Swart AST PRO 6V6/6L6
Av Jan ”Nusse” Dahlin
Michael Swarts Atomic Spacetone-serie (AST) har i USA placerat sig högt i näringskedjan när det gäller handbyggda, rörbestyckade och små behändiga förstärkare. Michael, som själv är gitarrist och studioägare, har stor erfarenhet av förstärkare från 50- och 60-talen men ansåg att det fanns rum för förbättring och utveckling.
Sagt och gjort, han började ta fram egna modeller utan originalens tillkortakommanden (handen på hjärtat, många äldre förstärkare låter fantastiskt men om de inte är i trim kan de vara jäkligt irriterande med brus, brum, tjutande rör och en minst sagt nyckfull driftsäkerhet). Michael har i första hand satsat på mindre modeller, anpassade för studio, hemmalir, rep och mindre klubbscener men AST PRO är en lite högljuddare modell som levererar mellan 18 och 20 watt beroende på vilka rör man placerar i slutsteget.
Inget bling-bling...
Här finns inte ett tryckt kretskort så långt ögat ser, inga kryptiska miniswitchar som gör... tja vadå egentligen? Och inget fancy pancy-bling som får förstärkaren att likna entrén till en strippklubb. Här finns i stället ett sinkat träkabinett i solid men funktionell retrolook, väl genomtänkta och utvalda komponenter lödda point-to-point. Och inte minst, väl utprovade högtalare, anpassade till förstärkarens karaktär. I testexemplaret sitter en tolvtums Mojo British Vintage Series men som köpare kan man själv välja högtalare beroende på vilken ljudkaraktär som eftersöks. Här finns också möjlighet att byta slutrör mellan 6V6:or och 6L6:or (katodbias), en mycket enkel och överskådlig panel, ett rördrivet reverb och dito tremolo. Kabinettet är förhållandevis djupt och har en basportliknade bakre panel. Där finns för övrigt kontrollerna, två ingångsjack samt utgångar för högtalare placerade. Hela paketet är förhållandevis lätt, något som nästan förbryllar när man hör tyngden i ljudet.
... bara ett fantastiskt ljud!
Eftersom ljudkontrollerna består av en volym- och en tonkontroll är det bara att plugga in och lira. Och när jag gör det frågar jag mig ännu en gång: behövs det egentligen fler kontroller på en förstärkare? Nej, inte om de låter som den här i alla fall. Det var längesedan jag hörde något med en sån värme, botten och en sån skön balans mellan grundtoner och harmoniska övertoner! Särskilt i det här formatet. AST:ns headroom skäms inte för sig men ligger närmare en äldre tweedfender än silverface-dito. Vilket ju är en av grundtankarna bakom Michael Swarts förstärkare: att få till en naturlig, bra rördist utan att behöva ladda på med en massa watt. Är volymen för låg då? Inte alls. Trots det behändiga formatet levereras ljudet med tillräcklig kraft för både replokaler och de flesta klubbscener. Här spelar både högtalaren och den anpassade öppningen på baksidan en stor roll, och resultatet är att det låter nästan lika mycket bakåt som framåt, något som kan vara en fördel i livesituationer där det kan vara svårt att placera förstärkaren optimalt.
Förstärkaren är både tacksam och följsam att spela på, det är nästan svårt att få det att låta illa! Attacken är omedelbar men inte skoningslös och kraften bakom fingrar och plektrum avgör om ljudet ska vara rent eller mer sjungande och komprimerat. Mängden dist ökar givetvis med volymen och dist- eller snarare overdrive-karaktären lämpar sig bäst för rockigt, crunchigt och bluesigt spel. Och du, det rördrivna reverbet och dito tremolot är något av det bästa jag hört i den vägen.
Någonstans i reklamen för den här förstärkaren listas fördelarna och som sista punkt nämns spelglädje. Det är ingen överdrift!
Slutomdöme
Jag vågar sätta en slant på att de flesta gitarrister som lyssnar på den här pärlan kommer att uppskatta ljudet och egenskaperna hos den. Nästan alldeles oavsett vilken genre man spelar inom. Här finns ett ljud-arv med rötterna i 50-talet, som utvecklats och förfinats till några av de bästa förutsättningar man kan få om man gillar att spela blues, rock, pop, soul och jazz. Visst, man får slanta av en del, men hellre en bra förstärkare som levererar bra ljud och spelglädje år efter år än ett gäng halvbra varianter som man tröttnar på. Eller?
Hursomhelst, du som bor i närheten av Stockholm, gör ett besök på These Go To 11 och prova. Eller gå in på videolänken nedan och lyssna på det kanske bästa exemplet på den enastående dynamiken och ljudegenskaperna i en Swart AST PRO.
Fakta
Swart AST PRO
• Rörförstärkare, handbyggd combo
• 18-20 watt, beroende på slutrör
• 2 x 12AT7 och 1 x 12DW7 förstegsrör
• 1 x 5AR4 likriktarrör
• 2 x 6V6 slutrör (tar även 6L6)
• 1 x Mojo British Vintage Series högtalare
• Rördrivet reverb och tremolo
• Pris: 19 995:-
• www.store.thesegoto11.se
Mer info:
Videolänk:
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se