banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Gibson Jackson Browne Signature & Hummingbird Heritage Cherry Sunburst

Av Peter Almqvist

Gibson sätter ner foten och visar att de kan bygga högkvalitativa akustiska gitarrer. FUZZ testar två modeller; Jackson Browne Signaturemodel samt en klassisk Hummingbird.
Roy Smeck var upphovsman till Jackson Brownes signaturgitarr. Roy var en showman och multiinstrumentalist vars karriär sträcker sig över nästan hela nittonhundratalet (han blev nittiofyra år gammal). Han gjorde massor av tricks på scenen och lär ha spelat bakom ryggen såväl som med tänderna, trettio år före Jimi! 
Roy Smeck spelade framförallt gitarr, ukulele, banjo och munspel men var också en hejare på att dansa och lär vara den som inspirerade Chucken till hans ”duckwalk”. 
Gibson introducerade sin Roy Smeck Signature Model redan 1934. Den byggde på en dreadnought med ”slope shoulder”, lätt avrundade former. Gitarren hade en hals som var inpassad vid tolfte bandet och hade trimmats speciellt för lapsteel med låga band och hög sadel. Modellen blev snabbt populär bland andra gitarrister för sitt stora ljud och många modifierade den för att kunna spela den på traditionellt sätt.
Jackson Browne Signature Model. Singer-songwritern Jackson Browne har i många år samlat på vintagegitarrer och Roy Smeck-modellen är en av hans absoluta favoriter. PÅ NAMM 2011 introducerade Gibson sin Jackson Browne Signature Model, förmodligen Gibsons första signaturmodell som bygger på en annan signaturmodell. Jackson Browne lär vara en noggrann kille och det tog fem år innan han tyckte att gitarren överensstämde med hans ideal. 
Konstruktion. I stället för mahogny eller rosewood i sidor och botten har Browne satsat på engelsk valnöt, ett val av träslag som går hand i hand med hans miljötänkande. I locket hittar man Adirondack gran som försetts med skalloperad X-bracing. Hals av mahogny inpassad vid tolfte bandet samt greppbräda av rosewood. Halsen har nitton band och har fått lägesmarkeringar i form av snöflingor. 
Den största skillnaden från originalet är kroppens tjocklek, den mäter hela 12, 5 cm på tjockaste stället och 11, 5 cm vid halsinpassningen. Mekaniken är Waverlys Gold Tuners. Gitarren säljs i två utföranden, med och utan mikrofon. Vill man ha med mikrofon får man ett system som heter Trance Audio Amulet System. Det består av två så kallade ”Acoustic Lens” vilka ser ut som små rektangulära boxar limmade direkt mot stallets undersida. En förförstärkare är monterad direkt mot botten inne i lådan. Inputjacket sitter i axelbandsknoppen och kräver en kontakt med fem stift, specialsladd medföljer och det funkar alltså inte med en vanlig gitarrkabel. Förförstärkaren får sin strömförsörjning via en extern box med två niovoltsbatterier, på denna sitter också volymkontrollen. Systemet har två utgångar och kan därför köras i stereo. Gör man detta får man en ”acoustic lens” per kanal.
Spelkänsla och ljud. Det var länge sedan jag såg en så välbyggd Gibsongitarr, här handlar det om perfektion in i minsta detalj. Tillverkningen övervakas av Ren Ferguson, en av en av Gibsons ”masterluthiers”. Med sitt imponerande kroppsdjup levererar den här gitarren ett mäktigt djup utan att vara grumlig. Styrkan sitter framförallt i de lägre registrena/strängarna, diskanten blir en aning tunn i förhållande till basen. 
Jag gillar dynamiken, det här är en gitarr som reagerar på alla typer av anslag. Med en riktigt soft touch får jag en kompressorliknande effekt där ljudet växer på ett fascinerande sätt. Halsen är tunn och lättspelad, den levererades med en låg action och kan med fördel höjas en aning om man vill få mer tryck i diskanten. Trance Audio är ett enastående mikrofonsystem, enligt mitt tycke det transducersystem som levererar det ”naturtrognaste” ljudet. Mikrofonen är lättskött, endast en volymkontroll. Det finns ett lowcutfilter i den externa boxen men jag hade ingen anledning att justera detta då soundet genast övertygade mig. En irriterande detalj är att niovoltsbatterierna lossnade flera gånger, för att komma åt dem måste man lossa på fyra skruvar och öppna den externa boxen. Visserligen finns en medföljande adapter men den går endast med 110 volt. Men som sagt var, ljudet är kanon.
Hummingbird Heritage Cherry Sunburst. Gibson Hummingbird introducerades i början av sextiotalet som ett svar på Martins populära dreadnoughtgitarrer. Modellen var Gibsons näst mest påkostade gitarr tills Gibson Dove introducerades två år senare. Hummingbird fick draghjälp av rockgitarrister som Jimmy Page, Gram Parsons och Keith Richards. Fusionpionjären John McLaughlin använde den på sina första inspelningar med Miles Davis och Tony Williams Lifetime. 
Idag byggs Hummingbird i Bozeman, Montana och kan fås i en mängd olika utföranden. 
Konstruktion. Traditionell dreadnought med solitt sitkagranlock samt skalloperad X-bracing. Solid mahogny i sidor och botten. Hals av ett stycke solid mahogny med tjugobands greppbräda av rosewood. ”Belly Up” stall av rosewood med undersadel av TUSQ vilket även återfinns i översadeln. Finishen är högglanspolerad cellulosalack med en färg som kallas Heritage Cherry Sunburst. Mekaniken är Groovers klassiska Rotomatic. Hummingbird Heritage Cherry Sunburst har utrustats med en piezomikrofon från LR Baggs placerad under stallbenet (undersadel). Modellen kallas Element Active och har förförstärkaren placerad i det kombinerade axelband/inputjacket och drivs med ett niovoltsbatteri som sitter på halsstocken inne i klanglådan.
Spelkänsla och ljud. Det här är en kraftfull gitarr på alla sätt. Det första som slår mig är den väl tilltagna halsen som påminner lite om en Les Paul, otroligt skön att greppa och är som gjord för att gå loss på. Det är lätt att förstå varför Hummingbird blev så många rockgitarristers val. 
Ljudet är också kraftfullt, speciellt i bas och mellanregister. Det finns en skön must i soundet som säkert hänger ihop med den rejäla halsen i kombination med dreadnoughtformatet. 
Den heter Hummingbird men det är missvisande tycker jag, det här är ingen skönsjungande kollibri utan snarare en explosiv rovfågel som oundvikligen tar plats. Bäst tycker jag att den kommer till sin rätt när man spelar flatpicking, alltså med plektrum. Det är som att den behöver rejäl attack för att ge på sitt yttersta. LR Baggs mikrofonen är helt okey, en neutral piezomikrofon som fungerar i de flesta sammanhang.
Slutomdöme. Det känns som Gibson tagit ett rejält kliv när det gäller sina akustiska gitarrer. Det lär ha varit tufft de första åren i Montana men nu tycks man ha hittat tillbaka till sin forna glans. Båda gitarrerna i testet är oerhört välgjorda och med luthier Ren Fergusson på plats kommer vi att få se mycket av Gibson under kommande år. Jackson Browne gitarren är lite speciell med sin tjocka låda, har man ryggproblem ska man nog se upp med den. Priset är högt men man får ett instrument med en helt unik klangvärld. 
Hummingbird är en livslång partner och arbetshäst, den lär hålla i många generationer ungefär som en Stratocaster. Är man ute efter en akustisk gitarr som platsar i de flesta genrer är detta det perfekta valet.
 
