Skandinaviens ledande gitarrportal

Så här får du oändlig sustain i gitarren

Av Per Boysen
 
Sustainer är en dynamisk effekt som ger längre toner genom direkt påverkan av strängens svängning. Härigenom skiljer den sig från en vanlig sustainpedal av kompressortyp, vilken snarare fungerar som en automatisk volymkontroll för gitarrens utsignal. 
Det finns två typer av sustainer, den elektromagnetiska och den elektroakustiska. 
 
EBow
Den äldsta produkten inom sustainerkategorin är EBow som först dök upp 1969 och vars senaste modell, PlusEBow, introducerades 1998. Det är en liten batteridriven sak man håller i höger hand, som då den förs fram mot en sträng får strängen att börja vibrera. 
EBow kan inte driva flera strängar samtidigt så om man vill spela ackord får man göra det som arpeggio. Det går till så att man håller ett ackord med vänster hand och för EBow:en fram och tillbaka i rät vinkel mot strängarna så att den omväxlande jobbar igång de olika strängarna. Här ska vi också nämna att ljudet blir högre och vassare ju närmare mikrofonen EBow förs. Enklast är att använda halsmiken och då har man en “hot spot” precis ovanför själva miken. I detta läge får man det kraftiga ljud med snabb attack som lämpar sig för arpeggion. För mer fiolliknande klang kan man starta tonerna genom att föra fram EBow bakifrån. Utan att gå genom spelteknikerna för EBow kan man konstatera att variationsmöjligheterna är många.
 
 
 
Fernandes Sustainer
En annan typ av elektromagnetisk sustainer är den som monteras in i gitarren där halsmiken sitter. Det finns två sådana produkter på marknaden varav jag hade möjlighet att provspela en Fernandes FSK-101. 
Fernandes har tidigare bara erbjudit sin sustainer ifall man köper en Fernandesgitarr med denna inbyggd, men numera går det att köpa sustainern i form av ett kit för montering i en elektrisk gitarr. För att sustainern ska fungera behöver man ett niovoltsbatteri i gitarren och när sustainern är avstängd fungerar den som en vanlig halsmik. 
Sustainern kan köras i tre lägen: Natural, Harmonic och Mix Mode. Man byter mellan dessa lägen med en liten omkopplare som monteras på gitarren. I Natural Mode förlängs strängens grundton, I Harmonic Mode förstärks femte övertonen och i Mix Mode förstärks både grundton och femte övertonen. Tar man ett ackord så blir det till sist bara en ton kvar i Natural Mode medan ackordet i de andra två lägena successivt glider över mot någon av de ingående strängarnas femte överton. 
 
 
Sustainiac
Företaget Maniac Music tillverkar också en elektromagnetisk sustainer kallad Sustainiac Stealth Plus. Jag kunde inte få tag på någon sådan för test, men enligt produktbeskrivningen är den mycket lik Fenandes sustainer. Den har samma tre lägen för övertonskontroll men stöder, förutom den femte övertonen, även den tredje och fjärde. 1989-90 brukade Fernandes köpa in en tidigare sustainermodell, GA-2, från Maniac Music för att bygga in i Fernandes-gitarrerna. 
Både Fernandes Sustainer och Sustainiac Stealth Plus monteras i en gitarr och kräver då vissa ingrepp. En fördel med dessa är dock att de inte kräver någon extra utrustning förutom ett färskt nivoltsbatteri i gitarren. 
Maniac Music tillverkar också den elektroakustiska sustainern Sustaniac C. Skillnaden här är att gitarrens utsignal inte leds tillbaka till strängarna på elektromagnetisk väg utan mekaniskt, via en vibrator som man klämmer fast på halsens huvud. Härigenom kommer ljudet och gitarrens beteende att närma sig upplevelsen av att spela framför högtalare på riktigt hög volym. Hur snabbt övertonerna framträder beror alltså även på gitarrens trä, framför allt i halsen. 
En fördel med C-modellen är att den inte monteras in i en gitarr utan kan flyttas mellan olika gitarrer. Den låter också mer ”riktig feedback” i bemärkelsen akustisk högtalaråterkoppling. I studio är detta en enorm tillgång för en gitarrist som kanske sitter i kontrollrummet och spelar med gitarren kopplad direkt till mixerbord eller datorljudkort. 
Förutom vibratorn på gitarrhalsen har C-modellen en liten golvlåda av en effektpedals storlek där vibratorns förstärkare sitter. Lådan har tre steglösa rattar av vilka den första kontrollerar hur snabbt övertonerna ska glida in. Den andra kontrollerar Gain och den sista String drive. Två trampknappar finns också, en för on/off och en annan som heter Change Harmonics och helt enkelt kastar om polariteten för vibratorn. Polariteten kan också, via en omkopplare, ställas i läge Auto, vilket innebär att elektroniken automatiskt känner av ifall en ny ton man spelar råkar hamna ur fas med vibratorn som då kompenserar för detta genom att byta polaritet. Utan denna funktion skulle dessa toner snabbt släckas ut. Men man kan också köra Harmonics Operation i autoläget och ändå trampa på pedalen då och då för att byta polaritet, som en spelteknik för att kontrollera rundgången. 
Ett ytterligare sätt att kontrollera rundgångens övertoner i C-modellen är att koppla in något i golvlådans loop för vibratorns styrsignal. Om man väljer en wha wha-pedal kommer denna att styra vilken överton som återkopplingen glider mot. Det ger möjlighet att via pedalen svepa vilt genom alla rundgångens övertoner medan man spelar eller bara skulptera fram den överton som passar bäst till ett visst ackord eller grundton. 
 
 
 
 
Mer info: 
 
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner