banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Native Instruments Monark & Battery 4

Av Mats Nermark

Native Instruments (NI) har länge haft ett programpaket de kallar Komplete. Den senaste versionen heter Komplete 9 och där finns två väldigt spännande nyheter; Monark och Battery 4.
Den första synt som fick legendarisk status var MiniMoog, denna idiosynkratiska och svårtämjda apparat som bara kan spela en ton i taget och inte är programmerbar. Om man bara ser till det, är det svårt att se att den över huvud taget skulle vara attraktiv men har man hört den och arbetet med den i ett arrangemang så har man upplevt massivt feta basar och melodiljud som sticker ut i de maffigaste av arrangemang. Ljud som har hittat sin plats på mängder av listettor och som stått för de låga frekvenserna på otaliga dansgolv. 
Monark. Det har tidigare gjorts mjukvaruemuleringar av MiniMoogen men detta är första gången som NI har försökt sig på det och resultatet kallas Monark, som ett erkännande av den första kungen bland syntar. Anledningen enligt NI är att de först nu hittat ett sätt att programmera som gör MiniMoog rättvisa.
Feta basar och karaktärsrikedom. Jag hade tyvärr inte tillgång till en MiniMoog under testperioden så jag fick lita till de minnen jag har efter att ett stort antal gånger ha jobbat med den.
Alla rattar finns där de skall vara. Precis som på en MiniMoog rattar man fram ljud på samma sätt som på den tid det begav sig, och den beter sig på samma sätt. Karaktären finns där. 
Jag har hört att det finns ägare av MiniMoog som gjort A/B jämförelse och tycker att den analoga versionen låter bättre. Det kan nog vara så i enstaka fall men min erfarenhet av MiniMoog från förr är att om man inte skött om elektroniken så låter många av dem inte så kul. Hur som helst så gillar jag Monark.
Lätt upphottad. Målet med Monark är att vara originalet troget men man kunde inte motstå frestelsen att lägga till lite extra godsaker. Man kan välja olika typer av filter i filtersektionen. Förutom MiniMoogs berömda 24 dB lågpassfilter finns dessutom 2 andra lågpassfilter och ett bandpassfilter. I kontrollsektionen finns det möjlighet att välja om man vill ha samma linjära glide-tid som i en MiniMoog eller en alternativ glide-kurva. 
Den riktigt stora fördelen med att ha en digital variant är givetvis programmerbarheten. Att kunna spara alla ljud och ha total recall i sin produktionsmiljö är fantastiskt.
Skall man utnyttja det faktum att det är digital teknik så kunde NI ha lagt till ett läge där Monark kan spela polyfont. Men, man har valt att vara originalet troget och här är det en ton åt gången som gäller. 
Ljudet. Min direkta relation med Monark är kärleksfullt nostalgiskt och jag känner en vilja att börja spela och skriva låtar. Det är något speciellt med en MiniMoog. Det är lättare att spela de fräcka basriffen och det melodiska sinnet får ett mer lyriskt uttryck än vanligt. Om man skriver och/eller spelar in annat än rent gitarrbaserad popmusik så tror jag att man kan ha mycket glädje av Monark. 
Battery 4. Trum- och percussioninstrumentet Battery har funnits med ett tag och som namnet visar är man nu uppe i version 4. Battery var under många år min favoritplugin för trummor och percussion fram till att NI släppte Studio Drummer och sedan serien Abbey Road Drummer. Då delade jag upp användandet så att om jag ville ha ett trumspår som skulle låta som ett riktigt trumset valdes Studio Drummer och ville jag ha ett groove som baserades på mer udda och processade ljud valdes Battery.
Den riktning NI har valt att utveckla Battery visar att de tänker i liknande banor. Inte minst när man ser på fabriksbiblioteket som klart lämpar sig mer åt moderna typer av musik och dess produktionsideal. 
Nytt användargränssnitt. Här har NI verkligen lyckats med en rejäl förbättring både när det gäller det visuella och med arbetsflödet. Till vänster i fönstret kan man fälla ut en browser där man enkelt hittar Kits och enstaka samplingar. Längst ner finns det flikar där man fokuserat på vissa delar av ljudskapandet. På fliken Main hittar men de viktigaste funktionerna som kan behövas. Till exempel start- och stop-punkter för ljudet, enveloperna, velocity, filter, kompressor och send till delay och reverb. Vill man justera effekterna i detalj går man till fliken Effects. På fliken Modulation styr man hur olika saker kan påverkas i realtid från olika styrparametrar. På Setup finns det du behöver för att ställa in Battery. Editor är en synnerligen kompetent sample editor där du kan redigera dina samplingar med stor noggrannhet. Fliken Master innehåller alla effekter som kan läggas på stereoutgången som masterkompressor, master-eq, etc.
Vidare är cellerna med ljud färgkodade med ett system som man själv enkelt kan styra över och bestämma vilka färgscheman som bäst passar ens egen arbetsmetodik.
I användning. I jämförelse med Battery 3 är Battery 4 väldigt mycket lättare att jobba med. Färgscheman gör det lättare att snabbt identifiera vilka ljudceller man vill jobba med. Flikarna gör att allt är samlat på ett logiskt sätt. De parametrar som finns på fliken Main är så väl valda att man väldigt sällan behöver gå till en annan flik.
NI har också möjliggjort dra-och-släpp för många arbetsmoment vilket också underlättar.
Ljud. Ljud är ju så oerhört subjektivt så här är det svårt att skriva något som har ett universellt värde. Vid en första genomgång av de Kit som finns med vid installationen tyckte jag att det fanns alldeles för lite ”riktiga” akustiska trummor. Det kan jag fortfarande tycka men om jag ser hur NI valt att utveckla Battery så förstår jag att de också valt att ta med mycket trumljud som är allt annat än ”äkta” men som passar förträffligt i moderna produktioner.
Personligen använder jag nästan alltid Studio Drummer tillsammans med Battery. Antingen har jag Battery för att ge lite extra rytmisk krydda åt ett ”vanligt” trumkomp eller för att ge extra karaktär åt ett visst slag. Eller så kan jag ha Studio Drummer ovanpå ett elektroniskt groove för att ge lite realism åt en viss rytmisk figur eller att ha riktiga pukor till fills.
Jag startade min sequencer för att se hur jag skulle inspireras av fabriksbiblioteket och det hade inte gått mer än en minut förrän första groovet var inspelat och en låtidé var född. Sedan var det bara att lägga bassriff med Monark. Tro mig! Detta är kul!
FUZZ 5/13

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner banner banner banner

    Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
    FUZZ GUITAR SHOW 2018
    MAY 26-27, GOTHENBURG