banner Skandinaviens ledande gitarrportal

PLEK Station – Justerar din gitarr till perfektion

Av Mats Claesson

 

– Vi brukar skoja om att vår lägsta kvalitetsstandard är: ”perfekt”. Skämt å sido så är det främst kvalitetsaspekterna som är våra största säljargument. Det är nästan lite dumt att köpa en gitarr för tio- tjugo- trettiotusen och sedan inte justera den riktigt bra, säger Ulf Schmidt på GuitarLabs angående den datorstyrda gitarrmek-maskinen PLEK Station.

 

Det viktigaste på gitarren, enligt många med mig, är halsen och greppbrädan. Hur banden är slipade, hur halsen känns, greppbrädan och stränghöjden, hur gitarren ringer akustiskt och så vidare. Gitarrens spelbarhet är det som utgör grunden i hela ens gitarrljud. Är gitarren illa intonerad, allmänt ojusterad och misskött så kommer det också att låta därefter när du pluggar in den.
När lämnade du förresten in din gitarr för service till en gitarrmek senast? Eller har du kanske en gnagande känsla av att din gitarr har mer ”musik” gömd inom sig än vad du lyckas klämma ur den? 
Numera finns ett alldeles förträffligt sätt för att just optimera spelbarheten på sin gitarr. Maskinen kallas PLEK och på GuitarLabs i Stockholm står Sveriges enda exemplar.
Vad gör då PLEK-maskinen? FUZZ bad Ulf Schmidt på GuitarLabs att beskriva processen och de olika momenten.
– Kortfattat kan man säga att en duktig operatör kan använda maskinen till att göra en minutiös bandslip och en perfekt setup anpassad efter kundens personliga preferenser. De moment vi går igenom är: 
Scanning, vilket är en analys av det aktuella instrumentet, där hela halsen och alla band mäts upp med en noggrannhet av 4/1000 mm. Även strängarnas höjd och placering i sidled mäts upp och registreras i maskinens databas. Alla avvikelser registreras och saker som gropar i banden, ojämnheter i greppbrädan, höjd i översadelns skåror, radie på greppbräda med mera upptäcks och registreras. 
Justering av dragstång: Dragstången justeras manuellt av operatören och vi gör nya mätningar efter varje ändring för att säkerställa en perfekt kurvatur på halsen (relief). 
Bandslip: Bandens höjd slipas, ojämnheter och eventuella slitgropar avlägsnas. Banden får en exakt kröning. Här kan vi även slipa in en lätt progressiv radie (compound radius), så kallad fall-off med mera. Vi slipar även så att bassidan får aningen mer relief än diskantsidan (vilket är svårt och tidsödande att göra för hand). Sedan följer bandpolering, justering av stränghöjd vid sadel och stall och intonering.
– Om kunden vill kan vi även skriva ut scanningsprotokoll för hur instrumentet såg ut vid första analysen, samt hur det ser ut efter våra åtgärder.
Historien om PLEK börjar redan 1988, då Gerd Anke från Berlin började bygga en helt mekanisk bandslipmaskin för gitarrer hemma i vardagsrummet(!). 1990 började man använda en dator för att styra mekaniken. 1993 hade man en fullt fungerande datorstyrd prototyp. 1997 registrerades ett patent i Tyskland för maskinen. 1998/1999 registrerades internationellt patent och då hade man en färdig maskin till försäljning. Den maskinen fick namnet PLEK Basic och introducerades på Frankfurt Musikmesse år 2000.
När startade ni och hur kom det sig att ni började med PLEK?
 – Jag höll på och mekade med bekantas och mina egna gitarrer på hobbybasis och var väldigt intresserad av saker som compound radius och intonerade översadlar med mera. Ja, egentligen allt som kunde bidra till bättre spelbarhet, intonation och ton. Efter många sena nätter på internet hittade jag denna märkliga maskin och tänkte att det där måste testas! Genast inhandlades två flygbiljetter till Berlin och jag övertalade min gamla läromästare Arne Arvidson (legendarisk gitarrmek i Sthlm) att följa med ner och undersöka ”den makalösa manicken”. Arne och jag tog med oss varsin gitarr och besökte A+D Gitarrentechnologie GmbH, som företaget som tillverkar maskinen heter. Gerd Anke och Michael Dubach tog varmt emot och ägnade en hel dag åt oss och våra gitarrer. Arne och jag kunde konstatera att resultatet av maskinens bandslip och setup var ypperligt.
Väl hemma i Sverige igen började tanken växa hos Ulf på att köpa en egen PLEK Basic och övergå till gitarrmekande på heltid. 
– 2004 startade jag GuitarLabs tillsammans med två gamla vänner, Hasse Eklund som hade lång erfarenhet av eget företagande och Rikard Westman som var en duktig konsthantverkare och hade jobbat mycket i trä. På hösten 2004 köpte vi en PLEK Basic och drog igång verksamheten i Stockholm. Rikard Westman lämnade verksamheten efter cirka ett år, men ersattes av Ricky Samuelsson som är en mycket duktig gitarrmek från Norrköping.
Sommaren 2010 sålde vi vår PLEK Basic till Norge och köpte en ny maskin, PLEK Station. Den är avsevärt snabbare, har fler verktyg och kan göra betydligt fler saker än den gamla. Vi har nu också anställt en kunnig gitarrmek som heter Mats Burman.
Vilka är era främsta försäljningsargument? Varför skall man pleka sin gitarr?
– Vi brukar skoja om att vår lägsta kvalitetsstandard är: ”perfekt”. Skämt å sido så är det främst kvalitetsaspekterna som är våra största säljargument. Det är nästan lite dumt att köpa en gitarr för tio- tjugo- trettiotusen och sedan inte justera den riktigt bra.
Och hur ser kunderna ut?
– Våra kunder är allt från ambitiösa ynglingar, och ”weekend warriors”, till yrkesmusiker med flera. Vi har även en hel del inspelningstudios och producenter som kunder. Några av dem skickar sina kunder till oss innan inspelning. De har tröttnat på illalåtande och dåligt justerade instrument som äter upp alldeles för mycket dyr studiotid. Istället topptrimmar vi instrumenten innan inspelning och musikerna spar massor med pengar och frustration i studion. Några exempel på nöjda kunder är: Jojje Wadenius, John Norum, Mats Ronander, Opeth, Hammerfall, Katatonia, Amon Amarth och många fler.
Vad är det som mest efterfrågas?
– I starten var det mest rena ”plekningar”, det vill säga bandslip och setup. Numera har vi förvärvat ett gott rykte kring ombandningar och har mycket sådana jobb. Vi är ju också en komplett gitarrverkstad och gör mycket elektonikjobb och egentligen allt som kan tänkas fixas på gitarrer och basar.
Generellt, vad anser du om fabrikstillverkade gitarrer? Om vi bortser från de allra billigaste. Är de väljusterade när de kommer ut på marknaden?
– Fabrikstillverkade gitarrer är idag ofta väldigt bra i grunden, men har en alltför dålig setup. Det verkar som om tillverkarna inte är beredda att ta kostnaden för att göra riktigt bra justeringar innan instrumenten skeppas. Det förefaller också vara så att man vill ha väldigt goda marginaler avseende setup, förmodligen för att undvika reklamationer. Därför låter man till exempel skårorna i översadeln vara alldeles för höga, dragstången för löst åtdragen med mera. Kanske förlitar man sig på att återförsäljarna ska göra bra justeringar i butiken?
Vilka är era olika tariffer för Plekjobb?
– En komplett genomgång med bandslip och justering, det vi kallar en ”plekning”, kostar 2 000:- inklusive moms. Enbart scanning kostar 200:- och det får man dra av om man väljer att göra en komplett plekning. För ombandningar har vi ett paketpris tillsammans med plekning, 3 700:- inklusive moms med nickel/silverband. För bandstavar i rostfritt stål tillkommer 600:-
Är Plekmaskinen utvecklingsbar? Finns det annat än det den gör just nu som den kan tänkas klara av i framtiden? Till exempel krokiga True Temperamentband?
– Ett av skälen till att vi valde att sälja vår PLEK Basic och satsa på den nya PLEK Station var just att den nya maskinen är modulbyggd och utvecklingsbar på ett helt annat sätt än den gamla. Vi kan redan nu göra till exempel fräsning i greppbrädan för inlägg, vi kan fräsa skåror för bandstavar, vi kan fräsa skåra för stallben på akustiska gitarrer, fräsa översadel med mera.
– En nyhet som vi börjat använda flitigt är att plana greppbrädan med hjälp av maskinen. Detta gör att vi nu även kan ta oss an bandlösa basar och göra riktigt bra setups på sådana. Denna funktion använder vi även när vi bandar om instrument. De eventuella ojämnheter som finns i greppbrädan är då redan åtgärdade i träet och vi slipper kompensera för sådana brister i själva bandslipningen senare. Vi kan också slipa in en progressiv radie (”compound radius”) i greppbrädan, samt slipa in en lagom fall-off med mera.
– Bandslip av True Temperamentband klarar vi inte i dagsläget, men det är enbart en mjukvarufråga. När efterfrågan ökar finns det alla möjligheter att även kunna göra sådan bandslipning. Nya mjukvarumoduler och verktyg tillkommer och maskinen utvecklas hela tiden.
 
Liveplekning på FUZZ Guitar Show. På FUZZ Guitarshow 2011 fanns GuitarLabs på plats. Det var ju till en början otroligt kul att konstatera att GuitarLabs gjort sig det stora besväret att ta med sig maskinen från Stockholm till gitarrmässan i Göteborg. FUZZ passade därför på tillfället att få en plekning utförd på plats som underlag för denna artikel. 
Kul och intressant för oss och andra besökare att kunna se hur processen gick tillväga, att kunna ställa frågor som behövde få svar och få veta hur avancerad den här maskinen verkligen är.
Gibson Les Paulgitarren (ej i bild, foton tagna på GuitarLabs i Sthlm) placerades i PLEK-maskinen och Ulf började med att ställa ett antal frågor om hur gitarren skulle justeras; stränghöjd, strängtjocklek och även om gitarren skulle ha normalstämning. Normalt är denna gitarr strängad med ett 011-set och nerstämd ett halvt tonsteg till Eb. 
Analys av hals och band. Efter att önskemålen om hur gitarren skulle kännas noterats så gick Ulf igenom flera moment där maskinen mätte upp halsen och banden. 
På en skärm kan man direkt se hur halsen kan rätas och vilka diskrepanser banden har. Vi såg att ett par band vid 12-13 band var ojämna i höjd – ett var för högt och ett annat för lågt (se skärmdump). Sedan togs strängarna bort – maskinen mätte nu upp halsen och banden i ”slakt” tillstånd. Nu kunde Ulf optimera hur banden skulle slipas genom att på datorn och skärmen titta på halsen och bandens faktiska lägen och jämföra detta med hur en idealiserad bild för halsen och banden såg ut.
Vi diskuterade ytterligare stränghöjden – om jag önskade en lite lägre stränghöjd så skulle maskinen slipa på ett lite annorlunda sätt än om jag kunde tänka mig att ha den stränghöjd jag hade innan. Jag var nöjd med den stränghöjd som var innan och beslutade mig också för att låta den ”fall off” som ofta finns på elgitarrer efter, eller bakom infästningen av halsen, vara kvar. Denna ”fall off” är den backe, eller ”dip” nedåt som greppbrädan gör på limmade halsar vid 16-17:de band. Här är man ju inte och spelar så ofta, speciellt inte på de tjocka strängarna, men i viss mån på de tunna strängarna. PLEK-maskinen kompenserar för denna fall off också utan problem, men man får programmera slipningen i ytterligare några steg extra.
 
Till verket. Efter att vi snackat oss igenom Gibsongitarrens alla parametrar, så tog maskinen över. En profil av gitarrens set up läggs in i en databas – vilket gör att man kan sätta in denna gitarr i en PLEK-maskin längre fram och få exakt samma slipning, eller om man har en annan gitarr som man vill ha slipad och justerad på samma sätt. 
Det lilla robot-sliphuvudet började arbeta och det var fascinerande att titta på hur snabbt och effektivt allt gick till. 
Slipning av band och halsdragning gjordes, sadeln mättes upp och (de faktiskt ojämna) skårorna filades till för hand och sedan gjordes en intonering.
 
Enastående slutresultat. Som de flesta säkert känner till så finns det duktiga gitarrmekare i var och varannan stad i vårt avlånga land som gör underverk med våra gitarrer. Men när man hör att det finns en datorstyrd maskin som kan optimera bandslip och justering blir man ju såklart nyfiken. Kan en maskin verkligen ta in de känslomässiga aspekter man lägger i sitt instrument och få med dessa när den slipar banden och justerar gitarren? Svaret är tveklöst ja! Resultatet av FUZZ ”pleksession” var häpnadsväckande! Spelkänslan, tonen och intoneringen blev ypperlig på den gitarr vi fick tillbaka från GuitarLabs. Borta var problemen med missljuden runt 12:e bandet och avsaknaden av spänst i gitarren. 
En annan aspekt som jag inte reflekterat över så mycket innan var hur de högsta banden plötsligt blev mer ”spelbara”. Det intonerade väldigt fint även på bassträngarna högt upp på greppbrädan. Det kändes som fingrarna plötsligt fick plats mellan de trånga banden och att det svarade på ett helt annat sätt än tidigare. Generellt kan också sägas att det som var bra med gitarren innan togs till nya höjder efter ”gitarrlabbets” behandling.
Det bör också poängteras att samtidigt som PLEK-maskinen gör ett fantastiskt arbete – så är självfallet baskunskaperna om gitarrer och gitarrmekande hos Ulf Schmidt och de andra killarna på GuitarLabs det som gör att resultatet blir så enstående. Det är alltid människan bakom maskinen som gör det. 
Har du en gitarr värd namnet och känner att du vill få ut mer av den och framförallt maximera spelbarheten rekommenderas varmt ett besök hos GuitarLabs för ”plekning”. Du kommer inte att bli besviken.
  
 
FUZZ 6/11

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner banner banner banner

    Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
    FUZZ GUITAR SHOW 2018
    MAY 26-27, GOTHENBURG