Skandinaviens ledande gitarrportal

DPA 4099

DPA – Danish Pro Audio lanserar en ”clip-on” mikrofon speciellt gjord för akustiska gitarrer. Man lovar en mikrofon som återger gitarrens ljud med största möjliga autenticitet, dessutom ska den vara extremt lätt att montera. Som nordens ledande gitarrmagasin måste vi givetvis undersöka om DPA lever upp till sina löften. Att förstärka upp sin akustiska gitarr i en livesituation är ofta tålamodsprövande både för gitarrist och för eventuell ljudtekniker. Bäst resultat får man oftast med en högkvalitativ kondensatormikrofon som placeras en bit ifrån gitarren. Utöver detta behöver man en rutinerad ljudtekniker plus att man inte får röra sig ur fläcken för då ändrar sig ljudbilden. En inte helt tillfredställande situation när man ska försöka koncentrera sig på det konstnärliga uttrycket!

Ofta kompromissar man som gitarrist och väljer att förstärka upp sitt instrument med en piezo eller ljudhålsmikrofon. Med ljudhålsmiken kan man spela riktigt högt utan att få rundgångsproblem, med piezon får man lite mer akustiskt sound men är mer begränsad när det gäller volym. Så finns det splitsystem där man kombinerar det bästa av två världar, en piezo samt en liten kondensatormikrofon inne i gitarrens klanglåda. Nackdelen med detta är att det akustiska ljudet inne i lådan inte är speciellt festligt att förstärka upp, basigt och grumligt. Det har så att säga inte riktigt mognat vilket händer först när ljudet letat sig ut en bit från gitarren. I en studio är ju detta inget problem men live blir det knepigare. Med DPA 4099 tycker jag att man kommit en bra bit på väg.

Själva mikrofonen är av typen ”lättvikts shotgun mini super-cardioid kondensatormikrofon”. Den är fäst på en svanhals som i sin tur är monterad i det smarta ”clip on” fästet. Mikrofonen är försedd med puffskydd och har dessutom ett minishockmount. Själva clip-on fästet kan enklast beskrivas som en tving av plast och gummi, det kläms med ett enkelt handgrepp fast runt gitarrens sarg. När man övat går det på ett par sekunder. Mikrofonen är kompatibel med de flesta trådlösa system och fungerar också som en vanlig 48V fantommatad mikrofon. Vill man kombinera DPA 4099 med sitt ordinarie gitarrsystem kan man köpa till en specialsladd (DAO4099 Guitar dobbeltkabel 4 m) som hanterar båda systemen för att slippa sladdtrassel.

Första testet blev i min hemstudio, Logic i en Mac Pro. Rätt in i ljudkortet och så bar det av, här behövdes i princip inget rattande för att få till det. Grundsoundet är kanon och dessutom kan man röra sig obehindrat med gitarren utan att behöva tänka på vilken mikrofonvinkel man hade från början. DPA 4099 är en mikrofon som förstärker upp gitarren precis som den låter och det ställer krav på ditt instrument, har du en kass gitarr så låter det kass. Med ett kvalitetsinstrument är det däremot en ren fröjd.

Jag tyckte att den bästa placeringen av mikrofonen var på gitarrens ovansida, detta gav enligt min mening största möjliga rörelsefrihet för vänsterhanden utan risk för att smocka i mikrofonen. Med svanhalsen är det en enkel sak att leta fram den optimala positionen. Med sina shotgun-egenskaper är 4099 en extremt riktad mikrofon, det handlar om millimetrar i positionen för att få mer bas eller diskant. Den riktade upptagningsförmågan gör också att biljud hamnar långt bak i ljudbilden. Det samma gäller eventuella ljud som kan uppstå när man flyttar gitarren mot benet eller armen, det hörs men är på en ljudnivå som är fullt acceptabel.

Nästa testmoment var i en fingerad livesituation där mikrofonen pluggades in i en AER Compact 60. Ljudegenskaperna blev samma angenäma upplevelse, det låter fortfarande som en akustisk gitarr. När det gällde feedback fick jag dock jobba en hel del för att hitta en bra position, det rundade rejält till en början. Bäst funkade det om jag hade förstärkaren på min vänstra sida. Dessutom blandade jag in lite av min vanliga piezosignal för att kunna trissa upp volymen, för övrigt något som DPA rekommenderar när man spelar i mer volymkrävande sammanhang. Jag ska tillägga att jag testade mikrofonen på både stål och nylonsträngad med samma goda resultat.

Slutomdöme

DPA 4099 är ett stort steg i rätt riktning när det gäller att förstärka upp akustiska gitarrer. Mikrofonen i sig är av högsta klass och i kombination med svanhalsen och det smarta clip-on fästet blir det en oslagbar kombination. Kan tänka mig att andra mikrofontillverkare kommer att kopiera själva mikrofonupphängningen för den är en riktig hit!

Fakta

DPA 4099 Guitar Clip Mikrofon

• Typ: Supercardioid
• Frekvensomfång: ± 2 dB, 20 cm avståndß: 80 Hz – 15 kHz med 2 dB soft boost vid 10 – 12 kHz First-order low cut filter vid 80 Hz med DAD4099
• Dynamiskt omfång: 100 dB
• Strömförsörjning: Trådlöst system: Min. 5 V – max. 50 V genom DPA adapter: 48 V phantommatning
• Vikt: 36 g
• Mikrofonlängd: 45 mm

www.arva.se


FUZZ 7/09





 
DPA4099_300pix.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER