flesta i dreadnoughtformat. R-10 Rose kommer ur deras Rose Series och är en klassisk dreadnought med lock av solid gran. Sidor och botten av laminerad rosewood. Mahognyhals med greppbräda av rosewood och tjugo band. Stall tillverkat av rosewood och försett med Ichiro Katayamas Acoustic Chamber. Den här akustiska kammaren är en liten tillbyggnad på stallets undersida, cirka en centimeter djup. Strängarna fästs med traditionella strängstift men löper också genom den akustiska kammaren. Tanken med Katayamas Acoustic Chamber är att skapa en bättre ljudåtergivning. Mer sustain, mognare ljud som skall simulera att gitarren spelats på i många år och naturlig reverb är några av de egenskaper som utlovas.
Själva stallet har en asymmetrisk form som ska hjälpa till att förstärka nämnda egenskaper. Mekaniken på R-10 kommer från Schaller med knappar av så kallad ebonite, ett gummimaterial som liknar ebenholts. 
 
Ljud och spelkänsla
Har Katayamas akustiska kammare någon effekt? Svårt att vara objektiv när man vet att den finns där. Kan dock konstatera att R-10 har en varm och fyllig ton, någon naturlig reverb kan jag inte upptäcka däremot alldeles utmärkt sustain vilket utlovas i programförklaringen. Dessutom en ovanligt mjuk och behaglig ton som brukar komma först när gitarren har ett par spelår på nacken. Hantverksmässigt är gitarren välgjord, bra finish och elegant träarbete. Utseendemässigt är den en klassisk dreadnought men det finns detaljer som gör att den sticker ut. Originell form på huvudet, stallets utformning samt de spartanska men eleganta lägesmarkeringarna är några av dessa detaljer.
 
Fakta
VGS R-10 Rose
• Akustisk stålsträngad dreadnoughtmodell
• Lock av solid guitar
• Sidor och botten av laminerad rosewood
• Hals av mahogny
• Greppbräda av rosewood
• 20 band
• Positionsmarkeringar av abalone
• Halsen bultad och inpassad vid fjortonde bandet
• Kantlister av lönn
• Stall av rosewood
• Mekanik: Schaller kromad, knappar av svart ”ebonite”
• Mensur: 648 mm
• Halsvidd första bandet: 43 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 54 mm
• Kroppsdjup: 95 - 112 mm
• Över och undersadel av ben
• Högglanspolerad finish
• Färg: Natur 
• Mikrofon: På beställning med B-Band
• Cutaway: Valbart
• Tillverkad i Asien
• Etui: Nej
• Pris: 4 595:-
 
VGS BR-10 Belle Rose
Det senaste tillskottet i den akustiska familjen är serien Belle Rose. Modellen finns i tre olika utföranden, Dreadnought, Grand Auditorium samt Mini Jumbo. 
VGS BR-10 är en dreadnoughtmodell med solitt granlock samt sidor och botten av laminerad rosewood. Till halsen har man använt cederträ med en tjugobands greppbräda av rosewood. Mensuren är något längre än på R-10 och ligger här på 650 millimeter i stället för 648 millimeter. Modellen är försedd med Katayamas Acoustic Chamber precis som på R-10 och har dessutom ett välvt bakstycke utan bracing. Gitarrens binding är gjord av lönn, mekaniken kommer från Schaller och heter M6. Ett transparent plektrumskydd medföljer och kan monteras vid behov.
 
Ljud och spelkänsla
BR-10 har en riktigt fet och fyllig ton. Den låter riktigt bra, fullt jämförbar med gitarrer som kostar närmare det dubbla. Basen är en aning fylligare än på R-10 vilket skulle kunna bero på det välvda bakstycket. Vidare har den utmärkt separation, speciellt i basregistret, gräv i de lägsta lägena och du kommer att märka att alla toner i ackordet hörs tydligt och välbalanserat. 
Precis som den andra gitarren i testet håller själva hantverket hög nivå med utmärkt prestanda på såväl trä som lackeringsarbete.
 
Fakta 
VGS BR-10 Belle Rose
• Akustisk stålsträngad dreadnoughtmodell
• Lock av solid gran
• Sidor och botten av laminerad rosewood
• Hals av ceder
• Greppbräda av rosewood
• 20 band
• Positionsmarkeringar av abalone
• Halsen bultad och inpassad vid fjortonde bandet
• Kantlister av lönn
• Stall av rosewood
• Mekanik: Schaller M6
• Mensur: 650 mm
• Halsvidd första bandet: 44 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 54 mm
• Kroppsdjup: 95 - 112 mm
• Över och undersadel av ben
• Högglanspolerad finish
• Färg: Natur
• Mikrofon: På beställning med B-Band
• Cutaway: Valbart
• Tillverkad i Europa
• Etui: Nej
• Pris: 6 595:-
 
 
Slutomdöme
Jag gillar Vision in Guitars inställning. Visioner är ju något som ständigt behövs i den här branschen. Med jämna mellarum dyker det upp nya innovationer, de är inte alltid till sin fördel men med Ichiro Katayamas Acoustic Chamber bygger man vidare på ett koncept som ju faktiskt redan är etablerat.  Man jobbar enbart med träets form för att optimera gitarrens ljudegenskaper, back to basics skulle man kunna säga. Båda gitarrerna i testet är prisvärda och bjuder på en ljudupplevelse som normalt kostar betydligt mer. 
Min enda negativa feedback är halsarna som på båda modellerna är aningen stabbiga. Ett rejält släggskaft ger i och för sig mer ljud men i det här fallet skulle man tjäna på att fasa ner dem ett par millimeter för att få dem lite mer lättspelade. Detta skall dock vara åtgärdat från och med årsskiftet då dessa modeller kommer att skeppas med tunnare halsar.
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner