banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Phil Demmel - Machine Head-gitarristen på clinicbesök

Av Ulf Zackrisson

FUZZ träffar Phil Demmel under ett sverigebesök i mitten av april. Till vardags är han gitarrist i metalbandet Machine Head. Nu är han dock här i egenskap av clinichållare för det amerikanska gitarrmärket Jackson.
Machine Head bildades 1992 i Oakland, Kalifornien, USA och slog igenom under 1990-talet. Gruppen leds av den ende nu kvarvarande originalmedlemmen; sångaren och gitarristen Robb Flynn. Phil Demmel, som tidigare spelat med Flynn i gruppen Vio-lence, kom med i Machine Head 2002. Bandets senaste album är Unto the Locust som kom 2011.
När Machine Head tagit en liten paus i april passar Phil på att göra clnics för Jackson Guitars, som han följaktligen är endorser för.
– Vi har tidigare varit runt i USA och gjort det här och tyckte det kunde vara kul att ta en sväng till Europa också, säger Phil Demmel till FUZZ. Jag gör detta tillsammans med Chris Canella från Jackson Guitars. Vi spelar lite Machine Headlåtar, snackar om Jacksonsgitarrer och dess historia. Svarar på en massa frågor och så vidare. Ett kul avbräck från det vanliga turnerandet.
Hur kommer det sig att det blev Jacksongitarrer för din del? Jag vet att du är en stor fan av Randy Rhoads. Är det en av anledningarna?
– Vet du vad? Han är anledningen! Som gjorde att jag blev medveten om märket. Och bara looken på Rhoads gitarrr var ju enorm vilket gjorde att man sögs in direkt.
När var detta?
– Runt 1986, bara några år efter att Randy Rhoads kommit med sina designidéer till grundaren Grover Jackson.
Phil berättar att han i stort använder tre Jackson signaturmodeller, tillverkade av Jackson Custom Shop i USA. 
Din signaturmodell King V Demmelition är dock lite mer V-formad jämfört med Rhoads Soloist-modell?
– Det är den och det var en av mina idéer, vi utgick från King V-modellen som jag tyckte var den som passade mig bäst. Den har alkropp och bara två volymkontroller och ingen ton eftersom jag aldrig använder en sådan. Genomgående hals utan lack, compound radius, ebenholtsgreppbräda utan markeringar, Floyd Rose original svaj, EMG-mikar… 
Ditt val av mikrofoner, EMG 81 och 60. Hur kom du fram till det?
– Jag tycker dom svarar väldigt bra på anslag. Det är high gain-mikar med aktiv elektronik med bra tryck och så är dom tysta. 
Hur stämmer du gitarrerna i Machine Head?
– Vi kör med en C#-stämning med drop B. Vi stämmer sedan 40 cent över, vilket har att göra med Adam Duceks bassträngar inte ska förlora spänsten alltför mycket. Dom här extra centen gör att ljudet blir lite tajtare.
Vilka strängar använder du och vilken tjocklek?
– Det är Dunlop Heavy Chorus strängar; 10, 13, 18, 32, 42, 52.
Låter tunt med tanke på att ni stämmer ner tre halva tonsteg?
– Det är lite tunt, men när vi kör drop B har jag en 54:a som E-sträng.
Jag läste att du gått över till Fractal Axe-Fx?
– Exakt, jag kör Axe-Fx framförallt live. De låter väldigt bra och det är lätt att sätta ett bra liveljud för vår tekniker. När vi repar och spelar in är det dock förstärkare och lådor som gäller. Peavey 5150 och 6505 är det jag kör på tillsammans med Marshall 1960 BV-kabinett. Live kan jag ibland sakna den där punchen som kommer från en förstärkare och låda.
Phil använder även ett Custom Audio Electronics switchingsystem, live och i studio. Där finns effekter som MXR Zakk Wylde Overdrive, MXR Super Fuzz, Boss CE-5 Chorus, MXR EVH Phase-90, Boss NS-2 noise suppressor, Voodoo Lab pedal power, Electro-Harmonix Electric Mistress, Boss DD-7 delay, Boss CE-5 chorus och Dunlop Wah.
– Är det annars mest av praktiska skäl du valt Fractal Axe Fx live? Att slippa frakta för mycket utrustning?
– Det är av praktiska skäl, ja. Vi turnerar ju över hela världen och att slippa ta med sig en massa förstärkare, kabinett och stora casar underlättar mycket. Inte minst ekonomiskt.
Ni måste betala en förmögenhet i fraktkostnader med tanke på hur många gig ni gör om året.
– Det stämmer det kostar väldigt mycket pengar att turnera, vi gör ju minst 250 gig per år. Ibland ännu mer.
Har det att göra med den vikande skivförsäljningen? Det är väl på vägen man tjänar pengar som band nuförtiden?
– Till viss del, men Machine Head har alltid varit ett fysiskt band, ett utpräglat liveband som alltid spelat mycket.
Har du några speciella metoder när ni spelar in i studio?
– Det är Robb som styr i studion och jag tror han har testat varenda kombination av förstärkare, högtalarlådor, gitarrmikar, strängar och olika sätt att mika upp. Det där ändrar sig hela tiden från platta till platta. 
Och det är Robb som producerar era plattor, eller hur?
– Precis, Robb producerar skivorna. Han är även den huvudsakliga låtskrivaren i bandet. 
Machine Head kan låta verkligt brutala men även melodiska som till exempel det akustiska introt till låten Darkness Within på senaste albumet Unto the Locust. Är det något ni kommer att utveckla framledes?
 Vi har spelat in fyra låtar till nästa platta och alla låter faktiskt olika. Där finns både brutala saker som melodiska, dock inga akustiska gitarrer så långt. Vi liksom känner oss fram och kollar vad vi tycker är bra. 
Vilka gitarrister har betytt något för dig, förutom nämnde Randy Rhoads??
– Mina favoritgitarrister förutom Randy Rhoads är Michael Schenker och Adrian Vandenberg. Jag tror i och för sig att jag inte låter som någon av dem. Jag är dock anhängare av det gitarrspel som Randy Rhodes och Kirk Hammett står för. Där gitarrsolona nästan blir en komposition i låten, om du förstår vad jag menar. 
Jag läste någonstans att du vill att publiken skall kunna nynna med i dina solon?
– Precis! Kan man få dem till det har man lyckats! 
Är du med andra ord inne på ett mer melodiskt gitarrspel?
– I viss mån, men jag gör det låten kräver. Spelar snabbt när det skall vara ett sådant solo, brutalt när det krävs och melodiskt om det är läge för det.
Vad krävs för att bli en bra metalgitarrist, enligt dig?
– Metal är mycket en fråga om attityd, det är en livsstil. Jag tror man måsta få in den känslan och andan i musiken för att bli en trovärdig metalgitarrist.
Fyra nya låtar är inspelade sa du. Så när kan vi förvänta oss nästa Machine Head-album?
– Vi håller på och skriver material just nu. I juli och augusti turnerar vi i USA och i oktober skall vi in i studion igen. I början av nästa år en bra gissning.
FUZZ 5/13

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner banner banner banner

    Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
    FUZZ GUITAR SHOW 2018
    MAY 26-27, GOTHENBURG