Skandinaviens ledande gitarrportal

Mesa/Boogie TransAtlantic TA-30

Av Mats Claesson

 
TransAtlantic TA-30. Den här lilla combon har ett spann från 15-30 till 40 watt. Namnet avslöjar att det handlar om ljud som spänner över pölen mellan Amerika och England, och det är vad Atlanticserien går ut på – best of both worlds.
Kontrollpanelen, som sitter på förstärkarens ovansida, har inte så överväldigande många rattar, som man mestadels är van vid att se hos många andra av Mesas modeller, utan det är hyfsat lätt att förstå sig på hur det hela funkar ganska direkt. En knasig grej är dock att om man har förstärkaren framför sig när man rattar (som är brukligt) så är panelen ”upp-och-ner” och man får ställa sig bakom combon eller vrida på huvudet rejält för att se vilka kontroller som är vilka. Riktigt korkat, men så är det, och ett I-landsbekymmer trots allt.
Nåväl, på panelen finner vi två inputjack för gitarr och fotpedal. Första kanalens kontroller är volume, treble, bass, reverb – med en liten tillhörande switch för on/standby-läge, samt en pull/pushratt som kallas cut/master. Bredvid vridrattarna hittar vi en liten switch för normal/top boost och under denna ytterligare en switch för watt-val; 15, 30 eller 40.
Förstärkaren arbetar med 6x12AX7-rör i försteget och 4xEL84 i slutsteget. 15 watt Class A, 30 watt Class A och 40 watt Class AB.
Man ser (och hör) ganska tydligt att kanal 1 levererar ett ljud som påminner om Vox AC-30, lite beroende på hur man använder cut/master- och normal/top boost-kontrollerna. I läget normal och cut/master ställd på cut arbetar man i ett sound som har ett högt headroom med skimrande, klara diskanttoppar. Switchar man över till top boost ”brunar” stärkaren till sig och man får ett snyggt duckande komp och sololjud. Här kan man också styra mängden dist på olika volymnivåer med hjälp av att dra ut cut-kontrollen och göra denna till en mastervolym. 
Till alla dessa varianter kan vi nu också börja labba med de olika watt-antalen. 15 watt med varmt övertonsrikt sound på lite lägre nivåer, 30 wattsläget med ytterligare två rör som dras igång – lite mer drag och gott med volym och ett fint klippande ljud, samt 40 wattsläget där massor av headroom, skimrande varmt ljud levereras.
Jag skall inte trötta ut läsaren med att försöka beskriva de olika ljudvarianterna, men vill säga att redan på kanal 1 visar TA-30 en imponerande variationsrikhet. Med kanal 1 kan man med fördel modulera sina ljud med hjälp av gitarrens volymkontroll och plektrumet/fingrarnas anslagsattack – här är nyckelordet; dynamik. Den som känner sig hemma i Vox-land vet precis vad det handlar om.
Kanal två arbetar med en uppsättning kontroller som följer; switch för 15, 30 och 40 watt, switch för tweed, Hi1 och Hi2, gain/boost pull-push, treble, bass, reverb (med likadan tillhörande switch som på kanal ett) och mastervolume. Tweedläget ger rent till halvdistat mustigt sound, och det är här de olika watt-varianterna bäst kommer till sin rätt. 
I det mer brittiskt låtande Hi1-, och det amerikanskt klingande Hi2-lägena, med en mycket mer distad ljudpalett kan man med fördel trycka in 40-wattsläget som då tillåter förstärkaren att klinga ut på ett fint sätt. På kanal 2 finns också en pull-pushkontroll, i detta fall handlar det om volymratten som här kallas gain/boost. Den gör samma jobb som volume-ratten gör på kanal 1, men har ett annat mer ”distklingande” namn på kanal 2. Boostläget ger ytterligare en dist-dimension med hårt distade lägen.
Ljud. Med de olika tonala varianterna på kanal 1 och 2 tycker jag att Mesa lyckats mycket bra att väva ihop de brittiska och amerikanska ljudidealen. De rena ljuden är förvånansvärt kraftfulla och volymen når öronsprängande nivåer. Rent tonalt är de halv- och heldistade ljuden fenomenala i kvalitet, men kanske är det så att det krävs mer än endast en 12”-högtalare när bandet ställer på för fullt. Jag kände vid vissa särskilt intensiva lägen att jag önskat lite mer kraft när jag exempelvis ville skifta från ett kompljud till en solonivå. För att hänga med i något större sammanhang där gitarrljudet behöver flöda lite ymnigare kan nog en extern högtalarlåda vara på sin plats.
Slutomdöme. Mesas Atlantic-serie är intressant i det att kombinationen av amerikanska och brittiska ljud blir så lätthanterlig och lättåtkomlig. TransAtlantic TA-30 är liten och relativt behaglig i vikt och passar fint på mindre klubbar och medelstora scener och i inspelningssammanhang torde den vara en dröm att arbeta med.
Royal Atlantic RA-100 å sin sida är en combostärkare med en imponerande blandning av amerikanskt klingande rena ljud och brittiskt bitande distsound. Här växlar man lätt och ledigt mellan helt rena ljud till distade kompmattor och vidare till vrålande solon. Mesas innovativa adresserbara Multisoak ger dessutom ytterligare en dimension till det hela, vilket sammantaget gör RA-100 till ett kraftfullt och dynamisk arbetsverktyg utöver det vanliga. Att kunna skruva fram ljud och nivåer som passar såväl studion, replokalen och den lilla klubben som ett fullsatt Wembley – i en och samma stärkare – är inget mindre än kungligt bra!
Fakta
• Rörförstärkare, 1x12” combo 
• 15, 30 eller 40 watt
• 2 kanaler
• 6x12AX7 rör i försteg
• 4xEL84 rör i slutsteg
• 1 st. Black Shadow 12” högtalare
• Effektloop
• Reverb
• Externa högtalaranslutningar: 2 st. 4 ohm. 1 st. 8 ohm.
• Pris: Combo 19 999:-, topp 17 999:-
FUZZ 8/11

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner