Sanden Guitars Roots
Av Peter Almqvist
Michael Sandén har skapat en ny gitarrserie kallad Roots. FUZZ har kikat på vad som döljer sig bakom det distinkta namnet.
Det är som vanligt full aktivitet i den Sandénska gitarrverkstan när FUZZ hälsar på. Michael berättar entusiastiskt om sin nya serie Roots som är en hyllning till hans farfar.
I takt med åldern har han kommit att intressera sig mer och mer för gitarrens historia och inte minst sina egna rötter som har förgreningar till trettiotalets Kristianstad där farfar var revykung med egen dansorkester, och dessutom ett eget danspalats.
Farfadern spelade fiol och var en uppskattad profil i hemstaden. Michaels egen far tog hand om gitarrplatsen i bandet redan i unga år. Den gamla Levingitarr han trakterade blev så småningom den gitarr Michael lärde sig spela på, numera hänger den på hedersplats i verkstan.
I Roots-serien finns för närvarande Dreadnought, Michaels egen SRB modell, resonatorgitarr, mandolin samt Weisenborn-inspirerad lapsteel.
SRB-r. Idag kan de flesta byggare konsten att få en ”small size” att låta kraftfullt och balanserat. Den nätta storleken uppskattas av de flesta gitarrister eftersom man får en mycket avslappnad spelupplevelse. En annan fördel är att man slipper den ibland för kraftiga basåtergivning som kan uppstå i en studiosituation.
SRB står för Small Round Bell och är Michael Sandéns minsta gitarrstorlek. Lock, sidor och botten är gjorda av solid afrikansk sapele mahogny.
Den afrikanska sapelen har blivit något av Michaels favoritmaterial. Mahogny användes flitigt under den stora depressionen i USA på trettiotalet men det berodde inte på att man var ute efter mahognyns ljud utan för att det var det enda material som gick att uppbringa.
Så småningom ändrades synen på mahogny och från att ha varit ett ”low end” material är det idag lika eftertraktat som övriga gitarrträsorter. Den traditionella hondurasmahognyn är idag nästan utrotad och skyddas av strikta lagar via CITES (the Convention on International Trade in Endangered Species). Den afrikanska sapelen dyker upp mer och mer, många menar att den har ett större frekvensomfång än hondurasmahognyn.
SRB-r är försedd med skruvad hals av sapele inpassad vid tolfte alternativt fjortonde band, greppbräda av ebenholts försedd med 21 st. band. Lägesmarkeringarna är gjorda av abalone. Mensuren ligger på 630 alternativt 650 millimeter, allt efter kundens önskemål precis som med halsinpassningen, tolfte eller fjortonde band. Alla Sandéngitarrer kan fås med inbyggd mikrofon efter kundens önskemål. Gitarren är handpolerad och försedd med en tobacco sunburst. Mekaniken kommer från Schertler, kallas ”black” då mekanikknappen är av ebenholts.
Spelkänsla och ljud. Det här är en extremt lättspelad gitarr som formligen exploderar i dina händer. Dynamiken är lika framträdande oavsett om man är en finger- eller flatpicker. Tydlig bas och osviklig pregnans och uthållighet i hela diskantregistret. Sapelens ljudegenskaper kommer verkligen till sin rätt i SRB-r, en luftig ljudbild som bör passa de flesta genrer. Jag tillhör de som uppskattar modellens format, kan sitta hur länge som helst med den utan att få tennisarm eller ryggskott.
Sanden SRB-d. Specifikationerna för SRB-d är de samma som på SRB-r, med den stora skillnaden att detta är en resonatorgitarr.
För ändamålet är den försedd med en handsvarvad kon från amerikanen Paul Beard. I sin programförklaring säger Beard att han började tillverka resonatorgitarrer för att han var missnöjd med utbudet. Han tar hjälp av modern teknik men säger sig också hedra familjen Dopyeras traditioner (se sidebar). Stallet på konen är en så kallad ”spider-bridge”.
Förutom konen från Beard har Michael Sandén jobbat med en ljudbaffel inne i gitarren. Det är som i en högtalarlåda där det gäller att sprida ljudet för att få optimal ljudåtergivning. Vid första försöket utan baffel var resultatet inte tillfredställande. Ljudet lät spretigt och saknade riktning något som alltså kunde avhjälpas med ljudbaffeln som placerats i konens framkant. Till skillnad från de flesta resonatorgitarrer är Sandéns modell försedd med ett runt ljudhål i stället för traditionella f-hål. Tanken med detta är att skapa ett mer gitarrlikt sound. Michael menar att f-hålen ger ett mycket mer komprimerat ljud.
Spelkänsla och ljud. Det här är ett spännande instrument med ett ljud som är en hybrid av el och akustiskt. Här finns den akustiska gitarrens värme och luftighet men samtidigt trycket och råheten hos en elgitarr.
Resonatorgitarren var i sin barndom mycket uppskattad för sitt bitska ljud, något som kom väl till pass när det gällde att höras tillsammans med högljudda blåsare och trumslagare. Den är så klart helt rätt att spela slide på men passar lika bra till finger- och flatpicking. Gitarren i testet kommer föresten att trakteras av blueslegenden Eric Bibb.
Slutomdöme. Roots-serien känns helt rätt, en erfaren gitarrbyggare hyllar både sina egna rötter och gitarrens unika och mångfacetterade historia. Vintagefaktorn är hög när det gäller designen men ljud och spelkänsla pekar mot framtiden.
Fakta
Sanden SRB-r
• Stålsträngad “small size” akustisk gitarr
• Lock av solid sapele
• Sidor och botten av solid sapele
• Hals av solid sapele
• Greppbräda av ebenholtz
• 21 st. band
• Stall av ostindisk jakaranda
• Mekanik: Schertler black med ebenholtsknappar
• Sadlar och strängstift av ben
• Mensur: 630/650 mm (på beställning)
• Halsvidd första bandet: 44 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 55mm
• Halsradius: 12”
• Kroppsdjup: 95 mm - 115 mm
• Högglanspolerad finish
• Färg: Tobaco Sunburst
• Pris: 32 500:-
• Etui: Ja
Sanden SRB-d
• Stålsträngad “small size” resonatorgitarr
• Lock av solid sapele
• Sidor och botten av solid sapele
• Hals av solid sapele
• Greppbräda av ebenholts
• 21 st. band
• Stall av ostindisk jakaranda
• Mekanik: Schertler black med ebenholtsknappar
• Sadlar av ben och ebenhols
• Mensur: 630/650 mm (på beställning)
• Halsvidd första bandet: 44 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 55 mm
• Halsradius: 12”
• Kroppsdjup: 95 mm - 115 mm
• Högglanspolerad finish
• Färg: Tobaco Sunburst
• Pris: 32 500:-
• Etui: Ja
FUZZ 5/13
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se