Lehnert Minor 30
Av Mats Nermark
Det är alltid roligt och intressant att testa förstärkare konstruerade och byggda av ”vår egen” Ola Lehnert. Denna gång en 30-wattscombon Minor i Ramblerserien.
Rambler är serie förstärkare som designas och byggs av Ola Lehnert i Stockholm. Den förstärkare vi har fått till test heter Rambler Minor 30. Det utgår inget pris till den som korrekt gissar att förstärkaren är på 30 watt. Den finns i två utföranden. Dels som topp i Lehnerts egna Steeltop design och dels som 1x12” combo. Väljer man combo går den att få med antingen Celestion V30 eller en Tayden Great Brit. Vidare går den att få med digitalreverb om man så önskar. Köper man den utan reverb och sedan vill ha ett går det relativt lätt att montera i efterhand.
Konstruktion. Kontrollmässigt är Minor 30 väldigt spartansk. Här finns fyra rattar och en bright switch. Har man reverb sitter det en ratt till under chassiet. Brightswitchen sitter i diskantratten som en push-pullfunktion.
Tonkontrollerna kallas för ”lossless” och det är Ola Lehnerts eget namn på en fyndig konstruktion av hur förförstärkaren är uppbyggd. Varje krets som förstärker något som man stoppar in i en förförstärkarkonstruktion begränsar på något sätt den totala dynamiken i produkten. En traditionell tone stack (komplett tonkontrollsektion) innehåller en eller flera förstärkarkretsar. I ett samtal med Ola berättade han att han undersökt en mängd tone stacks som figurerar i väldigt olika typer av förstärkare. Allt ifrån mer esoteriska produkter som Dumble och Univox till Marshall och Fender där till och med en enkel tone stack som i en gammal Tweed Deluxe tar en del dynamik. Olas lösning är att inte använda en traditionell tone stack utan att manipulera komponenter som redan finns i förstärkarkretsen. Detta innebär att dynamiken blir bättre och att kontrollerna färre vilket i sin tur ger en mer lättanvänd produkt.
Det finns ingen loop i Minor 30 och när jag frågade Ola om detta berättade han att i och med det faktum att han kunnat eliminera de extra förstärkarkretsarna i Minor gör att man med fördel kan använda till exempel ett delay mellan gitarren och förstärkaren vilket i vanliga fall gör att disten i förstärkaren totalt manglar sönder alla delaysvansar till något ytterst oattraktivt för öronen.
Under designfasen genomförde Ola ett test där han stoppade in en effektloop mellan försteget och slutsteget och jämförde hur ett delay lät där samt direkt mellan gitarr och förstärkare, och uppfattade inte någon skillnad.
Slutsteget är konstruerat med katodbasdrift kring två EL34 och två 12AX7 rör. Vi pratar alltså solitt analogt hantverk. Power scaling är standard på Minor 30 och är en integrerad del av användarupplevelsen. Vanligtvis är ju en förstärkare med power scaling utrustad med tre rattar för gain-strukturen; gain, master och power scaling. Här har Ola lyckats finslipa sin konstruktion och reducera antalet rattar till två.
Något som överraskade när jag första gången skulle lyfta den var att den känns väldigt lätt. Dokumentationen säger att combon väger cirka 16 kg lite beroende på högtalarelement men utan att ha vägt den är mitt spontana intryck att den är lättare än så.
Ljud och spelbarhet. Ljudet har en väldigt bred klangvärld trots de få kontrollerna och en osedvanligt god dynamik.
Testinstrumenten för testen var en PRS 408 som jag hade fått låna för test vid samma tidpunkt, en Edwards 335-kopia, en Telecaster och en Tyler Classic med tre singlecoilmikar. Jag provade alla möjliga stilar och blev än mer förvånad över den variation som jag kunde få fram med hjälp av endast två tonkontroller och en bright switch. Speciellt bra är Minor 30 på ljud som låter dig styra disten med hjälp av dynamiken i ditt spel och hur du hanterar volym- och tonkontroller på din gitarr. Detta var exceptionellt uppenbart med PRS 408 där jag med hjälp av volymratten på gitarren med en och samma inställning på Minor 30 kunde dra ner gitarrvolymen och få ett kraftfullt, auktoritärt rent ljud och sedan gradvis öka på gitarrvolymen för att skrämma upp förstärkarljudet till rätt hög grad av aggressivitet.
Det finns en mycket stor fördel med power scaling med två rattar i stället för tre, helt enkelt att det är lättare att ställa in. Lehnerts konstruktion ger mig större möjlighet att bestämma hur förstärkaren skall reagera på mitt dynamiska spel än de flesta andra förstärkare. En del gitarrister vill att dynamiken skall påverka disten mer än volymen, det vill säga att när de tar i med plektrumet vill de ha mer dist men inte nödvändigtvis ha mer volym och en del vill ha en rejäl skjuts i volymen när de tar i lite extra. Med Minor 30 är det snabbt och lätt att ställa om så att responsen blir som man vill ha det för ögonblicket.
Med en Minor 30 kan du spela med bra och tät dist utan att störa din bättre hälft som sitter och tittar på TV i rummet bredvid.
Ljudmässigt är Minor 30 en kameleont som passar nästan till allt. Varma rena jazzljud var enkelt. Spelar man chicken picking så är detta en drömförstärkare, speciellt med bright switch aktiverad. Likaså om man tar fram egglägena på en Strata och spelar snärtig funk. Här är en bright switch som inte låter diskantspikar våldta dina hörselorgan. Det är ren och skär glädje att höra ens anslag få högtalarelementet att dansa lättfotad Zumba i kabinettet. Det kräver sin man/kvinna att hantera den här typen av dynamik men när man väl är där är det sanslöst roligt. Spela blues kan man göra länge och varierat, oavsett om man spelar med humbucker- eller singlecoilmikar.
Slutomdöme. Lehnert Minor 30 är en mycket dynamisk förstärkare som du med lätthanterliga inställningsmöjligheter kan få att låta mjukt och jazzigt, samt i en handvändning även få att ryta skarpt. En i mitt tycke fantastiskt fin och musikalisk förstärkare.
Fakta
• Gitarrförstärkare combo, handbyggd
• 30 watt
• Finns i comboversion med 1 x12” högtalare Tayden Great Brit eller Celestion Vintage 30
• Digitalreverb, valbart
• Power scaling
• Lossless tonkontroller
• Rör: 2 st. 12AX7, 2 st. EL-34
• Priser: Steeltop:12 995:-. Combo med Tayden eller Celestion högtalare: 15 995:-. Reverb: 1 995:-
FUZZ 5/13
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se