Skandinaviens ledande gitarrportal

Taylor GS Mini

Av Peter Almqvist

 

Taylor satsar nu åter på en minigitarr. GS Mini heter den nya modellen och Taylor utlovar en ljudbild vida överlägsen sina tidigare minigitarrer.
När Taylor Guitars introducerade sin Baby Taylor i mitten av nittiotalet visade man att en minigitarr kunde ha en fullvuxen gitarrs egenskaper. Den lät bra, var lättspelad och hade en snygg design. Femton år senare fick Bob Taylor idén att han skulle bygga ännu en kompakt gitarr men nu med absolut bästa tänkbara ljudegenskaper. 
Efter att ha experimenterat med olika typer av lock och bracing på en Baby Taylor utan tillfredställande resultat riktade man blicken åt ett annat håll. David Judd som är produktutvecklare på Taylor kom i stället att tänka på Grand Symphony, en modell som många uppskattar för dess öppna och kraftfulla sound. Tänk om man kunde få med dessa egenskaper i en miniversion av Grand Symphony. David och Bob upptäckte snart att man var på rätt spår och i juli 2010 introducerades GS Mini. När man ändå var igång passade man också på att ta fram en mikrofon för modellen. Miken kallas ES-Go och är en ljudhålsmikrofon som ska kunna monteras med ett enkelt handgrepp.
Konstruktion. GS Mini bygger alltså på en förminskad Grand Symphony, en modell som presenterades så sent som 2006. En fullvuxen GS kan fås i ett flertal ädla träslag men på miniversionen satsar man så klart på enklare alternativ. Viktigast av allt är dock att man valt ett lock av solid sitkagran. Sidor och botten är gjorda av laminerad sapele. Sapele används också i halsen som har en mensur på 59,6 cm och är försedd med en tjugobands greppbräda av ebenholts, ett träslag som också återfinns i stallet. Man kan jämföra mensuren med en fullvuxen GS som är drygt 5 centimeter längre. Storleksmässigt hamnar GS Mini mellan en Big Baby och Baby Taylor. Kroppen är dock cirka två och en halv centimeter tjockare än Babymodellerna och det gör att den bara är en aning tunnare än en fullvuxen Grand Symphony. Den totala längden landar på cirka 92 centimeter. Halsbredd vid första bandet är 42 millimeter och 55 millimeter vid tolfte. 
GS Mini är försedd med sluten kromad mekanik av Schallertyp. Finishen är matt natur. På locket använder man en klassisk X-bracing men när det gäller bakstycket har man skippat bracing helt och hållet. I stället spänner man upp bottnen så att den blir svagt välvd. 
Jag läste just på ett akustiskt forum om en orolig kund som just köpt en GS Mini och trodde att locket välvt sig på grund av fukt! Men det är alltså helt i sin ordning, Taylor använder den här metoden på Baby- samt 100-serien. 
GS Mini är förberedd för Taylors nya mikrofon ES-Go, specialdesignad magnetmikrofon för endast GS Mini. Miken placeras i ljudhålet och skjuts in i ett litet fäste strax under greppbrädan. Därefter plockar man bort axelbandsknoppen som ersätts med ett kombinerat jack för både axelband och teleplugg. Inga lödningar behövs då man använder en skarvsladd försedd med minitele in/out. Man får en permanent installation som är ytterst diskret och hela operationen kan göras på tio minuter med hjälp av endast en liten stjärnskruvmejsel. Har man en svirvel eller strängvev i sin arsenal går det på fem. Mikrofonen saknar kontroller men Taylor tillhandahåller numera en telekabel försedd med volymkontroll i ena änden, den kan vara läge att kolla in.
Ljud och spelkänsla. Behändig är det första ord som kommer till mig när jag testar GS Mini, formatet är som gjort för att sitta lojt bakåtlutad i soffan eller ännu hellre mot en palm på en varm sandstrand! 
Taylor har lyckats pricka in ett miniformat som fortfarande känns som en gitarr. Det finns gott om plats även för gitarrister med rejäla kardor och på grund av att halsen är inpassad vid fjortonde bandet har man hela tiden en känsla av att spela på en fullvuxen gitarr. Det tar liksom inte slut, vilket är en upptäckt som brukar infinna sig när man spelar på liknande mini- eller resegitarrer.  Halsen är självfallet tunn men inte för tunn, den ger en skön träkänsla och ett lagom motstånd. Som ni märker gillar jag den här gitarren skarpt.
Ljudegenskaperna är faktiskt frapperande, GS Mini låter stort trots den ringa storleken. Svårt att säga vad det beror för enligt mina kunskaper om gitarrfysiologi borde det inte kunna bli ett sånt jäkla liv i en så liten låda! Den är så lättdriven att man får se upp om man hyvlar på rejält med framförallt plektrum. Då kan ljudet bli aningen överstyrt och skrikigt. Nu ska dock sägas att testexemplaret hade en mycket låg stränghöjd, jag gissar att man kan drämma på betydligt mer om man hissar upp dem ungefär en och en halv millimeter. Jag testade också att droppa stämningen till D med utmärkt resultat. Jag blev också förvånad över att en så liten gitarr kan ha så mycket sustain på öppna strängar. Här ringer det för fullt och man får ibland dämpa strängarna för att ljudbilden inte ska bli för grötig. I övrigt är separationen bra och GS Mini bjuder på en tydlig och ibland lite bitskt sound.
Till GS Mini finns en magnetisk ljudhålsmikrofon att köpa till. Den kostar i runda slängar niohundra kronor och är väl värd sina pengar. Miken installeras snabbt och enkelt, GS Mini är förberedd för ingreppet vilket underlättar och en novis bör klara installationen på mindre än en kvart. Med ES - Go ombord får man plötsligt en gitarr som i inpluggat läge låter helt fullvuxen. Jag testade med att köra den i en AER Compact 60 och resultatet var mycket tillfredställande. Signalen är ganska svag, man får dra på litet mer än vad som är brukligt med magnetiska ljudhålsmikrofoner. ES-Go lär vara designad efter Taylors Expression System och fungerar endast på GS Mini. Ljudmässigt tycker jag att man kan jämföra miken med betydligt dyrare mikrofoner på marknaden som Fishmans Rare Earth eller Sunrise. Trots att det är en magnetmikrofon får man en ljudbild som är akustisk i hela sin karaktär.
Slutomdöme. GS Mini är en mycket lyckad satsning. Bob Taylor och hans medhjälpare har återigen visat att man ständigt ligger i frontlinjen vad gäller design och ljud. GS Mini hade lätt kunnat bli ännu en resegitarr i mängden men i stället har man fått fram ett fullvuxet instrument som inte bara bjuder på avspänd spelkomfort utan också ett snudd på fullvuxet sound. Designen är dessutom elegant avskalad och gör skäl för devisen ”Less is more”.
Fakta
• Stålsträngad gitarr – förminskad Grand Symphonymodell
• Lock av solid sitkagran
• X-bracing
• Välvt bakstycke utan bracing
• Sidor och botten av laminerad afrikansk sapele
• Hals av sapele
• Stall av ebenholts
• Greppbräda av solid ebenholts
• 20 band 
• Översadel av TUSQ
• Undersadel av TUSQ
• Sluten kromad mekanik 
• Mensur: 596 mm 
• Halsbredd vid första bandet: 42 mm
• Halsbredd vid tolfte bandet: 55 mm
• Kroppsdjup: 80-100  mm
• Total längd: 92 cm
• Matt lock
• Sidor och botten matt satin
• Färg: natur
• Mikrofon: ES - Go, köpes separat cirka 895:-
• Gigbag ingår
• Pris: 4 795:-
FUZZ 8/11

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner