Skandinaviens ledande gitarrportal

Gejoma – Saleya

Georg Wadenius nya jazztrio Gejoma släppte nyligen sitt första album betitlat Saleya. Skivan är inspelad av ljudgurun Gert Palmcrantz och har än så länge bara släppts på vinyl. Den ges ut på nystartade bolaget Figaro Music och meningen är att musiken senare ska finnas tillgänglig för digital nedladdning.
Jojje har varit osedvanligt aktiv under senare år, det är bara dryga året sedan hans album Reconnection släpptes. Den var av det mer popigare slaget med gästartister som Anni-Frid Lyngstad, Nina Persson och Helen Sjöholm. På nya plattan är det en betydligt jazzigare sida som tittar fram. Tillsammans med trummisen Jonas Holgersson och kontrabasisten Mattias Svensson bjuder trion på en avskalad och intim produktion. 
Gert Palmcrantz har spelat in hela sessionen med endast två mikrofoner och lyckats skapa en ljudbild som är så nära live man kan komma. Jojje själv spelar enkelt och melodiskt, hela tiden med en självklar nerv och närvaro i sitt spel. 
Skivan inleds med ett suggestivt nummer av Jonas Holgersson kallat Sweet Kiss. Jojjes sound är rent och fett med endast lite svagt delay som extra krydda. 
Cornelis Vreeswijks Somliga går med trasiga skor har Mattias Svensson gjort ett fyndigt arrangemang på. Lyssna till exempel på låtens outro, en fräck ackordföljd där Jonas Holgersson lägger upp ett extremt groovigt vispkomp. 
Jojjes egen Longing avslutar så första sidan, en stark melodi helt i Wadenius anda. 
Dags att vända sida… det var länge sedan! B-sidan inleds med en gammal klassiker, Kristallen den fina. Jojjes arrangemang känns igen från hans gamla trio Made in Sweden och deras version från slutet av sextiotalet. Jojje demonstrerar sitt signum genom att sjunga ordlöst och unisont till sitt mycket sköna solo. Rktigt gött sväng! Arrangemanget för tankarna till gitarrister som Wes Montgomery och Jim Hall. 
Mattias Svensson har gjort ytterligare två fina arrangemang på gamla klassiker, Uti vår hage samt en mycket vacker långsam version av Den blomstertid nu kommer. Titelspåret Saleya är ytterligare ett Wadenius-original, återigen med en stark bärande melodi och ett solo där Jojje gasar på med ett lätt distat sound.  
Ljudet på plattan är värt ett hedersomnämnande. Det är helt fantastiskt tycker jag, Palmcrantz har verkligen fått till det. Så här lät det om Wes Montgomerys klassiska inspelningar med teknikern Rudy Van Gelder, ett ljudideal som jag tycker är helt optimalt för jazzgitarr!
Den här plattan gav mig en kick; musik med mycket själ och hjärta som fångats med bästa tänkbara ljudupptagning. Ska också nämna att de två mikrofoner Gert Palmcrantz använt under inspelningen är tillverkade av ljudsnillet Didrik de Geer, en oslagbar kombination måste jag säga.




 
gejoma.jpg

 

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER