banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Andreas Brink, filmaren bakom dokumentären Levin ett namn med musik

 

Av Ulf Zackrisson

Det är en angelägen och mycket sevärd dokumentärfilm som Andreas Brink gjort om gitarrtillverkaren Levin och dess historia. Framförallt med tanke på hur litet det finns dokumenterat om denna välrenommerade gitarrfabrik, som allt som allt hann tillverka närmare 800 000 instrument innan nedläggningen 1982. Filmen Levin ett namn med musik har premiär på FUZZ Guitar Show den 10 maj.

FUZZ träffade upphovsmannen Andreas Brink från Anakronfilm inför premiären, som här berättar om arbetet med filmen och hur han fick idén till den.

Varför har du gjort en film om Levin?

– Jag är musiker själv; basist och gitarrist. Blev intresserad av akustiska parlorgitarrer och fick tag på en sådan Levinmodell på en auktion, vilket också ledde till ett fördjupat intresse för Levin. Men det fanns knappt någon information att tillgå alls. Levin har ju aldrig fått den uppmärksamhet som Hagström till exempel. Det finns inga böcker, inget museum eller dylikt. Detta gjorde att jag började forska om människor som kunde veta något. Via gitarrforumet Ackeforum kom jag i kontakt med gitarristen Johan Eliasson (alias Bottleneck John, red anm) som samlade på gamla Levingitarrer. Sedermera också Göran Levin, vars farfar Herman Carlsson Levin var den som grundade Levinfabriken, plus fabrikschefen Arne Lindqvist som började på fabriken 1933 redan som 13-åring. Göran Levin blev också den person som fick den bärande berättande rollen i filmen. En stor hjälp för Andreas var den levnadsteckning som Herman Levin själv gjort på tio sidor där han berättade om sitt liv, bland annat om tiden i New York. 

– Där fanns även bilder från den tiden som är väldigt unika. En intressant detalj i sammanhanget är att när Herman flyttade tillbaka till Sverige så övertog hans fabrik av Fred Gretsch, en inte helt okänd man i gitarrvärlden. Andreas blev också genom sin forskning om Levin medveten om att han faktiskt bott större delen av sitt liv i närheten av Sveriges enda kvarvarande gitarrfabrik.

– Jag bodde ju bara en mil från gitarrfabriken i Lugnås som tillverkade lutor och strängar åt Levin, utan att ha vetat om det innan.

Kan du beskriva arbetsprocessen med filmen?

– Man kan säga att det är en kronologisk berättelse från A till Ö. Men jag utgår aldrig från något manus utan det hela liknar att lägga ett pussel där alla bitar skall falla på plats. Man samlar helt enkelt ihop alla delar som skall vara med. Det är en historia som tar sin början i emigrationen på 1800-talet och slutar i tillverkningsindustrin kris i senare delen av 1900-talet då mycket tillverkning började flyttas över till Asien.

Du har också sett till att få med lite nutid?

– Jag tyckte det var viktigt att få med nutiden, för Levininstrument spelas ju på i högsta grad fortfarande. I filmen medverkar bland annat, förutom nämnde Johan Eliasson, även Pelle Ossler, David Tallroth och Anders F Rönnblom.

Vilken slags film har du velat åstadkomma?

– Min intention har varit att det skulle bli en bred film och inte bara till för gitarrnördar. Den skall kunna ses med behållning av inte bara gitarrintresserade, utan också av folk som är intresserade av kulturhistoria i allmänhet.

Hur har du finansierat?

– Det har jag gjort själv, istället för att sitta och vänta på ansökningar som kan ta flera år. Jag har gjort sex dokumentärfilmer på åtta år. Man räknar i vanliga fall med en film under en sådan tidsperiod. En sak som jag vill framhålla är att alla medverkande har varit väldigt hjälpsamma och måna om att historien skall berättas.

Kan man tjäna pengar på en dokumentärfilm?

– Man blir verkligen inte rik på en visning i SVT. Men man kan förhoppningsvis sälja dvd, vilket till exempel gått väldigt bra när det gäller filmen om Eddie Meduza. Den säljer fortfarande.

Du har tidigare gjort dokumentärer om Eddie Meduza och M. A Numinnen. Utifrån vilka kriterier väljer du dina projekt?

– Jag väljer utifrån det jag själv är intresserad av, inte vad som kan tänkas vara kommersiellt gångbart. Det roligaste med det här jobbet är egentligen alla olika slags människor man träffar, högt och lågt.

Levin ett namn med musik har premiär på FUZZ Guitar Show lördag den 10 maj. Visningen ingår i gitarrmässans programutbud. Förutom entré till mässan kostar det inget extra att se filmen. Man måste dock ha biljett för att komma in, vilken kan avhämtas gratis under lördagen i Anakronfilms monter, belägen i den Akustiska Hallen. Förslagsvis i god tid innan visningen 16.45.

Mer info: www.anakronfilm.se

 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner banner banner banner

Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
FUZZ GUITAR SHOW 2018
MAY 26-27, GOTHENBURG