Skandinaviens ledande gitarrportal

Fender Blues Junior III

Nytt på den här senaste modellen Blues Junior är bland annat ny högtalare från Eminence, en ny mer lättläst panel, skrammelfri upphängning av slutrören och lite annat smått och gott.

 Som bilden visar handlar det om en liten, bärvänlig och kompakt combo. Det är en rörförstärkare med en kanal som kan fetas upp med en knapp märkt ”fat” på panelen, eller via pedal som säljs separat. Här finns även kontroller för volym, bas, mellanregister, diskant och reverbet, som är av den lite kortare typen. En masterkontroll gör det möjligt att hålla volymen nere men ändå få häng om man nu inte vill njuta av de 15 watt slutsteget kan ge.

Junior III har tre 12AX7:or i försteget och två EL84:or i slutsteget. Högtalaren är identisk med Super-Sonic-modellens, som också testas i detta nummer, och är en tolvtums Eminence Lightning Bolt. På baksidan av det öppna kabinettet finns anslutning för extern högtalare.

Hantering och ljud

Jag går direkt på ljudegenskaperna för om själva inställningsförfarandet finns inte mycket mer att säga än; med den här typen av förstärkare blir det mesta självklart, snabbt. Med master-kontrollen mer eller mindre helt öppen och utan att ha fat-knappen intryckt låter det ren, ärlig och öppen Fender, till och med bättre, renare och större än Junior III:s föregångare. Jag vet inte om man har den nya högtalaren från Eminence att tacka för detta, men misstänker att den står för en rejäl portion av detta rika, rena och stora ljud. Helt klart är i alla fall att den förmedlar skir brillians och en väl sammanhållen botten i kombination med ”rätt” typ av mellanregister. Plus följsamheten, återigen denna följsamhet som även Super-Sonic 22 bjöd på.

En annan egenskap hos högtalaren är att den låter ren och krispig utan att bli vass och stygg mot öronen, på det sätt som gamla Utah-högtalare gjorde. (Om nu någon mer än jag kommer ihåg dem.)

Med fat-boosten intryckt, mastervolymen på klockan 11-12 och volymen på 3-7 kommer Juniorn i målbrottet med ett uppkäftigt och rått blues-spräck, återigen följsamt. Det svarar mjukt och direkt och man får bra kontroll över sin ton. Här finns en hel del overdrive att hämta om man ställer in rätt balans mellan volym, tonkontroller och master. Jag är faktiskt rent allmänt förvånad över den här förstärkarens förmåga att låta mättad, mogen och tung – trots sitt relativt lilla format. I likhet med Super-Sonic är den tacksam att ”rensa ur” med hjälp av gitarrens volymkontroll. I princip klarar man sig alltså med en inställning för både dist och krisp, nyanserna sköter man från gitarren.

När det gäller volymresurser så skulle den lätt klara mindre klubbgig, förutsatt att den blir rätt placerad och de andra i bandet inte spelar hårdrock. I studio skulle den vara perfekt. Det skulle förresten vara kul att höra hur den funkar som munspelsförstärkare? Jag tror den har alla förutsättningar även där.

Slutomdöme

Om du spelar det man brukar spela på elgitarr med undantag för überdistad rock - och har stora krav på ett varmt, dynamiskt sound men inte alltför hög volym - då ska du absolut kolla in Fenders Blues Junior III. Det är en mycket sympatisk och lättspelad rackare, betydligt större än den ser ut. Enligt min uppfattning kan den bli en favorit hos såväl ärrade bluesrävar som spirande pop-, rock och countrygitarrister. Men, som man säger: don´t take my word for it, gå in på YouTube eller besök närmaste musikaffär och övertyga dig själv.

Fakta

Fender Blues Junior III
• Rörförstärkare, combo
• 15 watt
• 1 kanal med fatboost-omkopplare
• 3 x 12AX7 rör i försteget
• 2 x EL84 slutrör
• 1 x 12” högtalare, Eminence Lightning Bolt
• Fjäderreverb, Accutronics

www.fender.se

FUZZ 8/10





Fender_BluesJunior.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER