banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Chandler GAV19T

Av Jörgen Cremonese

Chandler, en av världens ledande tillverkare av studioteknologi, gav sig in i gitarrvärlden förra året med pedalerna Germanium Drive och Little Devil Colored Boost.  Mycket god kritik mottogs, inte minst av undertecknad här i FUZZ. Nu är det dags att testa den pinfärska gitarrförstärkaren Chandler GAV19T – häng med!
Redan när pedalerna släpptes spekulerades det om en eventuell gitarrförstärkare vilket också senare bekräftades på Chandlers hemsida med bilder. Skulle man fortsätta utveckla sin framgångsrika halvledarbaserade teknologi? Svar nej! Wade Goeke har i sin verkstad i Shell Rock Iowa förstått att inte utmana en ärkekonservativ värld av gitarrister med vare sig heltransistor- eller hybriddesign. Nej, GAV19T är en klass A rörförstärkare per 19 watt kryddad med funktioner hämtade från Chandlers produkter i det mer kända studiosegmentet, funktioner som faktiskt även vi gitarrister kan begripa och ha stor användning av. Priset väger in på 19 995:-, mycket pengar men för en helt handbyggd förstärkare en minst sagt rimlig summa.
Konstruktion. Chandler GAV19T är en snygg förstärkare med kaxigt signalröd vinyl med svart piping som matchar den svarta panelen och text i guld. Kontrollerna på framsidan är från vänster På/Av, Standby/På, Tone Normal/Intense, Drivesektion med Boost och Tone, Bass, Treble, Input och slutligen Bias. På baksidan finns två tydliga högtalarutgångar på åtta respektive 16 ohm, nätanslutningen och en säkring modell trög per två ampére. En liten guldfärgad klisterlapp visar att vi har det 25:e exemplaret, ingen massproduktion här inte!
Tittar vi inuti GAV19T ser vi en imponerande prydlig design. Point-to-point på de egna kraftiga kretskorten. Tjockt vaxad trafo utan firmanamn som troligen är egenbyggd och den okonventionella röruppsättningen med endast ett JJ ECC83 i försteget och ett JJ ECC803 för tonkontrollerna. I slutsteget sitter två stycken JJ EL84 och som likriktare ett JJ EZ81. 
Funktion. Chandler GAV19T är i grund en normal 19 watt stark rörförstärkare med tonvikt på klassisk brittisk design. På Chandlers hemsida nämner man Selmer, Watkins, Vox och Marshall som inspirationskällor, men hur har man tänkt att det ska funka? Jo, Wade Goeke har lagt till intressanta funktioner och vänt dem baklänges. Till att börja med påverkar sektionen Drive slutsteget. Ingångsdelen med kontrollerna Input och Bias arbetar i försteget och tonkontrollen är rördriven av typen Baxandall, mer om det nedan. Redan här har kanske GAV19T blivit en smula komplicerad men misströsta inte, i praktiken är kontrollerna enklare än vad de vid första anblicken verkar.
Test. Vi kopplar in en 2x12 tums Blue Bulldogbestyckad Voxlåda och en bra Stratocaster med Lundgren Strat 90 mikar. GAV19T i grundinställning: sektionen Drive i utgångsläge – bägge rattarna längst till vänster på gitarrspråk och Bias i Inputsektionen på läge ett. Upp med volymen till markeringen 2. TWAAAAANGGGG! Rent ljud med lätt korn, underbar harmonik och långt häng. Så här ska det banne mig ett rent ljud låta! Inte bara vintage utan med definierad och modern bredd. Vrider man upp input ytterligare smyger sig distorsionen på och när ratten står rakt upp har du kommit till maxvolym – som är mycket starka 19 watt. Inputratten kvart över ger slutstegskompression på Neil Youngnivå, det huffar o puffar rejält. 
Till vänster på fronten på GAV19T finns omkopplaren Normal/Intense som gör precis vad den lovar. Tonen blir lite smalare, spricker upp och pressas fram i en tjock ljudbild. Tonkontrollerna Bass och Treble drivs av röret med beteckningen ECC803 och är av typen Baxandall. Bredden på frekvensområdet de respektive kontrollerna arbetar i är stor och återfinns i till exempel Vox klassiska AC30 Top Boost och i dyr hifiutrustning. Om det är röret som är orsaken eller inte är Bass och Treble ytterligt effektiva, toppen är tydlig men inte skarp och lägger även till en snygg krispig dist ju mer du vrider på. Bass fyller på kraft och blir inte förrän i maxläge bumlig.
