Skandinaviens ledande gitarrportal

Paul Gilberts rigg

När man snackar om shredders med rötterna i nittiotalet är det ett visst gäng gitarrister som alltid kommer på tal, Satriani, Vai, Malmsteen och naturligtvis Paul Gilbert. På sin senaste, instruktions-dvd, Silence Followed By A Deafening Roar, visar han upp lite av sina olika sound och tricks. Vad man dock saknar är att höra Paul berätta om hur han faktiskt får fram sounden. Det tänkte vi råda bot på här och nu.  Paul Gilbert är en hängiven Ibanezgitarrist. Han berättar att den gitarr han helst använder på den pågående turnén, där FUZZ fångat honom, är hans signaturmodell, Ibanez Fireman. Det är i själva verket en upp-och-nedvänd Iceman, därav det fyndiga namnet. På den sitter hans nya favoritmikar; brumfria DiMarzio Area 57 singlecoils.

Det Paul framförallt har kämpat med för sin nuvarande rigg är att få ett ljud som tillåter honom göra pauser i sitt spel. Han förklarar:

– De flesta gitarrister, inklusive mig själv, älskar att ha en massa distorsion. Det ger ett intressant ljud, gör gitarren känslig och gör att det blir enklare att spela. Men har man så mycket distorsion och gör en paus i spelet så för gitarren alltid en massa oljud, det brummar och brusar och man får rundgång. Resultatet blir att de flesta gitarrister aldrig gör några pauser utan vräker på hela tiden. Så, den senaste tiden har jag arbetat på att i alla fall ha möjligheten att kunna göra detta. Jag har hittat ett mellanläge där det är rent nog utan brum och rundgång, men fortfarande tillräckligt distat för att få ett intressant ljud och kunna spela de snabbare grejerna. Jag har även lite pedaler jag kan kicka in för att få mer dist till de tyngre sakerna.

För att få true bypass i sina pedaler använder Paul ett par Keeley True Bypass Loopers. Paul menar att han behöver det eftersom en hel del av de pedaler han använder är gamla vintageprylar.

– Den första pedalen är en A/DA Flanger, som ger ett galet ljud som nästan låter som en auto-whammy. Den använder jag bland annat i introt till Silence Followed By A Deafening Roar. Sedan har jag en gammal Electric Mistress, som ger typ det ljud Eddie Van Halen hade i Unchained och som jag använder i några låtar, berättar han.

För sina wah wah-effekter använder han en Keeley Nova Wah, som istället för en justerbar fotkontroll har två switchar och två rattar för att justera eq-området, vilket gör att man exakt kan ställa in sina två egna ”sweet spots” och switcha på eller av ljudet.

Den ena av loop-pedalerna kontrollerar tre pedaler: en MXR Blue Box och en MXR Phase 100 som tillsammans ger ett sound Paul erkänner han snott av Pat Travers, samt en dynamiskt TC Electronix Nova Delay, som han dock inte använder ihop med de andra två.

– HBE, villket står för Homebrew Electronics, har även gjort en signaturpedal till mig som heter Detox EQ, vilken jag använder för att dra ner distorsionen lite, lite som en virtuell ren kanal. Sist i kedjan har jag en Bajo Mos booster, som egentligen är gjord för bas, men jag tycker den låter kanon till gitarr.



1. Ibanez Fireman m DiMarzio Area 67-mikar

2. A/DA Flanger

3. Electro Harmonix Electric Mistress Flanger

4. MXR Blue Box

5. MXR Phase 100

6. TC Electronics Nova Delay

7. Marshall Vintage Modern 2266C 2x12” combo

8. THD Hot Plate

9. Korg Pitch Black Tune

10. Keeley True Bypass Looper

11. Keeley Nova Wah

12. HBE Chorus THC Three Hound Chorus

13. HBE CPR Compressor Retro

14. HBE Detox EQ

15. HBE Bajo Mos



FUZZ10/08




 
Paul_Gilbert.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner