banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Tosin Abasi - 8-strängad gitarr i Animals As Leaders

Av Urban Kindhult

 
Tosin Abasi är en amerikan som på kort tid uppmärksammats för sitt bländande spel på 8-strängad gitarr i det egna tremannabandet Animals As Leaders. Trion har ganska nyligen släppt sitt andra album, kallat Weightless. FUZZ fick en pratstund med mannen som av Steve Vai har beskrivits som det nya hoppet för rockgitarr.
Metalgitarr som vi känner den från det glada 80-talet är något som efter cirka 30 år kan tyckas vara ett uttryck tämligen uttömt på fräschör. Slitna arpeggios och blixtrande fyrverkerier känns ofta rätt flata och innehållslösa, med blicken mot en svunnen tid, fast oftast lite sämre. Men, så ibland dyker det upp något nytt som blåser liv i det hela igen. 
Möjligen är nya stjärnskottet Tosin Abasi den vi väntat på. Med sitt band Animals As Leaders och nya plattan Weightless har han etablerat sitt namn ännu hårdare på den progressiva musikscenen. Fast det är ju inte progressiv musik i den vanliga bemärkelsen. Det är ärligt talat inte mycket annat heller som låter sig placeras i ett fack, med det här gänget, vilket gör det hela synnerligen attraktivt. Konstigt konstnärliga titlar har de på låtarna också. 
Men vi tar det från början. Varför kallar man sig för Animals As Leaders?
– Jag fick inspiration till namnet från en bok som heter Ishmael av Daniel Quinn, säger Tosin Abasi. Hans verk innehåller ofta kritik av den västerländska civilisationen. Just den här boken handlar om en gorilla som med telepatisk kraft kommunicerar med en student och visar hur den västerländska människan egentligen hålls fången som arbetskraft under statlig kontroll. Det han skriver är ofta lite märkligt men han har många fria och ganska häftiga idéer. När jag behövde ett namn till bandet poppade det upp. Jag läser mycket och många av låttitlarna kan nog visa en del tecken på det.  
Animals As Leaders har släppt två kritikerrosade album med en musik som sträcker sig längre än ordinär prog-metal. Att kalla det hela lättsmält är att ta i, men här finns en säregen musikalitet som har fått ett helt rättvist gensvar i en snabbt växande skara av fans. 
Tosin Abasi är amerikan med Washington DC som hemmaplan. Han är självlärd som gitarrist och började sin musikaliska fostran med band som Nirvana och Green Day. Han säger själv att han tog steget direkt från Green Day till den instrumentala och komplexa musiken.
– De första låtarna som jag lärde mig var Nirvanas låtar, säger Tosin. Jag lyssnade mycket på deras Unplugged och jag lärde mig alla låtar från Nevermind, när jag allra först började intressera mig för gitarr då jag var runt 12 år. På den tiden lyssnade jag inte på metal, utan på den ganska varierade musik som spelades på TV. Men Nirvana vad det första band som berörde mig på ett djupare musikaliskt plan. 
Vad var det som inspirerade till ganska stora steget att bli fullblodsvirtuos? Här måste ha funnits en influens som satte fart på intresset. I Tosin Abasis spel hörs tydliga influenser från de mest snabbspelande gitarrhjältarna till lyriska inslag av Allan Holdsworths tonspråk och en hel del jazzinfluenser och allmänna svårtillgängligheter från en rik musikalisk palett. Det finns också en tydlighet i hans spel som visar på det musikaliska hemvistet, där många artister fyller retoriken kring sin musik med influenser som svårligen kan upptäckas. 
– Jag minns första gången jag hörde Yngwie Malmsteen, säger Tosin. Det var nog ett speciellt ögonblick för mig, då helt ovetande om att man kan spela så på en gitarr. Det var då jag blev mer eller mindre besatt av teknik, snabbhet och skalor. Där hittade jag ganska snart också andra inspiratörer som Paul Gilbert, John Petrucci, Greg Howe och inte minst Frank Gambale. Gambales hela sweep picking-pryl har jag ju utvecklat till en viktig beståndsdel i mitt spel. Progressiva rockband som tidigt var viktiga för mig var Dream Theater och Rush, men även modernare band. Idag lyssnar jag gärna på Adam Rogers och Jimmy Herring och vad det gäller gitarr gillar jag verkligen Kurt Rosenwinkel, speciellt platan The Next Step. Jag lyssnar mycket på Meshuggah som vi skall turnera med i vår, men gillar också Radiohead och tycker mycket om alternativa artister som Joanna Newsom.  
På ditt spel låter det som om du har tuggat i dig en hel del av 90-talets utbud av videolektioner och på ett remarkabelt vis lyckats med att tillgodogöra dig detta på ett musikaliskt sätt. Sedan tar du det hela ett steg längre och spelar på en 8-strängad gitarr i en framåtsträvande attityd. Hur tog du till dig informationen och hur övar du idag?
– Tack. Det där med instruktionsvideos stämmer faktiskt. Jag har nog i det stora hela lärt mig att spela helt tack vare dessa videos och jag konsumerade ungefär en i månaden, tror jag. Jag tog aldrig några lektioner av lärare alls när jag började lära mig, utan det var först mycket senare. Varje video hade ju sin approach, eller stilistiska relevans, beroende på vem det var som lärde ut, så i mycket är det ju bara att flyta med, öva och lära sig. Många av dem som kom ifråga för att göra videos hade en speciell stil och man får vara lite försiktig med det där. Det är ju svårt att göra något som låter som Allan Holdsworth utan att det blir för uppenbart var det kommer ifrån. Idag använder jag övningar mest för att bryta ned vissa av mina barriärer och arbetar mer med musik som jag kanske inte direkt själv spelar, som till exempel bebop, där jag slår på metronomen och laborerar med svänget och improviserar. 
Innan Tosin Abasi startade bandet Animals As Leaders, tillsammans med andregitarristen Javier Reyes, också han på 8-strängad Ibanez, och trumslagaren Navene Koperweis, var han gitarrist i metalcorebandet Reflux. Tosin blev upptäckt under en konsert och därigenom erbjuden att spela in en soloplatta. Detta var under första halvan av 2000-talet då det här med att ge ut gitarrsoloplattor med ”shredders” var ansett som både kallt och ointressant, så redan frågan var ett tecken på något extraordinärt. Tosin Abasi tyckte dock inte att han kunde fylla en soloplatta med sina egna konstnärligheter, utan mönstrade istället på ett musikcollege i Atlanta. Därefter, fylld av inspiration och med en mognare musikalitet hörde han av sig till skivbolaget Prosthetic Records efter sin examen och frågade om erbjudandet fortfarande kvarstod. Redan den första självbetitlade plattan ådrog sig en hel del uppmärksamhet och med den i bagaget har trion turnerat tämligen intensivt över världen under det senaste året. 
Det här med åttasträngat då? Hur kommer det sig att Tosin Abasi antog utmaningen att bemästra och göra något vettigt med ytterligare en sträng, efter att ha använt sig av sjusträngade gitarrer som ett naturligt steg efter sex strängar.
– Jag ser det egentligen bara som ”en gitarr med en massa strängar” och inte nödvändigtvis som en åttasträngad gitarr, som något som bryter mot normen, säger Tosin. Det är ju bara det naturliga nästa steget efter en sjusträngad och jag gjorde inte som en del andra, som tar steget direkt från sexsträngad till åtta. Några viktiga saker jag har upptäckt med en åttasträngad gitarr är att den helst skall ha en kropp av lind och en lönnhals som är skruvad och inte genomgående, med en mensur som är på runt 27 tum. Jag gillar egentligen inte aktiva mikrofoner, men på en gitarr som har en sådan frekvensmässig bredd balanserar de ut bra. Jag använder EMG 808 och svenska Lundgren på mina gitarrer. Utbudet av åtta-strängade gitarrer är inte så stort ännu och min huvudsakliga gitarr är en Ibanez 2228 från deras custom shop med EMG 808X mikrofoner. Jag har också några andra olika handbyggda gitarrer, bland annat svenska Strandberg Guitarworks #8 (guitarworks.thestrandbergs.com) och en gitarr som heter Blur (se bild) från Rick Toone (toone.typepad.com, www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kQB67GkAp4s).
Vad det gäller förstärkare då? Kan man betrakta dig som likaledes extravagant när det gäller val av övrig utrustning?
– Kanske egentligen tvärtom. Jag använder en typ av gitarrprocessor som heter Fractal Axe-Fx som allra mest liknar en riktig förstärkare och som ger mig stora möjligheter att blanda olika typer av toner och den har alla typer av effekter. Tidigare har jag använt en väldigt avancerad rigg men jag kan göra samma saker med denna och dessutom fungerar den mycket bättre i mixen när jag spelar live. Det är en ganska dramatiskt skillnad från att mika upp ett högtalarkabinett. Live använder jag inga vanliga kabinett utan ofta en Mackie-låda som min egen medhörning och kopplar Fractalen till husets PA för ljudet ut i lokalen.
FUZZ 3/12

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner banner banner banner
KATEGORIER
Missa inte nyhets- brevet eller fuzz.se i de sociala medierna!
Fuzz på InstagramFuzz på Facebook


SÖK ARTIKEL / ARTIST / PRODUKT
Sök
bannerbanner