Drive har de två kontrollerna Boost, i sex lägen, och Tone i fem. Som sagts ovan är det inte försteget som påverkas utan slutsteget. Tone styr förstås tonaliteten med lägena Out, Treble Boost, Thick, Aggressive och Mids. Jag börjar med läget Treble Boost i rent ljud vilket öppnar upp tonen och lägger till en sympatisk dist. Ökar på Boost, disten ökar, tonen öppnas upp än mer och blir vass. Jag byter gitarr till Les Paul och nu låter det fantastiskt bra, humbucker passar perfekt. Men om jag vill spela distat med singlecoil låter det förstås sig göras – använd nästa läge på Tone kallat Thick. Här fylls registret upp och blir fett, fett! Allra längst ner tas jobbiga resonanser bort och ju mer man vrider på Boost desto mer dist men utan skräpighet i nedersta botten. De återstående lägena Aggressive och Mids gör precis vad de ska, ju mer Boostpådrag desto mer karaktär får du, i förra läget ska du givetvis spela tuff och riffig hårdrock, i det senare har countrygitarristen med Telecaster fördel.
Input & Bias. Driveläget med Tone och Boost ska kombineras med ingångsdelens Input och Bias, Input är förstås nivån in i försteget, mer input ger mer dist. Bias däremot är lite knasigt, och nu måste jag använda fikonspråk; normalt har begreppet bias med slutstegsrören att göra. I Chandler GAV19T ändrar du anodspänningen i det enda förstegsröret med ratten Bias och det rimmar väl med Chandlers övriga produkter såväl i gitarr- som studiosegmentet. Vad är då vitsen med att ändra spänningen i förstegsröret? Jo, GAV19T får helt plötsligt fem olika förstegskaraktärer som korresponderar med de klassiska förstärkarna Chandler anger som inspiration. 
I praktiken: jag vrider på Bias och får en annorlunda mättnad, ton och distorsion i röret. Detta blir ytterligare ett verktyg som tillsammans med Drive och tonkontrollen gör Chandler GAV19T till en Schweizisk armékniv och jag förstår anslaget. Chandlers och Wade Goekes huvudsyssla är design och tillverkning av seriös och dyr studioteknologi som fungerar på just det här mångfacetterade sättet. Jag vrider, spelar och förundras över den enorma paletten den lilla Chandler GAV19T erbjuder. Här finns all gitarrism förutom den allra mest extrema metall, men med rätt pedal fungerar förstås det också. 
Slutligen en varning; när du vrider på Bias smäller det enormt! Ju högre volym desto mer risk för att faktiskt bränna högtalarelement eller öron om du sitter med lurar i inspelning. Att byta spänning på förstegsröret innebär smällar och du måste vrida ner volymen innan du byter. 
Slutomdöme. Chandler GAV19T är en spännande nykomling! De 19 995 kronorna ger dig enorma ljudmöjligheter och en grymt snygg och välbyggd förstärkare. Rent ljud, krunchig ton och dist finns i alla dess former och du kan finputsa och korrigera ditt gitarrljud hur mycket som helst. Aktar du dig för smällarna och vrider ner volymen när du byter Biasläge finns det inget som hindrar dig att spela mycket bättre än vad du egentligen kan. Men kom ihåg att tillverkningstakten är låg och alltid kommer att vara det, säg till din lokale musikhandlare att ta hem Chandler GAV19T redan nu så du får testa innan resten av världen begriper hur bra den är!
 
Fakta
• Rörförstärkare med en kanal klass A
• 19 watt
• Rör: EL84 i slutsteg, ECC83 i försteg och ECC803 i tonkontroll.
• Kontrollsektioner; Drive; Boost och Tone i slutsteg. Bass, Treble. Input och Bias i försteg
• Omkopplare för Normal och Intense.
• Pris: 19 995 kronor
 
FUZZ 3/13

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner banner banner banner

Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
FUZZ GUITAR SHOW 2018
MAY 26-27, GOTHENBURG