Skandinaviens ledande gitarrportal

Alhambra CSS-3 CW E & Appalachian W-100 B GZ/LM

Av Peter Almqvist
 

Alhambra breddar utbudet i sin crossoverserie med en ny stålsträngad modell som vi här skall skärskåda, plus en stålsträngad budgetgitarr monterad i Kina.

 

Efter att ha byggt främst klassiska nylonsträngade gitarrer i över fyrtio år var det ett radikalt grepp när Alhambra för cirka fem år sedan introducerade sin nya serie Crossover. Gitarrerna i serien var fortfarande nylonsträngade men med en betydligt tunnare hals. Tidigare hade man kunnat få thinlinemodeller från Alhambra men dessa hade fortfarande den klassiska gitarrens halsdimensioner. Nu presenterar man alltså en stålsträngad version av Crossovermodellen. För er som inte känner till spanska Alhambra kan jag berätta att deras gitarrer sålts i Sverige sedan mitten av sjuttiotalet. Alhambra utmärkte sig genast som mycket välljudande gitarrer även om hantverket ofta var av det mer bohemiska slaget, fullt av hyvelspån och limrester men de lät kanon och kostade i stort sett samma pengar som sina asiatiska bröder. På åttiotalet hade man kommit i kapp Asien när det gällde precision på hantverket och sedan många år bygger Alhambra gitarrer med högsta precision vad gäller ljud och hantverk. På senare år har Alhambra förlagt en del av sin verksamhet till Kina. Den nya serien kallas för Appalachian Guitars by Alhambra och innehåller än så länge två stålsträngade dreadnoughtmodeller.
                    
Alhambra CSS-3 CW E. CSS-3 påminner mycket om den nylonsträngade crossover-modellen. Måtten på själva gitarrkroppen är i stort sätt identiska, 372 mm på bredaste stället gör den ytterst kompakt. Precis som den nylonsträngade versionen har den fått ett ”slothead” försett med öppen mekanik. Översadeln mäter 48 mm och tillsammans med undersadeln som är på 58 mm får man en gitarr med mycket luft mellan strängarna. Den solida mahognyhalsen har en mensur på 650 mm, nittonbands ebenholtsgreppbräda som är försedd med diskreta ”dots”, lägesmarkeringar på tredje, femte, sjunde och tolfte bandet. Halsen är försedd med justerbar dragstång. Halsen är inpassad vid tolfte bandet men har en cutaway som sträcker sig till sjuttonde bandet.
Det solida granlocket har kantlister av lönn och dessutom två tunna svarta dekorationslister. De svarta listerna återfinns också i ljudhålsrosetten. Det väl tilltagna ebenholtsstallet är också försett med dekorationer, i det här fallet tillverkade av lönn. Strängfästena är desamma som på en nylonsträngad gitarr och här används alltså inga strängstift som annars är brukligt på stålsträngade gitarrer. I sidor och botten hittar vi solid indisk rosewood. Det tvådelade bakstycket fogas samman med en tun lönnlist. 
Samtliga crossover modeller kan på beställning fås med Fishmans mikrofonsystem. Kunden får själv välja vilket system som kan passa bäst. FUZZ testexemplar var utrustat med Fishmans Prefix Pro Blend. Här kombineras piezomikrofon med en kondensatormikrofon som placerats på förförstärkarens chassi. Med en blend-kontroll kan man välja hur man vill blanda de både ljudkällorna. Utöver detta finns en trebands equalizer samt ett extra ljudfilter kallat ”Frequency”. Här finns också ett så kallat notchfilter för att kunna kontrollera eventuell feedback. Förförstärkaren är placerad i sargens översida och kan tippas inåt då man vill komma åt drivkällan som utgörs av ett niovoltsbatteri.
 
