Bogner Alchemist 1x12
Riktigt bra förstärkare har en tendens att kosta mycket pengar. Detta för att det är väldigt små serier och mycket hantverk. Men vad skulle hända om en känd förstärkardesigner som Reinhold Bogner bestämde sig för en design och la ut den på tillverkning i Kina. Då skulle vi få Bogner Alchemist och nu är den här.
Bogner Alchemist är byggd i Kina men med komponenter specificerade av Reinhold Bogner. I en sådan här test är det svårt att utröna hur den håller upp under ett slitigt turnéliv men en okulär besiktning visar att den verkar stadigt byggd. Konstruktion Bogner Alchemist är en förstärkare som är baserad på traditionellt tänkande men med en del nymodigheter intryckta. Testexet har två kanaler och ett slutsteg (6L6) på 40 watt som trycks ut genom en Celestion Vintage 30 högtalare. Slutsteget går att ställa om från 40 watt till 20 watt om man vill ha ett snävare headroom för dist på lägre volymer. Det ingår en stabil fotpedal i priset. Denna pedal har switchar för kanalbyte, boost, delay och reverb. Boost aktiverar en boost som inte bara är en modest volymhöjare utan även ger en liten extra knuff i det lägre mellanregistret. Pedalen kopplas till förstärkaren med robusta XLR-kontakter. Delay och reverb kommer ifrån en digital enhet som Bogner köper in från Line 6. Det fiffiga är att dessa effekter körs via en parallell signalväg vilket innebär att gitarrsignalen alltid är analog och delay/reverb alltid adderas till originalsignalen. Detta fungerar alldeles utmärkt. Det finns förutom de inbyggda effekterna också en effektloop. Även den är parallell och enda nackdelen med detta är att det inte går att köra modulationseffekter i effektloopen om man vill ha 100 % effekt. Det finns tre delayeffekter (Ducking, Analog, Tape) att välja på samt Tap Tempo och reverb finns som Plate, Hall och Spring. De båda kanalerna, som kallas Gold och Mercury, har förutom gain, bass, middle och treble även tre små omkopplare som bidrar till extra flexibilitet. För Gold är det Clean/Crunch, Bright och Deep medan Mercury är begåvad med Push, Bright och Mid Shift. På baksidan hittar man högtalarutgångar för extra högtalare samt effektloopen. Ljud och spelbarhet Redan det faktum att båda kanalerna har Gain borde ju få de flesta att inse att detta är något mer än en ”vanlig” tvåkanals förstärkare med en ren och en distad kanal. Med den lilla switchen satt till Clean visar Gold upp en städad ren ljudbild med fast botten och bra dynamik. Med 6L6 i slutsteget låter det trots allt inte som man är van att en Fender skall låta utan, föga förvånansvärt, väldigt mycket som en Bogner Shiva så som jag minns den. Vill man ha mer skimmer och en fastare bas med något mer studs kopplar man in Clean och Deep vilket blev ett slags ”fast läge” för mig då det låter stort och tredimensionellt med god dynamik. Tonkontrollerna är ovanligt effektiva. Skillnaden mellan ett bra ljud och ett precis rätt ljud kan vara en två millimeters vridning på en ratt. Här finns väldigt många rena ljud att hämta och det går lika bra med singlecoil som med humbuckers. När man kopplar om till Crunch har man lämnat de rena ljuden bakom sig. Här finns möjlighet till dynamiska komp såväl som rockiga riff och bluesigare solon. Här är det än viktigare att bli vän med de flexibla tonkontrollerna så att man får ljudet dit man vill. Den ”andra” kanalen brukar ju vara en distkanal men eftersom det gick att få dist på Gold-kanalen, ville jag börja med att se hur det gick att få ett rent ljud ur kanal Mercury. Jag höll på att tappa hakan i footswitchen. Detta är en underbar kanaldesign för rena ljud. Trots 6L6 i slutsteget lät det väldigt mycket brittiskt över denna kanal utan att det på något vis slutar låta Bogner. Min favoritinställning var Bright satt till On och Mid shift till höger. Med en Tyler SE HD bestyckad med humbucker i stallposition och två singlecoil i övrigt så blev Alchemist en av årets stora överraskningar i produktväg. Här finns värme, klarhet, dynamik och stor pondus samtidigt som ljudet tar tillvara på gitarrens personlighet. Ett bra rent ljud bygger ofta på ett bra ingångssteg och här fattas inget. Det är ju inte alla förstärkare som ”gillar” pedaler så jag kopplade in ett antal OD, distar, boostar och en fuzz för att prova lyckan. Även här får Bogner MVG i betyg. Hur uppträder kanalen med distinställningar? Om det rena ljudet är bra så är det distade ännu bättre. Drar man Gain upp till klockan 2 så infinner sig en dynamisk dist och det var nästan som om influenser från SRV och andra blueshjältar infann sig med automatik. Med Gain satt till fullt så får man gott crunch. Även denna kanal har väldigt effektiva tonkontroller och då inte minst basen. Jag har sällan (gränsande till aldrig) hört så mycket bas från en 1x12” combo. Är man inte försiktig kan det låta bullrigt och dovt men med rätt rattande blir det en fast och fyllig bas. Favoritinställningarna här var med Bright satt på On och Mid-shift till höger vilket enligt Bogner skall ge ett mer brittiskt ljud. Om man sätter Gain på klockan 12 och växlar till Push får man dist med stort D. Allt från tidig 70-talsrock via det glada 80-talet till senare tiders heavy metal. Jag stämde ner en PRS McCarty till C-stämning och det var fläskigt gott att riffa med. För att riktigt utsätta Alchemist för det omöjliga satte jag en oktavpedal framför och det gick överraskande bra det med. Effekterna låter inte klass med Lexicon eller TC Electronic men de fungerar bra nog i detta gitarrsammanhang. Alla tre reverben (Room, Hall, Plate) var användbara till olika ljud och Ducking Delay passade nästan till allt. Slutomdöme Bogner Alchemist känns för min del som årets förstärkarhit. Jag kan inte tänka mig att det skulle finnas en musikstil som man inte skulle kunna spela med denna och få det att låta som det skall. Det går att få fram så många bra ljud att jag önskar att den vore programmerbar. Bogner Alchemist låter avsevärt dyrare än den är. Gitarrerna älskar Alchemist. Det kommer många gitarrister också att göra. FAKTA: Bogner Alchemist • 40 watt omkopplingsbart till 20 watt • 12” Celestion Vintage 30 • 6L6 rör • Två kanaler • Fotpedal (Channel, Boost, Delay, Reverb) ingår i priset • Parallell effektloop • Inbyggt digitadelay och digitalreverb www.luthman.se | ![]() |
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER