Skandinaviens ledande gitarrportal

Elgitarr - Spela in elgitarr Del 1

Att höra kombinationen av en bra gitarr i en bra förstärkare är som de flesta av er redan vet en mycket angenäm upplevelse. Att fånga denna upplevelse på band eller hårddisk kan ibland vara knepigt. Syftet med den här och kommande artiklar är att du ska själv kunna spela in din gitarrförstärkare med bra resultat.  En varning först. Det är min personliga erfarenhet och övertygelse att en gitarrförstärkare låter bättre när den spelar med stark volym. Att spela starkt är ibland inte uppskattat men det kan vara nödvändigt för ett bra ljud. Ha alltid i åtanke att det kan låta bättre om du drar upp volymen på förstärkaren. Gäller särskilt för rörförstärkare.
Förutsättningen för ett bra ljud är att vi har bra verktyg. Att du har en bra gitarr och en lika bra förstärkare tar jag för givet. Med bra verktyg menar jag mikrofoner och mikrofonförstärkare av god kvalitet. Ta liknande mikrofoner om du inte har just de mikrofoner jag nämner. Principen är densamma. Mikrofonerna jag tar upp är personliga favoriter och jag menar inte på något sätt att dessa är bäst. Hur du och jag upplever ljud är garanterat helt olika.

Det viktiga är att du lyssnar och bestämmer själv när du tycker att det låter bra.

Vi börjar med att spela in förstärkaren med en (1) mikrofon. Då finns det, i mitt tycke, tre mikrofoner att välja mellan; Shure SM57, Sennheiser MD421 och Royer R-121.

SM57 och MD421 är dynamiska mikrofoner. Det innebär att de tål starka nivåer, att det är relativt oömma och inte kostar allt för mycket. R-121 är en bandmikrofon. En sådan är mycket mer känslig och bör skötas med ömma händer. Den är mer känslig för starka nivåer och är bra mycket dyrare. Alla tre fungerar utmärkt för att spela in en gitarrförstärkare men dom låter helt olika. SM57 och MD421 ger ett klassiskt ljud med tydligt mellanregister. R-121 låter mycket mildare och varmare.

Bild 1

Mikrofoner lyssnar på olika sätt. Det kallas för riktningskaraktäristik. SM57 och MD421 har en karaktäristik som kallas för njure. Det innebär att de lyssnar mer koncentrerat rakt fram. R-121 har en karaktäristik som kallas för åtta vilket innebär att den lyssnar lika mycket rakt fram som rakt bakåt. Med en sådan karaktäristik måste du tänka på vad baksidan kommer att lyssna på och ta hänsyn till det. Mikrofonförstärkarens uppgift är att förstärka den signal som levereras av mikrofonen så att du kan spela in den på din dators ljudkort eller på din bandspelare. Vissa ljudkort har anslutning för mikrofoner direkt. Du har kanske märkt att din favoritgitarr låter olika i olika gitarrförstärkare? På samma sätt kommer också våra mikrofoner att låta olika i olika mikrofonförstärkare. Mikrofonförstärkaren är viktig men för hemmastudion är det viktigare med bra mikrofoner. Skaffa bra mikrofoner först. Som första mikrofon rekommenderar jag Shure SM57. Kostar ca tusenlappen.

Mikrofonplaceringar finns det många att välja mellan. Som jag nämnde tidigare är det viktigt är att du lyssnar dig fram till vad som passar dig. Om du tycker att det låter bra – då är det bra. Värm upp stärkaren och dra igång din inspelningsutrustning. Jag skall ge dig några exempel på placering för inspelning med en mikrofon. På grund av inspelningsteknikens historia är vi från skivor vana att höra gitarrförstärkaren inspelad med mikrofonen väldigt nära. Därför är denna ”närbild” viktig att få rätt. Det krävs en del prövande för att lära sig detta. På bilderna har jag tagit bort tyget från högtalarlådan så att du lättare ska kunna se vad jag menar. Kan du inte ta bort tyget från din förstärkare behövs ljus för att kunna se elementen. Ficklampa modell större eller annan valfri strålkastare ordnar detta.

Bild 2

Bild 3

Pröva nu att vrida mikrofonen i olika riktningar så händer det saker. Att just placera mikrofonen så här, lite snett mot elementen är en mycket vanlig placering.

Bild 4

Vrid mikrofonen i olika vinklar. Flytta mikrofonen i sidled också. Lägg märke till hur stor skillnad det kan bli med en centimeter hit eller dit. Nästan som en tonkontroll. Du kan alltså hitta helt olika ljud med samma mikrofon.

För att du ska uppleva detta tydligt ska du anlita en kompis som levande mikrofonhållare. Med hörselskydd på kan din kompis flytta och vrida på mikrofonen så att du kan lyssna hur det låter i dina högtalare eller hörlurar.

Ha ögonkontakt om det är möjligt så att du kan ge tecken när du hör en placering du gillar. Ta en bild illa kvickt så att du kan återskapa placeringen senare. En bild säger mer än…

I fall tyget sitter kvar framför elementen kan du göra markeringar på det med en krita så har du något att sikta på.



Om din förstärkare har flera element bör du lyssna på alla. Dom kan låta olika. Lyssna dig fram till vilket som låter bäst.

Med mikrofonen så här nära kan ljudet upplevas lite för tydligt jämfört med verkligheten. Inte så konstigt för vi brukar inte ha öronen så här nära högtalarna heller.

Om mikrofonens riktningskaraktäristik är njure eller åtta så blir det mer bas ju närmare ljudkällan mikrofonen kommer. Detta kallas för proximity-effekt. Ge akt på detta så att det inte blir för mycket bas. Även om det låter som rätt mängd bas när du själv står och spelar framför förstärkaren så är det lätt att det blir för mycket på inspelningen. Justera baskontrollen på förstärkaren så att inspelningen låter bra.

Om du redan spelat in en guldtagning så låt det vara. I ditt program eller på din mixer finns det för det mesta ett högpassfilter. Förkortas HPF (high pass filter). Ibland benämns det som low cut. Högpassfiltrets enda uppgift är att skära bort bas. Pröva först med det här istället för att dra upp mellanregister och disktant. För mycket bas grumlar till ljudet och gör att det låter luddigt och diskantfattigt.

Vill du få ett mer naturligt ljud kan du flytta mikrofonen längre bort från förstärkaren. Ju längre bort från förstärkaren mikrofonen hamnar desto mer hör den hur rummet låter. Ljudet blir mer likt det du hör när du själv spelar. Dessutom minskar basmängden när du flyttar mikrofonen längre bort från förstärkaren.

Detta var alltså några sätt att spela in din gitarrförstärkare på riktigt. Du kommer att märka att det tar tid att hitta den perfekta placeringen, den perfekta mikrofonen med mera. Tid som du kanske inte alltid har. Så glöm inte att om du snabbt måste fixa ett fungerande gitarrljud till en inspelning är det lätt och enkelt att använda någon av de många plug-ins och emuleringsboxar som finns. Om du däremot vill ha den äkta varan så finns det inga genvägar.

Nästa gång handlar det om inspelning med flera mikrofoner.

Mer info om mikrofoner:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/audio/mic.html#c1

Andra mikrofoner att testa till elgitarrförstärkare:

Beyer Dynamic M160(band), Sennheiser E606, Electro Voice RE20.

Alla gamla Shure-mikrofoner du kan hitta.




 
El_Spela_in_ABC_374pix.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner