banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Spectrasonics Trilian

Av Mats Nermark
 
I min ungdom hade en bas fyra strängar och antingen var det en elbas eller en kontrabas. Sedan kom den ena nyheten efter den andra. 
 
Mini Moogen gav nya möjligheter. Den 5-strängade basen gjorde entré och snart kom sex-, sju-, och åttasträngade basar från bland andra Ken Smith. Trilian från Spectrasonics återspeglar hela den här historieutvecklingen och ger oss mängder av olika basljud. Här finns traditionella Fenderbasar och kontrabasar men också bandlösa basar, moderna elbasar, en stor mängd syntbasar och till och med en Chapman Stick. 
Samtliga basar är samplade med stor noggrannhet i fina och välutrustade studios av duktiga tekniker. Men som vi alla vet så måste ett musikinstrument vara uttrycksfullt. 
Jag har många gånger stört mig på samplade basar då ett stort problem när man spelar elbas på en synt eller instrumentplugin är att man får exakt samma ljud vid varje anslag. 
Säg att man skall ligga och pumpa åttondelar som komp i en rocklåt så blir det ju inte speciellt autentiskt om det är exakt samma ljud varje anslag. Så är det ju definitivt inte när man spelar elbas. 
För att lösa den problematiken har Spectrasonics spelat in en mängd olika anslag av samma ton och sedan fixat till lite artificiell intelligens i systemet så att du aldrig får samma anslag efter varandra.
Vidare har ju basister, liksom gitarrister, lite småfuffens för sig emellan de stadiga tonerna. Det är slides, hammer-ons, pull-offs, mutes, etc. För att få med detta har Spectrasonics samplat även dessa ljudvarianter och skapat program med dessa artikulationer i. Vissa artikulationer kommer beroende på velocity, det vill säga hur hårt du slår an tonen och andra kommer om du byter program. Vadå byta program? Det låter väldigt krångligt. Inte alls! Förutom att man kan ladda in ett program kan man också ladda in en hel uppsättning av åtta program som kan ligga på olika MIDI-kanaler. Riktigt flexibelt och avsevärt enklare blir det i Live Mode med åtta olika program där man tillfälligt byter mellan programmen genom att hålla nere en viss tangent och när man släpper tangenten återgår man till grundljudet. 
Ta samma situation igen med pumpande åttondelar där du spelar på e-tangenten. Om du då och då för en enskild ton även trycker ner A#1 så får du samma ton men dämpad. Om du trycker ner F1 samtidigt som du spelar exempelvis sista tonen i takten så får du en slide down. 
Alla spelar vi ju olika och därför är det finns de olika artikulationsmöjligheterna. Men det stannar inte där. Det finns olika spelstilar samplade som till exempel Slap Bass, Pick Bass, Finger Bass, etc.
Alla basar är samplade direkt men också via en för ändamålet passande förstärkare där man själv kan mixa balansen mellan DI och förstärkare.
 
Redigering
Det finns många möjligheter att redigera samtliga ljud. Man kan gå djupt i Edit och göra det väldigt komplicerat men på Main page, som man först kommer till, finns ett antal utvalda parametrar för just det ljud du har framme. Det fina är att samtliga parametrar på Main page faktiskt gör något användbart. Samtliga parametrar är dessutom kontrollerbara via MIDI och det finns en lättanvänd MIDI Learn-funktion så att man snabbt kan koppla valda parametrar till knappar och rattar på sitt MIDI-keyboard eller om man har en annan styrenhet.
 
Arpeggiator
Om man inte är så tight eller om man vill åt ett speciellt musikaliskt uttryck kan man använda den inbyggda arpeggiatorn. Det är väldigt vanligt att använda arpeggiator med syntbasar men också användbart med elbas. Arpeggiatorn är en kraftfull historia där man kan ställa in omfång, velocity för varje not, swing och hur den skall hantera synkroniseringen från sequencerprogrammet du använder den i.
När jag nu kommit till synkronisering, vill jag nämna en väldigt fräck funktion som heter Groove Lock. Säg att du har ett sanslöst svängigt trumkomp programmerat i din sequencer eller att du har spelat in en trummis och extraherat timingen som MIDI-data. Då kan du dra MIDI-filen till arpeggiatorn så följer Trilian timingen i MIDI-filen. Detta är extra kul om man har Spectrasonics Stylus RMX för då kan man dra MIDI direkt från Stylus till Trilian och få timing-synk utan krångel. Detta är hur kul som helt och kan ge upphov till många nya idéer.
 
Effekter
Det finns ett virtuellt effektrack i Trilian där du kan koppla in upp till 8 effekter per kanal och 4 stycken gemensamma. Här finns en uppsjö av effekter att välja, allt ifrån traditionella effekter som eq, delay, reverb, chorus till mer esoteriska förvrängningsalgoritmer som Smoke och Tape Slammer.
 
Ljud och spelbarhet
Såsom alla Spectrasonics produkter är Trilian ett fantastiskt mjukvaruinstrument. Alla basar som samplats låter oerhört bra och det finns så mycket att välja på att Trilogy skulle kunna vara min enda källa för basljud. Efter lite testande kan jag även konstatera att många syntljud låter riktigt, riktigt bra som ”normal” polyfonisk synt för spel i samtliga register. Inte minst tillsammans med kreativ användning av de kraftfulla effekterna som i många fall är bättre än många dedikerade effektplugin. Det blir så bra att jag till och med gick tillbaka till en del gamla låtar och mixade om dem med Trilian, och då inte bara för basljuden.
I och med att elbasarna är samplade både med och utan förstärkare kan man ju själv i mixen köra dem genom andra förstärkarplugins om man så önskar. 
Live mode är en funktion jag använder oftare och oftare och mitt spel blir allt mer uttrycksfullt och äkta vilket till stor del givetvis också beror på att man samplat samma ton flera gånger och Trilian växlar automatiskt. Med Trilian är det roligt att spela bas för oavsett vilket ljud jag väljer, så smälter den in i ljudbilden och hjälper till att förädla musiken.
 
Mer info: www.luthman.se
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner banner banner banner

Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
FUZZ GUITAR SHOW 2018
MAY 26-27, GOTHENBURG