Fakta
Gibson Jackson Browne Signature
• Stålsträngad akustisk dreadnoughtmodell
• Lock av solid adirondackgran
• Sidor och botten av solid engelsk valnöt
• Hals av solid mahogny
• Greppbräda av rosewood
• 19 band
• Inpassad vid tolfte bandet med en dovetail
• Stall av rosewood
• Mekanik: Waverly Gold 
• Mensur: 628, 65 mm
• Halsvidd första bandet: 45,72 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 55 mm
• Kroppsdjup: 115 - 125 mm
• Högglanspolerad finish
• Färg: Sunburst 
• Tillverkad i Montana, USA
• Etui medföljer 
• Pris: 47 599:- med Trance Audio Amulet System. 35 599:- utan mikrofon
 
Gibson Hummingbird Heritage Cherry Sunburst
• Stålsträngad akustisk dreadnoughtmodell
• Lock av solid sitkagran
• Sidor och botten av solid mahogny
• Hals av solid mahogny
• Greppbräda av rosewood
• 20 band
• Inpassad vid fjortonde bandet med en dovetail
• Stall av rosewood
• Mekanik: Groover krom 
• Mensur: 628, 65 mm
• Halsvidd första bandet: 44 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 55 mm
• Kroppsdjup: 95 - 120 mm
• Högglanspolerad finish
• Färg: Heritage Cherry Sunburst
• Tillverkad i Montana, USA
• Etui medföljer
• Mikrofon: LR Baggs Element Active
• Pris: 18 999:-
FUZZ 2/12

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner banner banner banner
KATEGORIER
Missa inte nyhets- brevet eller fuzz.se i de sociala medierna!
Fuzz på InstagramFuzz på Facebook


SÖK ARTIKEL / ARTIST / PRODUKT
Sök
banner