banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Softube Mix Bundle & Trident A-Range Discrete Equalizer

Av Mats Nermark

En fördelarna som digitalt ljud kan ge är neutralitet. Ett klar och ofärgat ljud. Men det finns de som gillar saker som färgar ljudet på ett speciellt sätt. Det gör svenska Softube.
I det digitala ljudets barndom pratades det ofta om hur neutral digital ljudbehandling var och hur troget det var originalet. Hur mycket ”finare” det var med denna neutrala ljudbild. Då var det några som påstod att pop- och rockmusik har väl aldrig varit neutral utan tvärtom alltid letat efter en unik karaktär och ett eget ljudideal. Och mycket riktigt så är det ju många studios där det gjorts legendariska inspelningar där man just påstår att det lyckade resultatet beror, förutom på studiorummets akustik, just på soundet i studions utrustning. Allt från mikrofoner via processorer till mixerbord. Det är till och med så att olika kanaler på ett mixerbord kunde skilja sig hörbart åt. Producenten Flemming Rasmussen på Sweet Silence i Danmark lär föredra kanal 15 på Trident A-Range mixern i Studio ’B’ för sång. Han använde just den också för att spela in gitarrerna på Metallicas Ride The Lightning och Master of Puppets och mycket annat. Den har en personlighet som i vissa sammanhang anses attraktiv.
Mix Bundle. Mix Bundle från Softube är en samling plug-ins som alla bygger på att de, medan de gör sitt jobb, dessutom skall skänka ljudet en speciell karaktär. Pluggarna ifråga är de tre equalizers som ingår i deras Passive-Active Pack (Passive, Active och Focusing), FET Compressor och TSAR-1R reverb.
Deras Passive Equalizer är en till ytan enkel och gammaldags design med en ratt för bas (-15 dB - +9 dB vid 60Hz) och en för diskant (-15 dB - +9 dB vid 10kHz) samt ett precense-filter i mitten. Det kan ställas i 7 olika steg från 700 Hz till 5.6 kHz och har en gain-kontroll från 0-8 dB.
Så till Active Equalizer som är en något modernare design baserad på en eq från Schweiz, med fler funktioner. Här finns tre parametriska band samt low och high cut. De tre banden har en boost /cut på +/- 16 dB. Low Cut arbetar inom området 80 - 500 Hz och High Cut i 5 - 15 kHz.
Där de två första equalizerna är baserade på specifika analoga förebilder är Softubes Focusing Equalizer en egen skapelse och är en blandning av funktioner från andra av deras produkter. Här börjar man att sätta high och low cut och då justerar sig de övriga tre banden att verka på ett musikaliskt vis inom det frekvensområde som definieras av high och low cut. Detta låter mycket mer tekniskt än vad det är. Här är det bara att glömma tekniken och gå efter örat så når man snabbt resultat. Utöver detta finns det en kontroll för saturation som är baserad på samma teknik som deras FET Compressor som ger ljudet mer tryck och ”mättnad” när man drar på. Det finns ett filter där man kan styra funktionen att påverka basen eller diskanten mer än de övriga frekvenserna. 
FET Compressor är en gammal hederlig kompressor som låter skamlöst lik en gammal fin analog Urei 1176 viket den också är modellerad efter. Här finns samtliga funktioner som finns med på originalet plus ett antal extra. Här är bland annat steglös Ratio men vill man direkt komma åt de fasta ratios som finns på 1176 finns dessa lägen utsatta på panelen så om du klickar på dessa kommer du direkt dit. Softube har lagt till All som motsvarar när man trycker in samtliga ratioknappar som finns på 1176 vilket är rätt vanligt.
Till sist har vi TSAR-1R Reverb som använder samma algoritm som flaggskeppet TSAR-1 men här med ett väldigt förenklat användargränssnitt. Här finns bara tre parametrar, Predelay, Time och Color vilket minimerar risken att ratta bort sig. 
Trident A-range Discrete Equalizer. Med tanke på hur många klassiska inspelningar man har gjort med mixerbord från Trident A-Range var det inte underligt att Softube med sitt intresse kontaktade Malcolm Toft som designade mixern för Trident och inledde ett samarbete. Man kontaktade Sweet Silence i Danmark och analyserade just kanal 15 på deras Trident A-Range för att hitta den ”magiska” karaktären. Resultatet godkändes av både Malcolm Toft och Flemming Rasmussen och här finns den equalizer som finns i en Trident mixkanal bestående av 4 band samt high och low cut. Istället för att skapa den distorsion som kanalen hade när man drev den hårt med input level, har Softube valt att addera en kontroll för Saturation vilket lägger till önskad mängd distorsion utan att man behöver hålla på att balansera Input och Output mot varandra. Smart design!
Ljud och användbarhet. Man kan kanske tycka att världen inte behöver några fler plugins av typen eq, kompressor och reverb men faktum är att samtliga dessa plugins har sitt berättigande i sitt sätt att skänka ljudet sina unika karaktärer. Jag provade Passive EQ på en hel mix och bara genom några små justeringar fick jag en fastare maffigare bas och en öppnare och mer ”luftig” diskant. I en mix hade jag en stereokanal med ett helt trumset som kändes lite fattigt och kraftlöst. Där var Focusing EQ lösningen. Lite presence på 700 Hz och lite extra bas och sedan en rejäl portion med saturation så hade jag en trummis som var släkt med Godzilla.
De flesta som läser FUZZ är ju gitarrister så jag experimenterade mycket med gitarrinspelning under testens gång. Softube var vänliga att ge mig tillgång till deras välljudande gitarrpluggar Vintage Amp Room och Metal Amp Room så jag spelade in min gitarr helt torr och ”reampade” via dessa plugins för att kunna jämföra från mixerplats. Här var det riktigt kul! Med utgångspunkt från ett rätt så distat Marshall-ljud la jag på en Trident A-Range enligt förslag från Softube. Jag aktiverade high cut för att ta bort aningen för mycket diskant och la på mellanregister för att få fram ljudet mer i mixen. Det var väldigt effektivt på ett sätt som, vid jämförelse, inte gick att få fram med mina andra ”neutrala” equalizers. Eftersom jag har en bekant som spelar in så gott som alla gitarrer med en Urei 1176 la jag på en FET Compressor. Inte så mycket för dynamisk kontroll utan för att se hur karaktären påverkade. Då fick ljudet en fasthet i botten som passade sammanhanget utmärkt. Till sist ville jag skapa intrycket av att alla instrument i mixen spelade i samma rum och la in en effect send till TSAR-1R och skickade signalerna dit. Trots att det i dessa tider finns gott om bra convolution reverb och massor av impulsreposer på nätet så är det något visst med ett riktigt bra digitalt reverb för vissa sammanhang inom pop- och rockmusik. Inte minst för att så många klassiska topplistelåtar vi har i vårt musikaliska arv spelades in och mixades med sådana enheter. Så det blev med ett igenkännande leende jag konstaterade att TSAR-1R levererar ett önskvärt resultat och det är ju riktigt bra att det går snabbt och lätt eftersom parametrarna är få.
Det var öronöppnande roligt att återupptäcka dessa ljudmöjligheter som jag förr upplevde i de studios jag jobbade och ännu bättre blir det ju att ha dem hemma i ett bekvämt och lättkopplat digitalt system där man dessutom sparar alla inställningarna i låten. På Softubes hemsida kan du generera en 20 dagars licens för din Ilok säkerhetsdongle och prova själv. Se bara till att ha god tid på dig för detta är riktigt utvecklande.
Mer på: www.softube.com
FUZZ 5/12

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner banner banner banner

    Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
    FUZZ GUITAR SHOW 2018
    MAY 26-27, GOTHENBURG