Fakta
Alhambra CSS-3 CW E
• Stålsträngad elektroakustisk gitarr
• Lock av solid gran
• X – bracing
• Sidor och botten av solid indisk rosewood
• Hals av mahogny
• Stall av ebenholts
• Greppbräda av solid ebenholts
• 19 band 
• Översadel av ben
• Undersadel av ben
• Öppen guldpläterad mekanik 
• Mensur: 650 mm 
• Halsbredd vid första bandet: 48 mm
• Halsbredd vid tolfte bandet: 55 mm
• Kroppsdjup: 80-85 mm
• Total längd: 99 cm
• Polerat lock, sidor och botten
• Färg: natur
• Mikrofon: Fishman på beställning
• Pris: 13 895:-.14 995:- beroende på mikrofonsystem
 
 
Spelkänsla och ljud. Den här gitarren har ett välseparerat sound. Med det menar jag att CSS-3 är oerhört tydlig i alla register något som framförallt märks när man gräver i de lägre registren. Här funkar det utmärkt att spela bossanova komp på de lägsta strängarna utan att ljudet grötar till sig det minsta. CSS-3 känns väldigt mycket som en nylonsträngad gitarr, inte minst halsen bidrar till att förstärka den känslan. Den är absolut tunnare än en vanlig klassisk gitarrhals men bredden är nästan densamma, 48 mm vid första bandet kan man jämföra med en klassisk nylonsträngad gitarr som normalt brukar mäta 52 mm. Strängarnas luftiga mellanrum gör den här gitarren perfekt för alla som lirar fingerpicking och är man dessutom van vid en nylonsträngad gitarr kommer man definitivt att känna sig hemma. 
Jag skulle vilja beskriva ljudet som både kraftfullt och sprött på en och samma gång. CSS-3 är dynamisk och följer spelarens vilja blixtsnabbt. Ljudet är något mer dämpat eller välbalanserat om man så vill än på en vanlig stålsträngad och den har lite kortare sustain, utmärkt om man ska använda den för komp med plektrum. CSS-3 styrka sitter framförallt i bas och mellanregister, i diskanten har den en något sprödare klang och kan bli lite skrikig när man krämar på ordentligt, framförallt med plektrum. Fishmans Pre Fix system ger en mycket kompetent och fullödig ljudbild. Det låter mycket akustisk gitarr framförallt när man mixar in kondensatormikrofonen. Jag testade att plugga i en AER Compact 60 och var förvånad över att Fishmansystemet var så okänsligt för återkoppling även vid högre volym. Det finns gott om ljudfilter på Fishman Pre Fix men jag rörde dem inte speciellt mycket, hade mest eq:n i neutralläge. Undantaget är om man vill biffa till ljudet i de högre lägena, då kan det vara läge att boosta bas och mellanregister en aning. Notchfiltret och Phaseknappen fungerar om man vill ta bort feedback men som oftast med den här typen av ljudfilter finns en risk att man tappar viktiga delar av ljudbilden.
 
Slutomdöme. CSS-3 är en oerhört välbyggd gitarr som ytterligare berikar Alhambras Crossoverlinje. Jag väntar nu med spänning på samma gitarr fast med en betydligt smalare hals. Då tror jag nämligen att Alhambra får sin optimala crossovergitarr. En gitarr som kan appellera till en betydligt bredare kundkrets. Min erfarenhet är att det stora kundsegmentet helst vill ha en både tunn och smal hals för att det ska kännas rätt. Utöver detta har jag inget att anmärka, CSS-3 andas kvalitet och gediget hantverk rätt igenom.
 
