Skandinaviens ledande gitarrportal

Eventide Fission - med fokus på gitarr

Av Mats Nermark

 

Man kan komma långt med digital teknik både när det gäller att korrigera ljud och att vara kreativ med ljud. Men det vi så ofta ser är varianter på mer eller mindre samma saker. Är ytterligare en kompressor grymt intressant när man redan har många i sin plugin-mapp? Behöver jag ha ett reverb till?

En plugin som hanterar ljud på ett helt nytt sätt är Eventide Fission, som arbetar med något de kallar Structural Effects. Eventide är ett välkänt företag både för gitarrister och för studiotekniker som gett oss produkter som H910 Harmonizer, H8000 och Eclipse. Alltid dyra men alltid bra.
 
Vad är Structural Effects?
Det spännande med Fission är inte effekterna sedda i isolering utan hur de appliceras på signalen. Centralt i Fission är Structural Split. Här delas signalen i två delar: Trans (förkortning av Transient) och Tonal. Trans är attack-delen av ljudet och Tonal är det som kommer efter och som vi ofta kallar sustain. Dessa två delar skickas till var sin effektprocessor där de behandlas efter önskemål för att sedan mixas ihop och skickas ut i stereo.
 
Effektfullt utan effekter
Fission är intressant redan innan man börjar arbeta med effekterna. Dels för att man kan styra hur delningen mellan Trans och Tonal skall ske med kontrollerna Smoothing (hur snabb attacken skall vara), Trans Decay (fade-tid för Trans) och Focus (om fokus i processen skall ligga på Trans eller Tonal), och dels för att man i slutet av signalkedjan hittar en volymkontroll för vartdera elementet. Tänk dig att du spelat in ett grymt snyggt gitarrarpeggio men i mixen försvinner attacken. Koppla in Fission och se till att attacken blir tydlig; dela signalen och dra helt enkelt ner volymen för Tonal. 
Eller motsatsen. Du har spelat in ett komp med alldeles för tydlig attack som kan ha berott på en felaktig inställd kompressorpedal. Dra ner volymen på Trans så smyger sig ljudet in i ljudbilden. Man kan ta bort Trans helt för att få en kontrollerad swell eller ta bort Tonal för att gitarren skall bli väldigt perkussiv. Funkar också väldigt bra för att få tryck i mesiga pianoljud.
 
Gamla effekter på nytt sätt
När signalen är delad kan man lägga på effekter. Här finns många av de effekter man förväntar sig i en digital effektprocessor. Trans har tillgång till Delay, Tap Delay, Dynamics, Phaser, Reverb och Gate + EQ. Till Tonal finns Delay, Compressor, EQ, Pitch, Chorus, Reverb och Tremolo. Även om effekterna kan ha samma namn för Trans och Tonal har de ibland olika parametrar för att de skall vara optimala verktyg för det element man arbetar med.
 
Dubbla effekter dubbelt så effektivt!
Ett användningsområde jag verkligen uppskattar med Fission är möjligheten att ha olika eq på Trans och Tonal. Här finns verkligen potential att få gitarrljud att sitta bra i mixen. Speciellt om man jobbar med volymerna för att få en riktigt bra balans mellan de två delarna. Detta var kanske än mer användbart för elbas.
När jag använder tremolo förvinner ofta attacken i en nedgång i volymen. Lägger man tremolo enbart på Tonal bibehålls anslaget i ljudet och det är lättare att frasera plus att gitarren fortfarande är distinkt även med djupt tremolo.
Att ha olika reverb på de två delarna kan skapa både bra och spacade resultat. Det blir olika rumskänsla beroende på var man lägger mest reverb och vilken typ. Att ha reverb enbart på attacken när man spelar gitarrarpeggion tycker jag ger en tydlig och intressant ljudbild.
Att ha en phaser på Trans och chorus på Tonal ger en unik ljudbild som kan vara både snygg och fräck.
 
Utmärkt för trumljud
Ett område där jag älskar att använda Fission är till trumljud. Jag vill väldigt ofta ha djupa pukor men hittar sällan några jag gillar i de trumbibliotek jag har. Att transponera pukorna kanske ger en OK ljudbild förutom i attacken som blir väldigt ”sladdrig”. Med Fission och låter jag Trans vara i fred men transponerar ner (pitch down) Tonal och får då feta pukor med en korrekt och snärtig attack. Ett liknande scenario är virveltrummor som har en ringande efterklang. Tidigare har jag fått förlita mig på någon slags plugin som fixar transient design. Då har de ringande frekvenserna försvunnit men ofta till priset av en för ”kort” virvel. Om man gillar en ”ringande” virvel men att den ringer i en frekvens som inte ens är i närheten av låtens tonart? Då kör man en pitch på Tonal tills virveln är ”stämd” i rätt tonart.
 
Slutomdöme
Eventide har ju mycket att leva upp till och har ju redan ett antal mycket bra plugins där man får de traditionella effekterna man vill ha från Eventide.
Fission håller samma höga kvalitet men är något nytt och spännande som lockar till nya tankar och idéer. Den ger dessutom både nya lösningar på gamla problem såväl som nya möjligheter till nya ljudbilder. En sak som står klart är att ju mer jag lär mig att arbeta med den, ju mer möjligheter ser jag. Definitivt rekommenderad att lägga i plugin-mappen. Mats Nermark
 
 
Mer info om Eventide Fission:
 
 
 
 
 
 
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner