Skandinaviens ledande gitarrportal

Tech 21 Character Series

Andrew Barta på företaget Tech21 vilar inte på lagrarna. Efter framgången med pedalserien Charachter har han nu designat tre nya modeller, vid namn Leeds, Oxford och U.S. Steel.
 Masstillverkning ger ju lägre priser och detta har Tech21 tagit fasta på och använder samma låda och kontroller på de tre pedalerna som vi fick till test. Till det yttre är det bara den grafiska designen som skiljer sig åt. Jämför med de tidigare pedalerna i Character-serien är det bara en detalj som skiljer sig och det är en knapp för att koppla in/ur högtalarsimuleringen. Detta är första gången den funktionen finns på en pedal från Tech21 och är också en av de mer efterfrågade funktionerna.

En fråga man, med viss rätt, kan ställa sig i dessa tidevarv är varför man använder analog teknik när den digitala tekniken är så på frammarsch? En faktor som Tech21 anger är att hur man än vrider och vänder på det så innebär analog till digital konvertering av en signal, och tillbaka igen, en viss fördröjning (latency) och om man inte har väldigt bra digitala komponenter och är en duktig programmerare så får ljudet digitala artefakter man inte vill ha. Det låter helt enkelt inte bra. En analog signal ger i princip ingen latency och man slipper allt vad digitalt fnissel heter. Med tanke på att även analog teknik utvecklas så kan det finns god anledning för Tech21 att fortsätta med analog produktutveckling.

Samtliga pedaler har som synes kontroller för Level, Low, Mid, High, Drive och Character där det mesta är självförklarande förutom den sistnämna Character. Denna kontroll styr, inte helt överraskande, pedalens karaktär, det vill säga vad den skall leverera för ljud och lite hur den svarar mot ditt spel. Då den kretsen är specialkonstruerad för var pedal återkommer jag till denna.

Jag provade pedalerna i tre olika situationer. Först inkopplad i en gitarrförstärkare, sedan använde jag pedalerna som en preamp och kopplade in den direkt i slutsteget i en förstärkare. Förstärkaren i båda fallen var en Peavey Bandit. Slutligen kopplade jag in dem direkt i ljudkortet till datorn för att se hur högtalarsimuleringen fungerade. Generellt sett så klarade sig pedalerna väldigt bra i alla tre sammanhangen. Detta tror jag beror på den nya lösningen med att man kan koppla bort högtalarsimuleringen till skillnad från de tidigare pedalerna i Character-serien där jag tyckte att de passade bra till ett eller maximalt två av dessa scenarier.

Jag använde ett 9-volts batteri i testet men de går att köra på batterieliminator om man så önskar.


Tech21 Leeds

Namnet på denna pedal syftar till plattan Live At Leeds med The Who där Pete Townsend spelade på förstärkare av märket HiWatt. En annan gitarrist som ofta använt HiWatt är Dave Gilmour i Pink Floyd. Att tro att Leeds är begränsad till att klämma fram ackord med väderkvarnsfläng eller spela psykedeliska solon med en Stratocaster är väldigt fel. Med character satt till nästan minimum var Leeds utmärkt till rena ljud med god dynamik. Både arpeggion och snärtiga funkkomp fungerade bra i sina respektive sammanhang och passade väldigt bra in i en mix när jag spelade in direkt och använde högtalarsimuleringen. Upp emot klockan 12 fick jag fram fetare ljud med mer gain i grundstrukturen som passade perfekt till tjocka ackordkomp. Riktigt roligt att spela med. Vrider men sedan upp character ännu mer får man än fetare ljud och mer gain och då är det inga problem att spela solon med gott häng. I allmänhet så tyckte jag att det lät bäst när gain och character följdes åt i position. Det vill säga lite character och lite gain för rent och det motsatta för dist. Av alla pedaler som Tech21 har så känner jag att Leeds är den pedal som är mest allsidig och klarar med bravur allt från rent via crunch till en god mängd dist.


Fakta

Tech 21 Character Leeds
• Analog förstärkarsimulering
• Högtalarsimulator

www.uppsalamusikverkstad.se


Oxford

Riktigt varför den här pedalen heter Oxford vet jag inte men det räcker att kasta ett snabbt öga på den för att konstatera att detta är en pedal som tar sin inspiration från den brittiska förstärkartillverkaren Orange som funnit en ny popularitet bland dagens gitarrister. Delvis på grund av nya designidéer men också för att Orange har varit väldigt populära hos Britpopbanden.

Mitt intryck av Oxford är att den lämpar sig bäst för medium gain overdrive. När jag körde rent ljud så fanns där en lite obehaglig frekvens som jag inte kunde ratta bort med tonkontrollerna och när jag drog på ordentligt med dist så höll den inte ihop ljudbilden på det sätt som jag vill. Men medium gain kan den och mycket bra dessutom. Mellan klockan 7 och 12 har character-kontrollen samma FAC-funktion som på Orangeförstärkarna och det fungerar bra. Vid klockan 12 får man mer gain och mer botten i ljudet och den inställning som hänvisar till T-Rex fick mig att plocka fram T-Rex i Spotify och lira Marc Bolans riff så hörlurarna svettades. Att ratta character och gain gav en mycket stor mängd användbara ljud med varierande grad smuts.


Fakta

Tech 21 Character Oxford
• Analog förstärkarsimulering
• Högtalarsimulator

www.uppsalamusikverkstad.se


U.S. Steel

Den här pedalen har fått namn efter den plåt som sitter på en Mesa Rectifier och det förpliktar ju. Med pedalen kommer ett antal förslag på inställningar och tre av dessa var jätteinspirerande att spela med. Med pedalen rakt in i slutsteget på Banditen så lät ljudet avsevärt större än förstärkarens grundljud. Jag upplevde dessutom att ljudet behöll sin tyngd även på relativt svaga volymer. Inte illa. Med inställningen Chugging Rhythm gick det att riffa tungt och palm muting med nedstämd gitarr var en fröjd.

Det som överraskade mest var ändå hur bra den var på rena ljud. Med gain på klockan 8 så fick jag fram väldigt många fina och ytterst användbara rena ljud av amerikansk karaktär om jag vred character mellan klockan 7 och 9. Där U.S. Steel fallerar i min värld är på crunch-ljuden. Här är det rent eller dunderdist som gäller men då är det riktigt bra.


Fakta

Tech 21 Character U.S. Steel
• Analog förstärkarsimulering
• Högtalarsimulator

www.uppsalamusikverkstad.se


Slutomdöme

Tech 21 har utan tvekan tagit Character Series ytterligare ett steg framåt och ger anledning till att ifrågasätta om digital modellering är den enda vägen. Att göra högtalarsimuleringen urkopplingsbar innebär att pedalerna nu låter bättre både i förstärkare/slutsteg som vid direktinspelning. Även om jag tycker att Leeds är den mest allsidiga av dessa pedaler så har alla pedalerna sina mycket starka sidor. Inte minst U.S. Steel. Faktum är att jag tycker att Tech21 borde släppa en programmerbar pedal med alla pedalernas elektronik i sig. Då skulle de ha en ännu mer spännande och flexibel produkt.


FUZZ 9/10





SansAmps.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner