Skandinaviens ledande gitarrportal

Herbie Smiles

Av Peter Almqvist
Många gitarrister känner förmodligen till trumpetaren Miles Davis på grund av alla de fantastiska gitarrister som medverkat i hans grupper. Först ut var George Benson som gästar på plattan Miles In The Sky, därefter var det dags för John McLaughlin som lirade på klassiker som Bitches Brew och Live Evil. Dessa följdes av bland andra Mike Stern, John Scofield och Robben Ford.
Innan Miles gick in i sin elektriska period vilken var startskottet för fusionsjazzen hade han två riktiga supergrupper. Den första var med tenorsaxofonisten John Coltrane och därefter kanske den mest revolutionerande gruppen inom jazzen någonsin. Denna bestod av trumslagaren Tony Williams, basisten Ron Carter, saxofonisten Wayne Shorter samt pianisten Herbie Hancock. Den sistnämnde är fortfarande en av jazzens mest banbrytande musiker och är alltid hyperintressant att kolla in. 
I månadens exempel ska vi kika på en bit av hans solo från plattan Miles Smiles, låten heter Orbits och är komponerad av Wayne Shorter.
På just den här låten använder Hancock bara högerhanden och spelar inte ett enda ackord. Sololinjerna är oerhört förtätade, fulla av kromatik och något som kallas för ”circling”. Det innebär att man startar en halvton över och därefter en halvton under den tänkta starttonen. I det här fallet använder Hancock en dimskala byggd på halva och hela tonsteg. Grundtonen är C och frasen spelas över ett C7+9.
Den tänkta starttonen är ett Db men frasen startar på ett D och därefter ett C. Därefter spelas skalan enligt nämnda tonsteg alltså halvt och helt. När man kommer upp till Db går man inte till C på tillbakaresan utan till ett Bb för att sedan gå vidare i ett dimmönster med start på C. Det här mönstret kan också flyttas upp eller ner i perfekta mollterser, och används flitigt av pianister som exempelvis Chick Corea (kolla i exempel två hur detta används). 
Tredje takten startar med rena kvarter och går därefter in i en dimskala byggd på hela och halva tonsteg, tvärtemot första skalan som var halva & hela, Ab utgår dock i den sista dimskalan. Slutligen en bit kromatik som avslutar frasen på dominantsjuan i C7+9, ett Bb. 
En riktig höjdarfras som ligger utmärkt på gitarren!
FUZZ 3/13
 
Rekomenderad lyssning:
Allt som Herbie Hancock gjort med Miles Davis.
Soloalbum, mycket begränsat urval:
• Maiden Voyage
• Speak Like A Child
• Headhunters
• Thrust
• Mr. Hands
• Future Shock



Riff.pdf

Video






 
 

 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner