Skandinaviens ledande gitarrportal

T-Rex ToneBug Booster, Totenschläger & Fuzz

Av Mats Nermark

 

T-Rex satsning på ToneBug-pedalerna som skall konkurrera i kvalitet, pris och storlek har fått tillökning. Mer färgglatt smågodis för ditt pedalbord.
Booster. Den pedal jag själv använt mest de senaste 5 åren är T-Rex Møller och just boostdelen. När jag då fick reda på att T-Rex släpper en ToneBug Booster blev jag intresserad. När jag fick den så konstaterade jag att den, liksom alla andra ToneBug-pedaler har alla anslutningar på baksidan av pedalen. Alla som har ett trångt pedalbord vet hur värdefullt detta är och hur mycket plats man kan spara på det. Ytterligare ett plus för pedalen är att den har en ratt som heter Scoop som är en typ av tonkontroll som fokuserar på mellanregistret. Fullt medurs påverkar den inte tonen alls och när man drar ner den gröps mellanregistret ur med stor varsamhet. Själv använde jag den mest på max men vid vissa tillfällen var det bra att få lite mindre mellanregister som till exempel på en ballad när jag ville ha ett sprödare halvdistat sololjud.
Sida vid sida med min T-Rex Møller kopplade jag in ToneBug Booster (TBB) och spelade med än den ena och än den andra och ToneBug visar upp samma fina neutrala egenskaper som boosten i Møller. Man kan lägga till just det där lilla extra som behövs för at få klangen dit man vill. Jag tycker att den kom bäst till sin rätt om jag la på lite boost för att få till ett rent ljud som från början känns lite ”lamt” och energifattigt. Med TBB fick jag ett kärnfullt ljud med förbättrad dynamik och spelupplevelse. Ett tips till er som inte tycker att dynamiken i era digitala modellerare är tillräckligt bra är att använda en TBB mellan gitarren och modelleraren. Då tycker jag att jag får en bättre spelkänsla. Ett annat område där TBB verkligen kom till sin rätt är med en stärkare som är precis på gränsen till dist. Lägg på ordentligt med boost från TBB så ryter stärkaren till ordentligt.
Totenschläger. Både namnet och typsnittet på pedalen indikerar att denna pedal inte är till för att spela svensktoppsschlagers med. Här är det tung musik som gäller. När jag kopplade in den så tyckte jag först att den inte var speciellt ”tung” i karaktären. Men när jag stämde ner till D då förstod jag precis vilken kundgrupp pedalen är ämnad åt. Då stämde jag ner till C och hade ännu roligare. I det här läget kunde det varit kul med en 7- eller 8-strängad gitarr att testa med. Med gitarren stämd i D kan jag med Totenschläger och en helt rent inställd förstärkare få ett ljud som lämpar sig för nedstämda riff och distade soloinsatser. De tre tonkontrollerna är väldigt effektiva och gör att jag kan forma gitarrljudet rätt ordentligt. 
Här kan jag också bemöta mitt eget första intryck då jag först såg pedalerna och reflekterade över dess (generellt) glada färger och lite runda design. Jag tyckte att de såg lite leksaksaktiga och veka ut. Detta visade sig vara en designfråga och ett helt felaktigt antagande från min sida. Pedalerna och rattarna är i metall och pedalerna känns stabila. Av/på-switcharna ser gedigna ut och håller troligtvis länge även vid hårt bruk.
Fuzz. Alla har vi ju någon gång hört en fuzz och en fuzz bör rimligen finnas i varje gitarrists verktygslåda. Nu är det dock så att en fuzz kan ju skilja sig så otroligt mycket från en annan fuzz. Inte bara när det gäller grundläggande ljudkaraktär utan även hur den reagerar på hur man rattar gitarrens volymkontroll och var den passar i signalkedjan bland andra pedaler. En del fuzzpedaler fungerar till exempel inte bra om man inte har den först i signalkedjan. I dagsläget när det finns så många pedaler man vill ha så kanske det är viktigt att den fungerar efter en buffer eller efter en wah-wah eller kanske ett antal pedaler som inte har true-bypass. För att verkligen se vad den gick för kopplade jag in ToneBug Fuzz (TBF) på ett pedalbord, efter en buffer, wah-wah och ett par pedaler som inte har true-bypass och det fungerade alldeles utmärkt. Jag fick bra respons från pedalen i alla lägen. TBF svarar hyfsat på hur jag rattade på gitarrens volym även om den kanske inte mätte sig med de bästa (läs: avsevärt dyrare) fuzzpedalerna men klart godkänt för priset. Ratten Fuzz tar oss från en varmare lite mer overdriveliknande dist genom en fokuserad distliknande fuzz fram till ett fuzzljud som nästan spottas ut ur pedalen med en frenetisk attack. Riktigt fräckt! Med ratten Tone ställer man in tonaliteten men det är inte en ”vanlig” tonkontroll utan är mer lik Scoop på Boosterpedalen. I maxläge ger den en fyllig klang och när man drar ner den ger den en tunnare och fräsigare karaktär. Beroende på musikalisk situation så gör Tone att man kan känna sig hemma lite var som helst. Jag tycker att TBF är en klar hit och tror att den är lämplig för vem som helst som gillar fuzz. Priset gör att den är tillgänglig för de flesta.
Slutomdöme. Att T-Rex nu tar sin expertis inom ljudförvrängningsområdet och utvecklar en serie pedaler som håller god kvalitet i ljud och konstruktion utan att förvränga våra plånböcker är utan tvekan positivt. Det innebär att både pris och ljud troligtvis kommer att tilltala många gitarrister.
Fakta
T-Rex ToneBug Booster
• Kontroller för Boost och Scoop
• Drivs av 9 volts batteri eller batterieliminator
• Pris: 755:-
 
T-Rex ToneBug Totenschläger
• Kontroller för Gain och Level samt trebands eq
• Drivs av 9 volts batteri eller batterieliminator
• Pris: 850:-
 
T-Rex ToneBug Fuzz
• Kontroller för Fuzz, Tone och Level
• Drivs av 9 volts batteri eller batterieliminator
• Pris: 850:-
 
 
FUZZ 9/11

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner