Skandinaviens ledande gitarrportal

Ackuset

Ackuset var en av de allra tidigaste, men kanske minst kända svenska musik-exporterna. Detta PA-märke nådde ryktbarhet långt utanför landets gränser, och många utländska musiker på Sverigeturné på 60-talet åkte hem med Ackusetutrustning i bagaget. The Hollies, The Kinks, Traffic, Sandie Shaw, Blind Faith (med Eric Clapton och Steve Winwood), The BeeGees med flera.

 Upphovsmannen Gerard Dieke var en holländsk radiotekniker som kom till Sverige 1953. Efter att ha jobbat som elektriker runt om i landet hamnade han i Stockholm, där hans svägerska, jazz- och schlagersångerskan Marie Dieke var verksam. Efter att ha meckat med en Revoxbandspelare för att få enkla ekoeffekter byggde Gerard Dieke 1960 ett bandeko, som snabbt väckte uppmärksamhet i musikerkretsar. Hans lilla radiofirma i Södertälje byggde ekon, och snart också mixrar och högtalare, vid sidan av reparationsjobben. Den första Ackusetmixern köptes för övrigt av Sven-Ingvars.



Pionjär i modultänkande
Vid denna tid hade en typisk ”sånganläggning” (begreppet PA existerade ännu inte i Sverige) en cirka 50-watts förstärkare med tre-fyra ingångar (varav en för grammofon), möjligen inbyggt fjäderreverb, och två pelarhögtalare med fyra 10-tummare.

Gerard Dieke var pionjär inte minst genom att tänka modulärt: en typisk Ackusetanläggning bestod av en sexkanals monomixer (med skjutreglar, de flesta konkurrenter hade vridpotentiometrar), ett bandeko (med modellnamn som All-Sound, Super-Sound, Multi-Sound och Come-Back), separata slutsteg och två högtalare. Medhörning var ännu inte påtänkt vid denna tid. Högtalarlådorna för publikljudet hade tre 12-tummare och två 8-tummare till vilka basen var bortfiltrerad. De var också för sin tid ovanligt gediget byggda, med rejäla bärhandtag och extra skyddslister av trä runt om.

Slutstegen i Ackusetsystemen var från början amerikanska Dynakit, 60-watts rörsteg i byggsats avsedda för hemma-hifi. Men med tiden utvecklade Dieke transistoriserade monoblock på först 200, sedan 300 watt, och många av dessa arbetshästar är nog fortfarande i drift runt om i landet.

- Skälet till att vi gjorde en separat mixer var att man ju inte alltid ville ha samma eko på alla mikrofoner, säger Gerard Dieke som i dag är pensionär, men ändå inte helt har släppt den musikbransch där han under decennier var en förgrundsfigur.

Han slog sig ihop med en annan musikhandlarlegend, Benny Englund och startade Dieke Musik i Fruängen 1964, en musikerorienterad butik som redan första året sålde för över 800 000 kr - och det var mycket på den tiden. Englund tog hand om affärssidan och Dieke utvecklade Ackusetprodukter och var också mycket ute och skötte ljud åt turnerande musiker (och lade därmed grunden till DM Audio).



Jätterigg till BeeGees
- The BeeGees köpte 1967 tio högtalare, tio slutsteg, två mixers och ett eko, som jag fick åka ned med till Tyskland, där de var på turné, minns Gerard Dieke.

Vid den tiden var ett sådant PA gigantiskt: tolv monokanaler, 600 rörwatt och sammanlagt trettio 12-tums och tjugo 8-tumshögtalare! Ackusetmixrarna gick nämligen att koppla samman, i fall man behövde fler kanaler än sex.

- Man ska komma ihåg att det fortfarande var sånganläggning. Backline mikades nästan aldrig ut vid den tiden. Jag körde också många jobb tillsammans med Sveriges Radio när de kända amerikanska storbanden, Basie och Ellington, till exempel, var i Sverige på 60-talet. Det var en rolig tid, men den kommer aldrig tillbaka, konstaterar Gerard Dieke.

Det dök också upp en handfull danska Ackusetanläggningar, byggda av en dansk distributör i litet annorlunda utförande, med namnet Dane på lådorna och litet annorlunda design på sexkanalsmixern, men i övrigt samma bandeko och 60-watts rörsteg. Detta var dock inte helt sanktionerat av moderbolaget och det blev inte fler än 40-50 sådana, tror Gerard Dieke.



Marknaden delad

Ackusets höjdpunkt var nog 70-talet, då den svenska PA-marknaden var praktiskt taget delad 50-50. Svenska turnégrupper hade antingen en Ackusetanläggning eller en Hagström PA-2000. Då hade en typisk Ackusetrigg en eller flera mixers (sex eller nio kanaler mono), bandeko, diverse Ackuset- och Malmberglådor i kombination (då fanns även små medhörningslådor), matade av blå 300-wattssteg. (Gitarrbyggaren Göran Malmberg gjorde diverse högtalarlådor på 70-talet, bl a en populär kompakt PA-låda med JBL-element).

Gerard Dieke bröt med Englund 1979 (Dieke i Fruängen blev Englund Musik, en av landets ledande musikgrossister) och tog med sin verksamhet till Estrad Musik, där han inte bara byggde Ackuset utan byggde upp hela verksamheten. Den sista mixermodellen var en 12-kanals stereomixer, och man byggde trevägssystem med JBL-element, litet i stil med Voice of the Theatre-lådorna.

De sista Ackusetprodukterna tillverkades 1982, men Gerard Dieke berättar att man då lade upp ett stort lager:

- Vi byggde så att det stod upp till tak. Och vi sålde slut på alltsammans ändå, vi behövde aldrig rea ut någonting!

Och Estrad Musiks verkstad kan fortfarande erbjuda service till den som har gamla Ackusetprylar i racket!






ackuset.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    Missa inte nyhets- brevet eller fuzz.se i de sociala medierna!
    Fuzz på InstagramFuzz på Facebook


    SÖK ARTIKEL / ARTIST / PRODUKT
    Sök

    Countdown to Fuzz Guitar Show 2014
    FUZZ GUITAR SHOW 2014
    MAY 10-11, GOTHENBURG