Alhambra Appalachian W-100 B GZ/LM. Alhambras kinamonterade gitarrer introducerades på Frankfurtmässan 2011. Jag har inte lyckats få fram någon historik eller bakgrund till varför man har förlagt verksamhet i Kina men gissar att det har med lönsamheten att göra. Det är alltid ett vågspel att sätta sitt namn på gitarrer som man själv inte bygger men en välinformerad källa uppger att alla gitarrer i Alhambra Appalachianserien granskas på Alhambrafabriken i Spanien innan de skeppas ut på marknaden. 
W-100 är en traditionell dreadnoughtgitarr. I Alhambras övriga sortiment av stålsträngade gitarrer för den tankarna till deras W-serie som består av tre olika dreadnoughtgitarrer. Man har valt att ge W-100 ett lock av solid röd ceder med en klassisk X-bracing. Sidor och botten består av laminerad afrikansk sapele. Hals av mahogny med tjugobands greppbräda av indisk rosewood. 
Designen på rosewoodstallet är det enda som känns igen från Alhambras övriga stålsträngade gitarrer. Precis som med alla deras gitarrstall använder man inte strängstift utan strängen träs genom stallet som på en nylonsträngad. Måtten på W-100 är den traditionella dreadnoughtens med en mensur på 650 mm. Kroppens mått spänner från 104 till 122 mm. Halsbredden vid första bandet är 44 mm och 55 mm vid tolfte. Halsens tjocklek ligger på 20,5 mm vid första bandet och 23,5 vid fjortonde. W-100 är inpassad vid fjortonde bandet och har ingen cutaway. Mekaniken är kromad och sluten, typ Schaller. Färgen på gitarren är natur med högglanspolerad finish.
 
Fakta
Alhambra Appalachian W-100 B GZ/LM
• Stålsträngad gitarr
• Lock av solid ceder
• A-type bracing
• Sidor och botten av laminerad afrikansk sapele
• Hals av mahogny
• Stall av indisk rosewood
• Greppbräda av indisk rosewood
• 20 band
• Översadel av ben
• Undersadel av ben
• Sluten kromad mekanik 
• Mensur: 650 mm 
• Halsbredd vid första bandet: 44 mm
• Halsbredd vid tolfte bandet: 55 mm
• Kroppsdjup: 104-122 mm
• Total längd: 104 cm
• Polerat lock, sidor och botten
• Färg: natur
• Mikrofon: Nej
• Pris: 3 995:- 
 
 
Spelkänsla och ljud. När Alhambra introducerade sina stålsträngade gitarrer för cirka tjugo år sedan blev de snabbt uppskattade för sitt kraftfulla ljud. De liknade inga andra stålsträngade på marknaden och hade ett helt eget sound. Jag kan förstå att man nu vill expandera och ge sig in på budgetmarknaden för stålsträngade gitarrer. Det är helt klart där de riktigt stora pengarna finns. För att vara en budgetgitarr i sin prisklass är W-100 välbyggd. En grundlig genomgång ger vid handen att här inte fuskats det minsta. Excellent ytskikt och prydligt snickeri i gitarrens inre. Min första känsla är att halsen är något bastant men jag upptäcker snart att den fyller sin funktion. 
W-100 har nämligen ett kraftfullt ljud som inte brukar återfinnas på gitarrer runt tretusen kronor. Här kan man få ett kraftfullt komp med plektrum eller mjuka slingor med fingerspel. Den levereras inte med mikrofon men jag testade att utrusta den med Fishmans fantastiska ljudhålsmikrofon Rare Earth. Kanske inte en budgetlösning men gitarren är ju billig så kanske blir det lite deg över till miken? Utseendemässigt är den inte speciellt unik, när cederlock introducerades på stålsträngade gitarrer gav den en extra twist med sin röda lyster. Idag hittar man solida cederlock på en mängd budgetgitarrer så där sticker man inte ut längre. En detalj som skiljer W-100 från övriga dreadnoughtgitarrer är stallet som saknar strängstift. Istället trär man strängen genom stallet som på en klassisk gitarr. Hur det påverkar ljudet är svårt att säga men jag tycker att båda gitarrerna i testet har ett tydligt och välseparerat sound. Nackdelen skulle kunna vara att strängen inte får samma kontakt med locket med resultat att man tappar lite av basen. I mina öron får gitarren en renare och distinktare klang.
 
Slutomdöme. Att jämföra W-100 med Alhambras övriga modeller vore inte rättvist. Alhambra Appalachian W-100 är en enkel dreadnoughtgitarr och har vare sig Alhambras hårdvara eller gedigna hantverk. På pluskontot förutom det attraktiva priset är ett kraftfullt ljud. Halsen är en aning tjockare än många andra gitarrer i samma prisklass men gillar man greppet är det inget problem. Vågar man hoppas på en crossovermodell i Appalchianserien?
 
FUZZ 7/11

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner