Matias Kupiainens rigg
Matias Kupiainen fick den svåra uppgiften att efterträda den hårt profilerade Timo Tolkki i Stratovarius. Han debuterade dock med bravur på plattan Polaris och nya albumet Elyseum bevisar att han hjälpt till att ta bandet till nya höjder, både musikaliskt och ljudmässigt. Mattias började sin gitarrbana redan i femårsåldern, blev seriös elgitarrist vid sexton och gick såväl på Helsingfors Konservatorium som Sibeliusakademien. Hans bakgrund var dock inte heavy metal utan jazz, blues och fusion, något som förmodligen format hans gitarrstil. Detta i kombination med att han lyssnade på allt från Al di Meola och Eric Johnson till Dream Theater och Entombed. Det senare visar sig i och för sig i hans dödsmetallsidoprojekt Fist In Fetus. 2001 började han mer seriöst satsa på studioarbete, båda som musiker, producent och studioägare i norra Helsingfors. Tre år senare flyttade han till ett mer centralt läge och har hållit sig där sedan dess. Det är även här det mesta av Stratovarius musik spelats in. På nya albumet använde Matias två gitarrer för komp, en Schecter Hellrazor SR 1 med EMG 81 och 85-mikar samt en Ruokangas Hellcat custombyggd gitarr. Topparna var en Cornford 60-wattare samt en Engl Fireball som kördes genom en Marshall fyrtolva 1960 med Vintage 30s. Alla kompgitarrer lades fyra gånger. – Cornford-toppen har ett mer AC/DC-aktigt crunchigt hårdrockssound som blandade sig bra med det tyngre ljudet från Fireballen, menar han. För solon använde jag min Roukangas Super Strat med True Temperamentgreppbräda och med Häussel passiva mikar som låter väldigt bra. Förstärkare var Cornford-toppen genom en Engl tvåtolva med Celestion 60s. Några andra gitarrer som fick arbeta för viss dubblering var en Gibson B.B. King Signature och en Jeff Beck Signature Strata. För de nylonsträngade akustiska gitarrerna använde han en Godin solid body. Matias liveutrustning har vissa beröringspunkter med det han använde i studion, men inte allt. Han använder ett trådlöst Sennheiser EV500-system. I signalkedjan ligger en Engl 530 Modern Rock Tube Preamp, wahwah och en Boss FV-500H volympedal. Han går sedan vidare till ett TC Electronics Nova System. Detta fungerar såväl att blöta ljudet som solohöjare. – Många säger att man inte kan göra så här, men i TC:n finns en analog distorsion som låter som en Tube Screamer TS9. Jag kör distorsionen på noll, men lägger alltså till den efter preampen. Den ger extra boost och även ett bättre flyt i soundet. Jag lägger också till ett reverb på 1,8 sekunder samt delay som jag brukar tappa in tempot efter låten, berättar han. S Förstärkarna Matias använder live är den Engl Fireball han även använde i studion, samt en Engl Powerball. Han kör dem genom en varsin Engl V60-låda där lådan till Fireball-toppen är överst och Powerball-lådan underst, mest för medhörning och för att kunna få en bra sustain. Gitarrerna Matias använder live är hans båda Roukangas, den svarta standardgitarren och den vita med True Temperament. Han har även nu lagt till lite lägre stämningar och använder där sin Schecter nedstämd till C#. FUZZ 3/11 |
|
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se