Skandinaviens ledande gitarrportal

Fractal Audio Systems Axe-Fx Mk II

Av Mats Nermark

En av de mest omtalade digitala gitarrsystemen, Fractal Audio Systems, får en av sina mest omtalade uppgraderingar, Firmware 10 (fw10). FUZZ uppmärksammar givetvis denna händelse.
För den som inte känner till Axe-Fx rekommenderas en läsning på deras webbplats eller min förra test. För den som inte vill besvära sig är detta en kort produktbeskrivning;
Axe-Fx II är en digital produkt som modellerar förstärkare och effekter av alla tänkbara slag. Vidare finns det ett antal impulsresponser för att simulera gitarr- och bashögtalare. 
Man bygger upp sina ljud med hjälp av olika block där varje innehåller en effekt eller en gitarrförstärkare. Man kan maximalt använda två förstärkarmodeller och två effekter av samma typ samtidigt. Totalt sett kan man använda 48 olika effekter samtidigt – förutsatt att processorkraften tillåter – och maximalt 12 block i serie. 
Mycket nytt. I slutet av 2011 fick jag chansen att testa Axe-Fx II från Fractal Audio System (FAS) och då var det version 3.03 som gällde. Sedan dess har det hänt mycket och produktens minst sagt hängivna användare höjer Axe-Fx än mer till skyarna för var uppgradering. Axe-Fx II är därför inte helt oväntat, med bred marginal, den mest kostsamma förstärkarmodelleraren på marknaden med priset 2 349 euro.
Utvecklingen av Axe-Fx sedan vår förra test verkar vara av fyra typer. Den första och mest uppenbara är kontinuerliga tillägg av förstärkarmodeller, högtalare och effekter. Den andra typen är att förbättra sättet som Axe-Fx modellerar sagda förstärkare och effekter. Tredje typen är funktionalitet som skall likna den profilering som finns i Kemper Profiling Amplifier. Sista typen är hur man arbetar med Axe-Fx och där sker kontinuerliga förändringar till användarnas gagn.
Bättre förstärkarmodeller. Det finns två målsättningar för designers av förstärkarmodeller. De skall låta bra och de skall kännas bra. I min förra test tyckte jag att även om förstärkarmodellerna lät bra så fanns det förbättringspotential i hur förstärkarmodellerna svarade på dynamik. Konkurrensen har ju ändrats dramatiskt så det har verkligen funnits motivation för FAS att se över sin modellering för att möta denna konkurrens. 
När jag läser uppgraderingshistoriken noterar jag bland annat följande information. I version 5.05 förbättrades modelleringen av hur disten i slutsteget ges. I version 6.00 omarbetades hela sättet att modellera slutsteg. Sättet att hantera dynamiken i förstärkarmodellerna skrevs om totalt i version 7.00 samtidigt som man lade till en kompressionsparameter i förstärkarblocket. I version 9.00 förbättrade dynamiken ytterligare och det var en stor förbättring enligt rapporter från användare på nätet. Nu testar jag version 10.06 och där har FAS lagt till parametrar så jag själv kan besluta hur dynamiken skall påverka ljudet.
Smartare hantering. Den första Axe-Fx jag testade var modellen Ultra och där tyckte jag att det var lite onödigt knöligt att skapa nya ljud och presets. Inte oöverkomligt på något vis om man var van att ratta digitala produkter med en ratt och en massa knappar. Axe-Fx II var dock en klar förbättring och version 10 visar på en klar utveckling mot ett mer lätthantering system för de mesta.
Tone Match. Detta är en funktion som tillkommit för att närma sig den funktionalitet som finns i Kemper Profiling Amplifier. Här kan man med hjälp av blocket Tone Match lyssna av ett gitarrljud eller en uppmikad gitarrförstärkare och sedan få hjälp av Axe-Fx II att återskapa originalljudet. Detta förutsätter dock att du först själv har valt en liknande förstärkar- och högtalarmodell och ställt in tonkontrollerna. Det är en teknik som skiljer sig fundamentalt från profilering.
Upplevelsen. De förbättrade algoritmerna gör att alla förstärkarmodellerna känns nya. Dynamiken är avsevärt förbättrad och då lägger jag stor tyngd på ordet avsevärt. Har du testat Axe-Fx förut och avfärdat den på grund av bristande dynamik så bör du testa igen. Vissa modeller är rent av fantastiskt dynamiska att spela på. Suhr Badger 18, Junior Blues och Shiver Lead är tre som jag blev sittande med länge. De uppvisade alla de egenskaper som en bra förstärkare skall. Det skall märkas var man slår an strängen, hur hårt man slår an den och hur man rattar volym- och tonkontroller. Dessutom skall givetvis gitarrens grundkaraktär skina igenom. Allt detta fick jag här. 
Förutom de ovan nämnda modellerna finns det några till som jag verkligen gick igång på. 1987X Treble baserad på en Marshall som har just den där balansen mellan kraft, dynamik och krispighet som jag gillar. Bludotone Ojai är enligt ryktet en exakt kopia av Robben Fords Dumble och ligger till grund för modellen Bludojai som finns både som ren och dist. Det är en synnerligen trevlig modell som lämpar sig både för Robben Fords och för Larry Carltons ljud. 
CA3+ är John Suhrs preamp som användes mycket av Steve Lukather och Mike Landau när de körde på sina ”kylskåpsrack”. Här är det den rena kanalen som tilltalar mig. Dave Friedman i Kalifornien gör sanslöst bra förstärkare med gamla fina Marshall som grundidé. Hans mest populära heter Brown Eye och Hairy Brown Eye. I Axe-Fx II kallas de Friedman BE och Friedman HBE och ger den råstyrka som vissa rocklåtar kräver för att fungera. Vill jag ha, så kallade, violin lead tones som var populära på 80-talet så använder jag med fördel SOLO100 Lead som är distkanalen från en Soldano 100. Slutligen Vibrato-King som gav mig ett av de ”punchigaste” rena ljuden jag lyckats få fram med en digital modellerare. 
Ytterligare en faktor som förbättrar ljudet är en del nya och, enligt mig, bättre högtalarimpulser i högtalarblocket. 
Man skall absolut inte glömma av att använda de interna overdrive- och disteffekterna som en möjlighet att forma sitt ljud på samma sätt som man gör med sin analoga rigg. Här finns 27 olika simuleringar och mina favoriter blev Full OD (Fulltone Fulldrive som dessutom är en av mina analoga favoritpedaler), BB Pre (Xotic BB), Eternal Love (Lovepedal Eternity) och Octave Dist (Tycobrahe Octavia).
Effekterna i Axe-Fx II är väldigt bra. Rena och snygga och väl i klass med effekter från välrenommerade tillverkare som Lexicon och Eventide. Det finns en stor mängd parametrar att ratta för den som vill skräddarsy sina produkter.
Det är egentligen bara när det gäller modulationseffekterna som jag tycker att Axe-Fx II inte riktigt når fram framförall när det gäller värme och stereobredd. Det kan bero på att jag under en relativt kort period inte lyckats ratta mig fram till dit jag vill, men efter att ha letat mig igenom samtliga presets så lyckades jag inte hitta ett stereochorus som mäter sig med några av mina pedaler från tc electronic eller Boss.  
Jag tänkte att jag skulle prova Tone Match men när jag väl hade ställt in rätt förstärkare, högtalare och eq var jag så nära att det kändes onödigt krångligt när jag läste bruksanvisningen så jag struntade i det och rattade färdigt på egen hand i stället.
Fractal Audio borde ha hittat ett sätt att kyla produkten så man slapp fläkten eller i alla fall hittat en fläkt som inte susade så mycket. Jag har lite svårt att ta en susande produkt som jag skall ha i en studiomiljö där man lägger mycket energi på att få en tyst och kontrollerad miljö. Speciellt i den här prisklassen. På scen spelar det ingen som helst roll eftersom det drunknar i allt annat ljud som finns där.
Service och reparationer. Givetvis hoppas man ju alltid att det man köper skall fungera utan problem men man vet ju att det finns en risk att något kan gå sönder. Då vill man veta att servicen fungerar utan problem. Vanligtvis är detta inget jag skriver om i en test men eftersom Axe-Fx II bara går att köpa från tysk leverantör är det av intresse hur det fungerar. Enligt leverantören G66 är rutinen att om något går sönder, anmäler man det till G66 som skickar ett bud som hämtar produkten och fraktar den till Tyskland för reparation. När det är klart skickas den med bud tillbaka till kunden och kostnaden för hela processen står G66 för. Rapporter från användare visar att detta påstående stämmer.
Slutomdöme. Axe-Fx II kostar en del så man måste vara övertygad om att det är rätt produkt man köper för att kunna motivera sitt köp. Efter att ha sagt det är jag oerhört frestad att slå till på en Axe-Fx II. Det finns ett antal modeller i den som ger mig ljud jag inte hittat i någon annan produkt. Dynamiken ger en spelupplevelse som är mycket förförisk 
Att se hur produkten hela tiden utvecklas utan extra kostnad för de som redan har en är ju också något att ta med i beräkningen.
Vill man ha en produkt som låter och känns bra och dessutom har en relativt mogen och beprövad teknik och som fungerar både i studio och på scen så är Axe-Fx II ett riktigt bra alternativ. Det gamla ordspråket; smakar det, så kostar det, stämmer ovanligt bra in här.
Fakta
• Gitarrpreamp/processor baserad på modelleringsteknik
• 384 minnesplatser
• Fullständigt valbar placering av effekter och effektloop
• USB-koppling för redigering eller inspelning 
• Effektloop med stereo in/out
• Digital In och Out via S/PDIF och AES/EBU
• MIDI In, MIDI Out
• Pris: €2.349
FUZZ 6/13

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner